• Anonym (Kluve­n)
    Tue 29 Oct 2019 21:13
    1623 visningar
    38 svar
    38
    1623

    Ta med 7-åring på begravning?

    Hej!

    För ett par dagar sedan miste jag min mormor.

    Nu står ju begravningen och väntar bakom hörnet och jag är så kluven om jag ska ta med min son eller inte. Han tyckte mycket om min mormor, men han är också en väldigt känslig liten kille.

    det känns som det kan bli en jobbig upplevelse för honom. För mig var det självklart att han inte skulle med, men nu börjar andra i min närhet ifrågasätta varför han inte ska med.

    Är man inte lite väl liten om man är 7 och ska gå på sin första begravning?

    Jag tror att han gärna vill gå med, men han vet ju heller inte vad som väntar..

  • Svar på tråden Ta med 7-åring på begravning?
  • Anonym (Linda­)
    Tue 29 Oct 2019 21:15
    #1
    Anonym (Kluven) skrev 2019-10-29 21:13:32 följande:

    Hej!

    För ett par dagar sedan miste jag min mormor.

    Nu står ju begravningen och väntar bakom hörnet och jag är så kluven om jag ska ta med min son eller inte. Han tyckte mycket om min mormor, men han är också en väldigt känslig liten kille.

    det känns som det kan bli en jobbig upplevelse för honom. För mig var det självklart att han inte skulle med, men nu börjar andra i min närhet ifrågasätta varför han inte ska med.

    Är man inte lite väl liten om man är 7 och ska gå på sin första begravning?

    Jag tror att han gärna vill gå med, men han vet ju heller inte vad som väntar..


    Om han vill, skulle jag ta med honom. Förbered honom så gott det får. Det är ok att vara ledsen, det är inget farligt. 
  • Anonym (PO)
    Tue 29 Oct 2019 21:19
    #2

    Jag gick på min farfars begravning när jag var sju år. Minns det som ett bra minne. Minns också att alla tyckte att jag skötte mig så bra, fick mycket beröm under och efter begravningen, viket kan ha påverkat vad jag tyckte i efterhand. Jag tror att det är viktigt att låta han vara med och ta farväl av sin mormor, precis som alla andra.

  • Tue 29 Oct 2019 21:23
    #3

    Jag har haft med mina barn redan i så ung ålder. Då har jag haft med någon annan vuxen, som har kunnat gå ut med barnet om det blivit för jobbigt. Det har fungerat bra.

  • Anonym (livet­)
    Tue 29 Oct 2019 21:24
    #4
    +1

    Barn måste också få ta farväl. Begravningar är sorgliga men också vackra, och döden är en del av livet. Att se människor gråta är inte farligt, och på mottagningen efter så brukar ju stämningen vara fin med mycket prat om fina minnen och hur man minns personen.

    Var inte rädd för att ta med ditt barn, men du kan ju förbereda lite, berätta vad som kommer hända och att människor kommer att vara ledsna, men att det är ett fint farväl till din mormor. Barn förstår och klarar av mer än man tror.

  • Anonym (Anna)
    Tue 29 Oct 2019 21:32
    #5

    När jag var 7 dog min syster. Jag fick inte vara med på begravningen. Tycker idag det var fel gjort av mina föräldrar att inte låta mig vara med. Minns inte vad jag tyckte just då som 7 åring, om jag ens förstod vad de skulle göra då...klart du ska ta med sonen, om han vill.

  • Anonym (A)
    Tue 29 Oct 2019 21:33
    #6
    lövet2 skrev 2019-10-29 21:23:01 följande:
    Jag har haft med mina barn redan i så ung ålder. Då har jag haft med någon annan vuxen, som har kunnat gå ut med barnet om det blivit för jobbigt. Det har fungerat bra.
    Samma här.
  • Tue 29 Oct 2019 21:34
    #7

    Mina två äldsta vad med när min farmor begravdes, de var då 6 och 8. Tyckte det var alldeles lagom ålder. De två yngre barnen fick dock vara på dagis den dagen dels för att de knappt hade någon relation till min farmor (de träffade inte henne så mycket på slutet för hon orkade inte) och dels för att jag inte var sugen på att jaga barn i kyrkan.

    När min morbror gick bort mycket oväntat när äldsta var 6 år åkte vi utan barnen. Detta efter önskemål av min mor. Hon ville få vara enbart sörjande syster och inte mormor den dagen. Då barnen inte hade någon relation till min morbror var det självklart att göra som mamma ville.

  • Tue 29 Oct 2019 21:41
    #8

    För det första: beklagar din förlust!
    Klart du ska ta med 7-åringen på begravningen! Hans gammelmormor blir ju inte mindre död för att han inte får följa med dit.
    Döden är en del av livet, och barn behöver få lära sig det (även om många vuxna tycks ha glömt det). Detta är ett utmärkt tillfälle att visa att döden visserligen är sorglig, men inte farlig. En begravning är ju inget läskigt.

  • Anonym (Ja!)
    Tue 29 Oct 2019 22:03
    #9

    Självklart ska även han få vara delaktig i avskedet! Det tycker jag att även små barn bör få vara, om de har en relation till personen ifråga och någon som klarar att ta väl hand om dem under begravningen (och inte är helt uppslukade av sin egen sorg).

  • Tue 29 Oct 2019 22:04
    #10

    Var på begravning så sent som i somras och hade med min 7-åring han förstod vad det innebar och satt som ett ljus under hela tiden.
    Har haft barnen med på begravning när dom var mycket mindre en så och även då förstod dom vad det handlade om och var lugna..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Ta med 7-åring på begravning?