• Anonym (Lån)

Lån utan att maken vet?

Inget dömande nu tack! Jag tänker ta ett blancolån på 40.000 för att starta upp ett företag. Skäms inför min make att jag inte redan har dessa pengar att ?ta av?. Jag har en bra inkomst och inga problem att betala av lånet varje månad, det är startkapital som saknas.

Hur som helst, det jag vill veta är om min make på något sätt kan se att jag tagit lånet?

Lånet kommer stå i mitt namn, men blir han underrättad? Vi har gemensamma lån på villan men inga flyttplaner.

• Svar på tråden Lån utan att maken vet?
  • Anonym (Miss)

Jag gjorde exakt det du ska göra. Jag tog lån utan min mans vetskap.

När han fick reda på det blev det kaos. Han litade inte på mig efter det, och vi skildes några år senare.

Ärlighet är väl grundstenen i en relation?!

• Anonym (T)

Jag kan bara hålla med Miss härovan, ärlighet och tillit måste väl ändå vara en grundsten.
    Ni är ju ett team i allt, och om din man älskar dig så dömer inte han dig för att du inte har pengar, 
    Då stöttar han dig och hjälper dig istället.
    Kasta bort skammen, den är bara destruktiv och våga lita på din man. 
    Lycka till med företaget, får man fråga i vilken bransch du tänker starta?

• Anonym (Miss)

Glömde fråga hur du tänkt betala av din skuld om ditt nystartade företag inte bär sig på flera år?

Är det inte klokast att din man då vet om att du inte har en buffert?

Annars hamnar man snabbt i skuldfälla och tar nya lån för att betala på det första.

Går det så långt så är det en jävla soppa att reda ut, och skilsmässa är ett faktum.

• Anonym (Lån)
    Anonym (Miss) skrev 2019-10-29 09:08:36 följande:

Glömde fråga hur du tänkt betala av din skuld om ditt nystartade företag inte bär sig på flera år?

Är det inte klokast att din man då vet om att du inte har en buffert?

Annars hamnar man snabbt i skuldfälla och tar nya lån för att betala på det första.

Går det så långt så är det en jävla soppa att reda ut, och skilsmässa är ett faktum.

Suck! Varför dessa pekpinnar när jag endast ville ha svar på min fråga?

Företaget är vid sidan av mitt ordinarie fasta jobb, således inget risktagande.
  • Anonym (Lån)
    Anonym (Miss) skrev 2019-10-29 08:50:16 följande:

Jag gjorde exakt det du ska göra. Jag tog lån utan min mans vetskap.

När han fick reda på det blev det kaos. Han litade inte på mig efter det, och vi skildes några år senare.

Ärlighet är väl grundstenen i en relation?!

Jo, fast det är mitt beslut. Hur fick han reda på det?
  • Anonym (U)
    Anonym (Lån) skrev 2019-10-29 09:25:30 följande:

Suck! Varför dessa pekpinnar när jag endast ville ha svar på min fråga?

Företaget är vid sidan av mitt ordinarie fasta jobb, således inget risktagande.

Varför startar du ett tråd om du redan bestämt dig hur du gör och avfärdar andra åsikter som pekpinnar?
  • Anonym (H)

TS, hur skulle du reagera om din man gjorde samma sak?

Sen handlar det inte bara om startkapitalet. Går firman knackigt kommer han också bli drabbad. Även om han inte är personligt ansvarig för att betala tillbaka skulden kommer dina pengar (och tid) gå till dåligt företagande istället för att läggas på vettiga saker som gynnar er bägge.

Om min make tog ett lån bakom min rygg skulle jag bli skitförbannad. På riktigt. Även om du är betalningsskyldig, kan skulden hänga med vid bodelning för skilsmässa eller dödsfall, och då kommer den minska det som ska fördelas och drabba annan part än dig själv. Ni måste vara överens om det här innan du lånar pengar.

• Anonym (Lån)
    Anonym (H) skrev 2019-10-29 09:32:18 följande:

TS, hur skulle du reagera om din man gjorde samma sak?

Sen handlar det inte bara om startkapitalet. Går firman knackigt kommer han också bli drabbad. Även om han inte är personligt ansvarig för att betala tillbaka skulden kommer dina pengar (och tid) gå till dåligt företagande istället för att läggas på vettiga saker som gynnar er bägge.

Om min make tog ett lån bakom min rygg skulle jag bli skitförbannad. På riktigt. Även om du är betalningsskyldig, kan skulden hänga med vid bodelning för skilsmässa eller dödsfall, och då kommer den minska det som ska fördelas och drabba annan part än dig själv. Ni måste vara överens om det här innan du lånar pengar.

Nej, han kommer inte bli drabbad eftersom firman är vid sidan av mitt fasta välbetalda jobb!

Jag har en prövad affärsidé som garanterat kommer ge avkastning.
  • Anonym (Lån)

Kan ingen bara svara på min fråga utan att komma med åsikter jag inte bett om?

• Anonym (Lån)
    Anonym (U) skrev 2019-10-29 09:28:25 följande:

Varför startar du ett tråd om du redan bestämt dig hur du gör och avfärdar andra åsikter som pekpinnar?

För att jag vill ha svar på OM/HUR han kan se att jag tagit lån? Inget annat.
Svar på tråden Lån utan att maken vet?