• Anonym (Lån)

Lån utan att maken vet?

Inget dömande nu tack! Jag tänker ta ett blancolån på 40.000 för att starta upp ett företag. Skäms inför min make att jag inte redan har dessa pengar att ?ta av?. Jag har en bra inkomst och inga problem att betala av lånet varje månad, det är startkapital som saknas.

Hur som helst, det jag vill veta är om min make på något sätt kan se att jag tagit lånet?

Lånet kommer stå i mitt namn, men blir han underrättad? Vi har gemensamma lån på villan men inga flyttplaner.

• Svar på tråden Lån utan att maken vet?
  • Anonym (Hmm)
    Åsa skrev 2019-10-29 15:56:01 följande:

Kanske lite OT men det beror på vad du menar. ja, en makes/makas lån påverkar vid ev bodelning, som vid skilsmässa eller dödsfall. Det tas in i bankens bedömning vid bostadslån. Det kan absolut påverka hushållets gemensamma ekonomi om den ena plötsligt har mindre att bidra med. Men rent juridiskt har inte makar gemensam ekonomi. Var och en äger sitt och beslutar själv om sin egendom fram till den dag det sker en bodelning. Alla gifta väljer inte heller att ha gemensam ekonomi.

Den enda ekonomisk-juridiska konsekvens under pågående äktenskap jag kommer på är underhållsplikt mot make (om denne inte kan försörja sig själv och man själv har inkomster) och att makar ska leva på samma standard så att man inte får låta den andre leva på havregrynsgröt medan man själv äter stek.

Ja jag har redan förtydligat vad jag menade i ett tidigare inlägg. Vid bodelning. Skiljsmässa eller dödsfall så dras skulden av på de gemensamma tillgångarna.

Men det påverkar också ifall ts företag går i konkurs med ännu större skulder som hon inte kan betala och det blir utmätning. Då har kronofogden rätt att utmäta allt i det gemensamma boendet.

I korta drag så är det lugn så länge allt går bra. Men om nåt går åt skogen så är även make eller maka direkt påverkad.
  • Åsa
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-29 19:22:41 följande:
    Men det påverkar också ifall ts företag går i konkurs med ännu större skulder som hon inte kan betala och det blir utmätning. Då har kronofogden rätt att utmäta allt i det gemensamma boendet.
    KF får bara utmäta den skuldsattes egendom, inte fruns/mannens. Så visar den skuldsatte bevis på att saker i hemmet ägs av den andre maken så får inte KF ta dem. Men om inte den skuldsatte visar att någon annan äger prylen utgår de från att den tillhör den skuldsatte och kan utmäta den. Kruxet här är väl att många har svårt att bevisa att den andre äger sakerna, inte har sparat kvitton/kontoutdrag, inte har papper på sådant man fått eller ärvt, kanske inte ens tänkt i termer av mitt och ditt.
  • Anonym (Enkelt)

Enkelt, istället för att fråga här (och vara otrevlig när du får svar) så frågar du den du tänker låna av. Klart.

• Anonym (X)
    auster skrev 2019-10-29 17:26:18 följande:

Gifta måste enligt lag berätta för varandra om sin ekonomi så att båda kan bedöma familjens hela ekonomiska situation.

Var står det?
  • Anonym (Hmm)
    Åsa skrev 2019-10-29 20:40:59 följande:

KF får bara utmäta den skuldsattes egendom, inte fruns/mannens. Så visar den skuldsatte bevis på att saker i hemmet ägs av den andre maken så får inte KF ta dem. Men om inte den skuldsatte visar att någon annan äger prylen utgår de från att den tillhör den skuldsatte och kan utmäta den. Kruxet här är väl att många har svårt att bevisa att den andre äger sakerna, inte har sparat kvitton/kontoutdrag, inte har papper på sådant man fått eller ärvt, kanske inte ens tänkt i termer av mitt och ditt.

Från kronofogdens hemsida:

Citat- Om den du är gift eller sambo med har skulder hos oss, anses hen äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att vi kan utmäta allt som finns i ert gemensamma hem ? om du inte kan bevisa att det är ditt.

Om du bor ihop med någon som har skulder tar du inte över den personens skulder. Men skulderna kan ändå påverka din ekonomi, eftersom din inkomst och dina kostnader är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din partners eller sambos lön, ingår därför dina uppgifter i beräkningen.

Om ni äger en fastighet tillsammans kan vi besluta att din partners eller sambos andel i fastigheten ska utmätas. Det vanliga är då att hela fastigheten säljs och att du får pengarna som kommer från din andel.- slut citat

Allt i hemmet räknas alltså som att det ägs av den skuldsatte och det är upp till den andra parten att bevisa att den själv äger vissa saker i hemmet om de inte ska ta det. Man måste i princip ha skrivit äktenskapsförord om enskild egendom för att vara säker.

Samt att de kan tvinga fram försäljning av det gemensamma boendet.
  • Tomelilla15

Hej

Hela grejen medför ju vissa risker, tex att han kommer på det på något sätt trots att man tror att man garderat sig, men men, inget mer om det. Du verkar redan ha bestämt dig för att göra detta utan honom.

