• Anonym (Förstörd)

Ett mer neutralt ord än ”bonusbarn”??

Hej..

Jag är för tiotusende gången helt förintad av min bonusdotters mamma. Bonusdottern tar med så extremt mycket elakheter till oss varannan vecka och vill ju helst bara byta ut mig till sin riktiga mamma.

Jag försöker att se henne som ett offer i allt och upplever inte att jag inte lyckas behandla henne bra. Så jag behöver inte få skäll för det.

MEN.. hon är definitivt ingen ?BONUS? i mitt liv utan det som tär på mig mest.

Vad kallar ni era ?bonusar??

(Det bästa jag kommer på är att kalla henne min sambos dotter).

• Svar på tråden Ett mer neutralt ord än ”bonusbarn”??
  • Anonym (också)
    Anonym (Fiona) skrev 2019-10-30 12:35:07 följande:

Fast är det barn som kommer bo hos sin förälder vv eller vh får man nog ställa in sig på att det kommer även bli barnets hem även om det var den nyas bostad till att börja med. Det är ju sånt man får ta med i beräkningen om man blir sambo med en person som har barn sedan tidigare.

Jag skulle inte acceptera vv, då får det bli särboskap istället.

Utöver det skulle jag juridiskt se till att garanterat ha kvar min lägenhet om det skulle bli separation.

Inte heller skulle jag tillåta att några styvbarn skulle skrivas i mitt hem.
  • Anonym (också)
    Vargaflickan skrev 2019-10-30 12:35:28 följande:

Styvbarn, som är det riktiga namnet. Det är verkligen bara på fl som jag sett folk använda det tramsiga namnet "bonusbarn" om sitt styvbarn.

Exakt, har heller aldrig stött på fenomenet någon annan stans.
  • Anonym (Fiona)
    Anonym (också) skrev 2019-10-30 12:38:39 följande:
    Jag skulle inte acceptera vv, då får det bli särboskap istället.

Utöver det skulle jag juridiskt se till att garanterat ha kvar min lägenhet om det skulle bli separation.

Inte heller skulle jag tillåta att några styvbarn skulle skrivas i mitt hem.
    Ja, alltså, jag dejtar inte ens killar som har barn för att jag inte vill att någon annans barn ska påverka mitt liv. Men, jag känner att OM någon går in i ett förhållande med en person som har barn, måste man köpa att barnen kommer att finnas där. Ska barnen bo med ens partner minst vh fungerar det inte att kalla barnen för "gäster". Kommer dom så ofta måste dom ju få ha något slags eget space, ska kunna lämna grejer etc. och måste få känna att även den bostaden är deras hem. Är man inte okej med det, ser man till att fortsätta vara särbo eller inte alls gå in i ett sånt förhållande.
  • Brumma
    Anonym (också) skrev 2019-10-30 11:05:00 följande:

För att barnet/barnen kanske inte upplevs som en bonus.

En bonus är en fördel, alla ser inte partners tidigare ungar som en fördel. Lika med ingen bonus.

Och mitt förslag var då att säga "min sambos/mans/frus barn".

Varför hitta på ngt annat?
  • Anonym (också)
    Anonym (Fiona) skrev 2019-10-30 12:51:08 följande:

Ja, alltså, jag dejtar inte ens killar som har barn för att jag inte vill att någon annans barn ska påverka mitt liv. Men, jag känner att OM någon går in i ett förhållande med en person som har barn, måste man köpa att barnen kommer att finnas där. Ska barnen bo med ens partner minst vh fungerar det inte att kalla barnen för "gäster". Kommer dom så ofta måste dom ju få ha något slags eget space, ska kunna lämna grejer etc. och måste få känna att även den bostaden är deras hem. Är man inte okej med det, ser man till att fortsätta vara särbo eller inte alls gå in i ett sånt förhållande.

Vilket var precis det jag skrev.
  • Brumma
    Vargaflickan skrev 2019-10-30 12:35:28 följande:

Styvbarn, som är det riktiga namnet. Det är verkligen bara på fl som jag sett folk använda det tramsiga namnet "bonusbarn" om sitt styvbarn.

Styvbarn har för mig en negativ klang. Dvs inte neutralt och definitivt inte ett ord för ngn som ser positivt på sin partners barn.

Tramsigt?

Tramsigt är väl snarare att hänga fast vid ord enbart med anledningen att det är det "riktiga, ursprungliga" ordet.. Vårt språk lever och det finns många ord som utvecklats till vad vi säger idag.

Jag går tex inte runt och kallar min man för make, eller han mig för maka..
  • Anonym (också)
    Brumma skrev 2019-10-30 13:01:18 följande:

Styvbarn har för mig en negativ klang. Dvs inte neutralt och definitivt inte ett ord för ngn som ser positivt på sin partners barn.

Tramsigt?

Tramsigt är väl snarare att hänga fast vid ord enbart med anledningen att det är det "riktiga, ursprungliga" ordet.. Vårt språk lever och det finns många ord som utvecklats till vad vi säger idag.

Jag går tex inte runt och kallar min man för make, eller han mig för maka..

vi säger vad vi tycker allihop, du tycker att ordet styvbarn är negativt medans jag ser det som neutralt.

Bonus är som sagt något fördelaktigt, som en extra slant när arbetsgivaren delar ut lite extra efter ett lyckat år.
  • Brumma
    Anonym (också) skrev 2019-10-30 13:06:12 följande:

vi säger vad vi tycker allihop, du tycker att ordet styvbarn är negativt medans jag ser det som neutralt.

Bonus är som sagt något fördelaktigt, som en extra slant när arbetsgivaren delar ut lite extra efter ett lyckat år.

Och jag har aldrig påstått att man inte får använda det ord man anser passar bäst.

Aldrig sagt att varken bonusbarn eller styvbarn är bättre för andra att använda.

Bara att om man inte vet vilket man ska använda är kanske "min sambos barn" neutralt nog?
  • Siden
    Brumma skrev 2019-10-30 13:14:04 följande:

Och jag har aldrig påstått att man inte får använda det ord man anser passar bäst.

Aldrig sagt att varken bonusbarn eller styvbarn är bättre för andra att använda.

Bara att om man inte vet vilket man ska använda är kanske "min sambos barn" neutralt nog?

Du är så klok.
  • Anonym (också)
    Brumma skrev 2019-10-30 13:14:04 följande:

Fast nu efterfrågade ts ett neutralt ord så det är ju ingen lösning.
Svar på tråden Ett mer neutralt ord än ”bonusbarn”??