• ewamyisabelle

    Väldigt jobbigt

    Fick min lilla bebis i söndags (27/10). Amningen kom vi inte igång med direkt då det var en väldigt trött liten bebis. Mins bröstvårtor är väldigt platta så jag fick tillslut prova amningsnapp vilket funkar bra för oss. Men det är det är det blir en som process att amma.. nappen ska på sin plats och innan jag fått dit den så är ju bebisen hysterisk.. och jag är hela tiden beroende av pappan när bebisen ska till bröstet, då han måste lägga honom på plats och jag håller i nappen mot vårtan så bebisen inte ska slå bort den..

    jag vet att det vara gått några dagar men jag blir så ledsen och tycker bara att allt detta är skitjobbigt... tänker bara på att sambon ska börja jobba igen, hur ska jag då kunna mata? Känner just nu bara att jag skulle vilja gå över till ersättning eller pumpa... snälla bolla lite med en väldigt ledsen nybliven mamma...

  • Svar på tråden Väldigt jobbigt
  • Strikeapaw

    Grattis till bebisen!!

    Förstår precis vad du menar. Amningsnappen är bökig som sjutton. Hade den med mitt första barn.

    Hur känner du då? Ville du amma innan du fick bebben? Är det första barnet?

  • emartee

    Jag fick mitt första barn i slutet av augusti och hade precis samma problem som dig då jag också hade platta bröstvårtor.

    Testade amningsnappen men tyckte också den var för bökig. Det som till slut fungerade var att ?dra? i och forma bröstvårtan och ?hamburgargrepp?. Efter ett antal gånger hade det blivit en utbuktande bröstvårta av allt sugande. Det var jobbigt och kämpade igenom många tårfyllda amningar där hon inte fick bra grepp innan det fungerade.

    Om du vill amma, ge inte upp! Det kan bli bättre. Nu 2 månader senare funkar amningen jättebra.

  • nnnnnnnn

    Be pappan ta längre föräldraledighet, det kan väl vara skönt att ha en längre tid tillsammans så att allt faller mer på plats och blir rutiner? Om det blir svårt ekonomiskt så kan den av er som har högst SGI ta ut 7 dagar/vecka och den andre kan ta ut så många dagar som krävs för att ni ska klara era utgifter. Så kan de 30 dubbeldagarna räcka 4-5 veckor i värsta fall och om ni klarar er med färre än 7 dubbeldagar per vecka så kan han kanske t.om. vara hemma tills efter julledigheten?

  • Strikeapaw

    Jag håller med emartee - vill du amma försök att stå ut! Dina bröst kommer anpassa sig!

    Amningsnappen är skit om du frågar mig. Den tar liksom bort det enkla och spontana som är fördelen med att amma.

    Tänk oxå på att din lilla är endast några dagar. För vissa funkar allt klockrent från början, men jag tror att de flesta ljuger eller har glömt hur det var som säger så. Att få första barnet är precis jättejobbigt!

    Fick min dotter i Maj och hon har helammats. Fick rådet att ha amningsnapp då mina vårtor blev blödande skorpor efter de två första veckorna av amning. Men jag är sååå glad att jag härdade ut. Med min förstfödde gjorde jag inte det utan kastade in handduken och amningsnappen och gav ersättning.

    Men det blev folk av den ändå. ????

  • linb01

    Det blir lättare! Det är ett helvete i början men du kommer få in snitsen och förhoppningsvis behövs inte amningsnappen så länge.

    Om du inte är med i amningshjälpens grupp på fb så gå med i den. Finns mycket tips och råd att få, och massor med pepp!

    Grattis till bebisen!:)

  • Alexi

    Det blir lättare! Men sök hjälp, amningshjälpen eller amningsmottagning på sjukhuset! Amning är fantastiskt när det väl funkar så håll ut, om du vill. För mig tog det en månad med första barnet innan det funkade perfekt.

    Men försök utan amningsnapp, bebisen ska ju inte suga på bröstvårtan utan ha "hela bröstet" i munnen ändå.

  • Tusenskönan86

    Jag blev också introducerad till amningsnapp dag två på BB, dels för att jag fick jätteont när bebis skulle suga tag och dels för att bröstvårtorna var lite platta. Använder fortfarande amningsnappen fyra veckor senare då jag fortfarande får ont utan den (hugger som kniv i bröstvårtorna som snabbt blir såriga) och den smärtan tar bort all glädje från amningen och förvandlar det till något jobbigt och hemskt. Ibland har jag bara på amningsnappen en liten stund och sedan får bebis suga direkt från bröstet men problemet är att bebis inte alltid har tålamod att suga från bröstet då det inte rinner lika snabbt som med amningsnappen, då går hon lätt upp i varv och börjar skrika och jag får sätta på den igen.

    Håller med om att det kan vara lite småbökigt med den men tycker det så värt det för att kunna ha möjlighet att amma istället för att bebis ska behöva få ersättning. Visst hade det varit skönt att kunna amma rakt upp och ner utan att få ont och tycka det är jobbigt men är bara tacksam att jag har möjlighet till att amma och så läge det fungerar med amningsnappen så varför inte fortsätt med den!

  • Theredsuun

    Grattis till bebis!

    Amningsnapp är bökigt men gjorde att jag kunde amma. Både grepp och att bolla med nappen tar tid att få bra flyt på men jag lovar det blir bättre.

    Vill du amma, ge inte upp nu utan försök öva och öva nu när sambon fortfarande är hemma, du testar själv först sen om det inte går hjälper sambon. Jag åkte tillbaka till BB av detta anledning då greppet inte funkade, men med 3 intensiva dygn hitta vi Amningställning som funkade (dock fortfarande lite hjälp hemma av sambon), därefter när amningen rullade på testa vi andra ställningar.

    Att lära sig å se när bebis börjar bli hungrig är också en träningssak, min Bebis var väldigt punktlig med varannan timme och är fortfarande det idag 7 månader. Börjar bebis böka och skrika vid brösten försök lugna först innan annars är det svårt att få ett bra grepp. Buffa lite i rumpan och nynna lite funkade för oss.

    Jag hade 5 amningsnappar (bra att ha så man slipper tvätta nappen på natten utan bara ta en ny), lärde mig om man tvätta dom i varmvatten först sedan diskmedel och varmvatten samt avsluta med kallvatten så satt dom som bäst! Efter du har kokat dom skölj dom i kall vatten.

    Sen kan det vara så när bebis blir äldre och dina bröstvårtor har blivit utdragna så kan det kanske gå att jobba bort nappen, vi lyckade tillslut när han var 3,5 månad.

    Även fast det var jättebökigt och många många frustrerande amningar så är jag idag så tacksam att det finns amningsnapp och att jag inte gav upp trots jag ville det så många gånger!

    Men amma är inte ett måste du måste välja hur du vill göra!

Svar på tråden Väldigt jobbigt