Inlägg från: Anonym (Väldigt hemlig just nu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Väldigt hemlig just nu)

Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion

Anonym (Kisen) skrev 2019-11-01 11:16:34 följande:

Förstår dig. Bra gjort. Men svårt. Jag har samma problem med min tjej, hon blir bra upppröd när hon häller i sig lådvin...

Det gäller att säga det stöttande och kärleksfullt. Systembolaget har en test på nätet som är bra. Min tjej har gjort den och hon var klart i riskzonen...

Jag gjorde det där testet en gång när jag var ung, och var orolig för att jag festade för mycket. Jag fick resultatet "du har antagligen redan fått diagnosen alkoholism, och har kontakt med sjukvården och myndigheterna". :O Det var bara det, att jag pluggade, jobbade, inte hade någon som helst kontakt med vården eller myndigheterna... Ska kanske tillägga att detta var flera år före min första graviditet, och vid det laget hade jag trappat ner festandet. 

Man ska komma ihåg att det är individuellt också. Både kroppsvikt (ju större ju mer blod finns det att spä ut alkoholen i), ålder (ju yngre - efter uppnådd vuxen ålder naturligtvis - desto fortare kan de inre organen förbränna alkoholen), gener (handlar bland annat om enzymer - asiater kan ibland inte förbränna alkohol alls, därför kan de dö redan av en liten mängd, vi nordbor har ofta relativt hög förmåga), samt uppövad tolerans (om man dricker ofta och mycket så "lär" sig kroppen upp till en viss gräns att förbränna alkoholen fortare). 
Svar på tråden Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion