• marjanP

    35000 kr. Hur påverkar gåvor bostadsbidrag/bostadstillägg?

    Hej. Hur påverkar en 25-års present min systers bostadsbidrag och bostadstillägg, en gåva om 35 000 kr till en skönhetsoperation?
    Inklusive gåvan har hon inte haft över 100 000 kr i kontanter.
    Räknar Försäkringskassan gåvan som hennes inkomst, som då kan leda till lägre bostadsbidrag och bostadstillägg?
    Hur skulle Försäkringskassan räkna om pengarna istället vore ett lån som betalades tillbaka samma år?

  • Svar på tråden 35000 kr. Hur påverkar gåvor bostadsbidrag/bostadstillägg?
  • Anonym (Grabben bredvid)

    Hur får Försäkringskassan reda på att hon fått pengarna då? Gör dom inte det så är det ju hur lugnt som helst.

  • Alexi

    Det är ju olika regler för bostadsbidrag och bostadstillägg. Vad är det hon har?

  • Anonym (Bedrägeri)

    Oavsett så tycker jag att det är fel att jag och andra skattebetalare ska betala hennes bidrag samtidigt som hon skönhetsopererar sig för en summa som skulle kunna betala x antal månadshyror.

  • marjanP

    Bedrägeri...?
    Tack, men hon har redan opererat brösten. Hon har bostadsbidrag och bostadstillägg, dvs både minderåriga barn och arbetsoförmåga.

    Kan jag betrakta pengarna till min syster som en gåva eller måste hela summan räknas som ett lån och ev. betalas tillbaka för att hennes bidrag från Försäkringskassan inte ska minska?
    Vad säger lag och regelverk? Källa tack.

  • Anonym (?)
    marjanP skrev 2019-10-31 11:48:52 följande:

    Bedrägeri...?
    Tack, men hon har redan opererat brösten. Hon har bostadsbidrag och bostadstillägg, dvs både minderåriga barn och arbetsoförmåga.

    Kan jag betrakta pengarna till min syster som en gåva eller måste hela summan räknas som ett lån och ev. betalas tillbaka för att hennes bidrag från Försäkringskassan inte ska minska?
    Vad säger lag och regelverk? Källa tack.


    Varför googlar du inte detta själv bara? 
  • Anonym (cia)

    Man får väl ha 100 000 kr i kaapital och ändå få bostadsbidrag om jag inte minns fel.

  • Kjell2
    marjanP skrev 2019-10-31 11:48:52 följande:

    Bedrägeri...?
    Tack, men hon har redan opererat brösten. Hon har bostadsbidrag och bostadstillägg, dvs både minderåriga barn och arbetsoförmåga.

    Kan jag betrakta pengarna till min syster som en gåva eller måste hela summan räknas som ett lån och ev. betalas tillbaka för att hennes bidrag från Försäkringskassan inte ska minska?
    Vad säger lag och regelverk? Källa tack.


    Då alla transaktioner mm är genomförd så är det väl rätt klart om det var en gåva eller ett lån. Hon lär väl märka vad FK anser


  • Anonym (***)
    Anonym (Bedrägeri) skrev 2019-10-31 11:05:23 följande:

    Oavsett så tycker jag att det är fel att jag och andra skattebetalare ska betala hennes bidrag samtidigt som hon skönhetsopererar sig för en summa som skulle kunna betala x antal månadshyror.


    Så du tycker att hennes mamma (om nu gåvan är från mamman) ska betala hennes hyra så att skattebetalarna slipper?
  • Anonym (Bedrägeri)
    Anonym (***) skrev 2019-10-31 13:34:11 följande:
    Så du tycker att hennes mamma (om nu gåvan är från mamman) ska betala hennes hyra så att skattebetalarna slipper?
    Jag tycker att om man får in en större summa pengar så ska man inte utnyttja bidrag.
  • Anonym (***)
    Anonym (Bedrägeri) skrev 2019-10-31 13:50:09 följande:
    Jag tycker att om man får in en större summa pengar så ska man inte utnyttja bidrag.
    Så om någon ger TS syster en summa pengar till en viss grej/upplevelse, då ska systern inte använda dessa pengar till det som avses?

    Det finns en gräns för när man blir nekad bostadsbidrag/bostadstillägg. Tycker du att den gränsen ska slopas?
  • Anonym (Bedrägeri)
    marjanP skrev 2019-10-31 11:48:52 följande:

    Bedrägeri...?
    Tack, men hon har redan opererat brösten. Hon har bostadsbidrag och bostadstillägg, dvs både minderåriga barn och arbetsoförmåga.

    Kan jag betrakta pengarna till min syster som en gåva eller måste hela summan räknas som ett lån och ev. betalas tillbaka för att hennes bidrag från Försäkringskassan inte ska minska?
    Vad säger lag och regelverk? Källa tack.


    Hon har opererat brösten för 35 000 kronor och går hemma och är oförmögen att jobba?
    Ja herregud... 
Svar på tråden 35000 kr. Hur påverkar gåvor bostadsbidrag/bostadstillägg?