Jag vet inte säkert men tror att du kan göra detta utan att han ser. Om du bara använder ett kreditinstitut/bank där ni inte är kunder idag och du har full koll på posten som kommer så att du kan sortera ut rätt brev och göra dig av med dom. Skaffa också Kivra eller annan digital brevlåda dit kreditupplysning kan skickas. Jag tror inte att den syns i deklarationen, har inget minne av att det står där vilka lån man har. Det är ju bara bostadslån som är aktuella för deklarationen då det berättigar avdrag, andra lån är ju inte relevanta för skatteverket. Men om det nu skulle vara så ändå så får du se till att slänga pappersdeklarationen och deklarera på nätet. Sen finns det risk att du får reklam som han kan bli misstänksam av. Kreditinstitut som vänder sig till befintliga kunder eller andra som försöker få dig att bli kund.

Har han lösenordet till ditt bank-ID? Byt lösenord isf så han inte kan fiska runt på banker och försöka se om du är kund om han nu skulle bli misstänksam.

• Anonym (H)
    Tomelilla15 skrev 2019-10-30 07:39:42 följande:

Jag tror inte att den syns i deklarationen, har inget minne av att det står där vilka lån man har. Det är ju bara bostadslån som är aktuella för deklarationen då det berättigar avdrag, andra lån är ju inte relevanta för skatteverket. 

Vad menar du? Privatlån, konsumtionslån och alla möjliga lån gör man ränteavdrag för. Inte bara bostadslån.
  • Anonym (Bedragen ekonomisk)
    auster skrev 2019-10-29 17:26:18 följande:

Gifta måste enligt lag berätta för varandra om sin ekonomi så att båda kan bedöma familjens hela ekonomiska situation.

Att gå bakom ryggen på makan/maken kan vara juridiskt fel. Men framförallt moraliskt fel. Jag skulle själv ha lättare att förlåta otrohet än om min fru tog upp lån utan min vetskap.

Snicksnack, gifta har full rätt att förfoga över sin egen ekonomi och ta egna lån.
    Det som är enligt lag är att makar ska leva på samma "nivå" i äktenskapet, och det kan man göra oavsett egna lån om ekonomin övrigt är god. 
    Det enda är att man ska se till att amortera på sina egna lån då de är personliga så länge inte maken skrivit under.
  • Åsa
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-30 07:18:18 följande:
    Från kronofogdens hemsida:

Citat- Om den du är gift eller sambo med har skulder hos oss, anses hen äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att vi kan utmäta allt som finns i ert gemensamma hem ? om du inte kan bevisa att det är ditt.

Om du bor ihop med någon som har skulder tar du inte över den personens skulder. Men skulderna kan ändå påverka din ekonomi, eftersom din inkomst och dina kostnader är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din partners eller sambos lön, ingår därför dina uppgifter i beräkningen.

Om ni äger en fastighet tillsammans kan vi besluta att din partners eller sambos andel i fastigheten ska utmätas. Det vanliga är då att hela fastigheten säljs och att du får pengarna som kommer från din andel.- slut citat

Allt i hemmet räknas alltså som att det ägs av den skuldsatte och det är upp till den andra parten att bevisa att den själv äger vissa saker i hemmet om de inte ska ta det. Man måste i princip ha skrivit äktenskapsförord om enskild egendom för att vara säker.

Samt att de kan tvinga fram försäljning av det gemensamma boendet.
    Javisst. Inget av detta motsäger vad jag skrev som svar på ditt "Då har kronofogden rätt att utmäta allt i det gemensamma boendet." Vilket kronofogden alltså inte har och inte heller påstår att de har.

Men självklart kan utmätning ge konsekvenser för debn skuldsattes make/maka även om det bara är den skuldsattes egendom som utmäts. (Väldigt stora om en bostadsförsäljning krävs för att lösgöra den skuldsattes del av bostadsvärdet.) Sak samma med löneutmätning. Makens inkomster rörs visserligen inte men han/hon påverkas ju ändå om den skuldsatte tidigare haft ett överskott att lägga på familjen och nu bara kan betala sin egen del av nödvändiga utgifter.
  • Anonym (Hmm)
    Åsa skrev 2019-10-30 12:26:15 följande:

Javisst. Inget av detta motsäger vad jag skrev som svar på ditt "Då har kronofogden rätt att utmäta allt i det gemensamma boendet." Vilket kronofogden alltså inte har och inte heller påstår att de har.

Men självklart kan utmätning ge konsekvenser för debn skuldsattes make/maka även om det bara är den skuldsattes egendom som utmäts. (Väldigt stora om en bostadsförsäljning krävs för att lösgöra den skuldsattes del av bostadsvärdet.) Sak samma med löneutmätning. Makens inkomster rörs visserligen inte men han/hon påverkas ju ändå om den skuldsatte tidigare haft ett överskott att lägga på familjen och nu bara kan betala sin egen del av nödvändiga utgifter.

De har dock rätt att utmäta allt i hemmet som utgångspunkt, om man inte har skrivit äktenskapsförord eller med säkerhet kan bevisa att make/maka inte äger vissa saker och att vissa saker inte ska ingå i tex bodelnimg. Vilket är svårt eller tom omöjligt att konstruera i efterhand om man inte redan skrivit papper på enskild egendom.

Men visst ts kanske har äktenskapsförord och då är det ju annorlunda.
Svar på tråden Lån utan att maken vet?