• Jemp

Regler för 18-åring ?

Skulle tro att det var då jag slutade att ha en tid jag skulle vara hemma på natten. Däremot fortsatt meddela när jag kom hem såklart, vara hemma i tid till middag om det inte var något annat särskilt, hjälpa till i samma utsträckning som när jag var 17...

• Jemp

Ang att "äta upp all mat i kylen" så fick jag såklart äta mig mätt när som, men lika självklart åt jag inte upp den tilltänkta middagen på egen hand. Var nog ingen regel utan sunt förnuft.

• Jemp
    Ess skrev 2019-11-04 18:32:49 följande:

Jo det går alldeles utmärkt att hålla schemat. Otroligt respektlöst av en vuxen/nästan vuxen individ att tro den kan komma precis när den vill. Hade aldrig accepterat svängdörrar, de hade fått gå igen om jag var ensam hemma.

Barnsligt och tramsigt resonemang. Ja, då hade du fått flytta hem till din mamma.

Hade du själv varit okej med att inte få komma hem som du ville?
  • Jemp
    Anonym (Isa) skrev 2019-11-04 18:12:25 följande:

Det är väl upp till hur man har kommit överens med den andra föräldern och sin eventuellt nya partner. Här är det strikt varannan vecka som gäller, nycklar lämnas kvar här vid veckobyte. Fast nog tycker jag att en snart 18 åring inte behöver sitta och häcka här varannan vecka. Måste väl vara skönare att bo på ett ställe

Oj, väldigt glad att jag inte är uppvuxen så. Själv hade jag två hem, inte två ställen där jag var gäst.
  • Jemp
    Anonym (Isa) skrev 2019-11-04 18:40:30 följande:

Sambon jobbar ändå eftermiddag varannan vecka och hans barn är väl här för att träffa honom inte mig. Och vem som kommer in här när jag är ensam bestämmer jag och ingen annan.

Barn har inte rätt att känna sig hemma förrän de flyttat hemifrån?
  • Jemp
    Anonym (Isa) skrev 2019-11-04 18:46:20 följande:

Vad menar du?

De får inte komma in i sitt eget hem? Du bor inte själv där.
  • Jemp
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 19:42:45 följande:

Av sina föräldrar kanske ja, men inte av sin styvförälder.  En styvförälder som inte har det minsta intresse av detta besök.

De ska vara i sitt hem under den veckan som är bestämd.

Vad är det du inte förstår`?

Hemskt att tvingas leva med nån sån.
  • Jemp
    Anonym (ä) skrev 2019-11-04 19:34:16 följande:

Det är ändå deras hem. Det är inte respektlöst att vilja komma hem. Nu har barnet 2 hem och det är inte barnet själv som har satt sig i den situationen.Det är inte barnets fel att det tillkommit bonusföräldrar att ta hänsyn till, det är inte familj som de har valt. Det är helt föräldrarnas fel att de har barn som har 2 hem. Barn är barnsliga, du kan inte förvänta dig att de ska se det ur en vuxens synvinkel. Och de ska ALLTID vara välkomna av sina föräldrar.

Håller med helt!

Synen är tydligen väldigt olika huruvida barnen har sitt hem där eller om de är på besök varannan vecka.
  • Jemp

Som vuxen kan jag förstå att det kan vara skönt med en paus/barnfri stund ibland. Och att man kan vilja ha sex ifred ;)

Men det tycker jag inte barnen ska behöva tänka på. Jag är jätteglad över att ha haft fullvärdiga hem där jag var välkommen och där jag kunde känna att det generellt sågs som positivt att jag var där, oavsett vecka. Min styvmor var en jättetillgång under min uppväxt hon med.

• Jemp
    Anonym (Guckosko) skrev 2019-11-04 20:10:48 följande:

"Leva med nån sån"?

Nån som inte har nåt intresse av en.
  • Jemp
    Anonym (fdsfdsf) skrev 2019-11-04 20:25:32 följande:

fast att stampa in mitt i natten och dra in polare hur som helst? väsnas med kanske, nej?

Läst tråden? Du citerar ett inlägg i sidodiskussionen om huruvida barn/ungdomar ska vara välkomna hem på "fel" vecka.

Som svar på din fråga tycker jag det är rimligt att få ta hem polare, men dagtid/normalt vakna tider och inte fest hur som helst.

Komma hem (smygandes/normaltyst) på natten ja men nattetid på "fel" vecka bör man ha meddelat först kan jag tycka. Just för att familjen ska slippa vakna och misstänka inbrott.
  • Jemp
    Jemp skrev 2019-11-04 20:31:15 följande:

Läst tråden? Du citerar ett inlägg i sidodiskussionen om huruvida barn/ungdomar ska vara välkomna hem på "fel" vecka.

Som svar på din fråga tycker jag det är rimligt att få ta hem polare, men dagtid/normalt vakna tider och inte fest hur som helst.

Komma hem (smygandes/normaltyst) på natten ja men nattetid på "fel" vecka bör man ha meddelat först kan jag tycka. Just för att familjen ska slippa vakna och misstänka inbrott.

Om Det hänt något är det däremot självklart bättre att de kommer hem, oavsett.
Svar på tråden Regler för 18-åring ?