• Anonym (Orolig)

Klippt i huden hos frisören, smittorisk?

Fick ett litet sår vid örat. Frisören klippte mig i huden, råkade liksom sticka in saxen.

Såret är som en prick som man kan få av att ha klämt en pormask. Det kom lite blod.

Detta var en drop in salong.

Hur stor är risken att få blodsmitta av detta? Om tex frisören klippt en annan i örat precis innan och inte gjort rent saxen. Hur stor är risk för hiv och hepatit tex

Är gråtfärdig och ångrar mitt besök. Är jag överdriven eller ska man vara rädd för att bli skuren av frisören? Hittar knapphändig info om smittorisker hos frisörer. Men det borde väl vara vänligt att få små skärsår? Eller??

Någon frisörer eller sjukvårdare här som kan lugna mig?

• Svar på tråden Klippt i huden hos frisören, smittorisk?
  • Roryrory

När man läser om hepatit c så verkar det ju väldigt smittsamt, stämmer verkligen det som står? Känns ju som var och varannan då borde ha sjukdomen.

• Anonym (Infektion)

Jag jobbar inom vården med att bla lägga om sår.

Det händer att vi får in folk med infekterade sår som de fått hos frisören. De som gör sig lustiga över dig kan ta sig en funderare.

Det handlar alltså om att såren blir smutsiga och infekterade. Ibland krävs det antibiotika.

De flesta får det från trimmern, inte saxen.

Däremot är det väldigt liten risk att du fått något allvarligt som hepatit.

• Anonym (??)
    Anonym (Infektion) skrev 2019-11-03 21:37:24 följande:
    Det händer att vi får in folk med infekterade sår som de fått hos frisören. De som gör sig lustiga över dig kan ta sig en funderare.
    Det handlar alltså om att såren blir smutsiga och infekterade. Ibland krävs det antibiotika.

Du pratar om sår- ts fick typ en prick med blod, det är inget sår. Och från trimmer, i ts fall var det en sax. Spä inte på ts hypokondri.
  • Anonym (nä)

Ingen härinne kan lova dig att du inte fick några bakterier eller virus i såret, du får prata med läkare. Men många bakterier och infektioner bekämpar kroppen själv. Blir det rött och irriterat runt om som inte går över så kan det tyda på att du behöver antibiotika.

• Anonym (Infektion)
    Anonym (??) skrev 2019-11-04 12:30:14 följande:

Du pratar om sår- ts fick typ en prick med blod, det är inget sår. Och från trimmer, i ts fall var det en sax. Spä inte på ts hypokondri.

Jag uppfattade det som att det hade blivit hål i huden=ingång för smuts.

Ingen kan ge några garantier såklart. Inte du, inte jag.

Att Ts är hypokondriker är inget att göra sig lustig över.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Infektion) skrev 2019-11-03 21:37:24 följande:

Usch fy!

Tycker du att man bör testa sig om man fått någon hepatit av detta? Det verkar ju så smittsamt när man läser om det :( vad tror du vården skulle råda mig att göra du som jobbar med sånt?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (??) skrev 2019-11-04 12:30:14 följande:

Ja fy nu blev jag orolig igen :(

Alltså hon stack in saxen kanske ett par kilometer svårt att säga exakt men det blev ett sår som en prick och kom lite blod :(
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (nä) skrev 2019-11-04 14:28:18 följande:

Ingen härinne kan lova dig att du inte fick några bakterier eller virus i såret, du får prata med läkare. Men många bakterier och infektioner bekämpar kroppen själv. Blir det rött och irriterat runt om som inte går över så kan det tyda på att du behöver antibiotika.

Det ser inte infekterat ut men en liten sårskorpa
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Infektion) skrev 2019-11-04 16:59:02 följande:

Jag uppfattade det som att det hade blivit hål i huden=ingång för smuts.

Ingen kan ge några garantier såklart. Inte du, inte jag.

Att Ts är hypokondriker är inget att göra sig lustig över.

Jo fick ju ett sår blev ju liksom stucken med saxen så fick ett litet hack eller prick och det kom lite blod :(
  • Anonym (Infektion)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-11-05 17:33:15 följande:

Ja fy nu blev jag orolig igen :(

Alltså hon stack in saxen kanske ett par kilometer svårt att säga exakt men det blev ett sår som en prick och kom lite blod :(

Ett par kilometer in :) jag fick ett gott skratt! Tack för det!

Jag som jobbat i vården så många år har stött på ofantligt många smittsamma sjukdomar. Jag har lagt om många sår hos personer med hepatit c. Så länge de tar bromsmedicin så är smittorisken noll. Har svårt att tro att de drabbade som inte tar ansvar för sin hepatit går till en vanlig frisör. Nu menar jag sprutnarkomaner tex.

Det enda du behöver vara uppmärksam på är om det blir infekterat. Trolugtvis blir det bara en liten skorpa som sedan ramlar av.

Ingen läkare kan motivera varför det är nödvändigt att ta blodprover på dig för den anledningen. Det skulle vara om du är helt hysterisk och de vill få tyst på dig.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Infektion) skrev 2019-11-05 17:53:23 följande:

Ett par kilometer in :) jag fick ett gott skratt! Tack för det!

Jag som jobbat i vården så många år har stött på ofantligt många smittsamma sjukdomar. Jag har lagt om många sår hos personer med hepatit c. Så länge de tar bromsmedicin så är smittorisken noll. Har svårt att tro att de drabbade som inte tar ansvar för sin hepatit går till en vanlig frisör. Nu menar jag sprutnarkomaner tex.

Det enda du behöver vara uppmärksam på är om det blir infekterat. Trolugtvis blir det bara en liten skorpa som sedan ramlar av.

Ingen läkare kan motivera varför det är nödvändigt att ta blodprover på dig för den anledningen. Det skulle vara om du är helt hysterisk och de vill få tyst på dig.

Haha mm skyllr det såklart stå :)

Tack för ditt lugnande svar, jag visste inte att det var så när de medicinerade. Men det verkar ju vara en dold sjukdom och man läser om många som går omkring med det i många år utan att veta om det, stämme3 det? De som du vårdat som haft hepatit, vet alla hur de smittats eller ät det en sjukdom som är så lätt att få att man inte vet om man får det? Nu pratar jag inte om narkomaner eller de som fått blodtransfusioner då. Vet du vad övriga fått det ifrån?

Det är en liten skorpa nu men ser inte infekterat ut vad jag kan se.
  • Anonym (Infektion)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-11-05 18:04:26 följande:

Haha mm skyllr det såklart stå :)

Tack för ditt lugnande svar, jag visste inte att det var så när de medicinerade. Men det verkar ju vara en dold sjukdom och man läser om många som går omkring med det i många år utan att veta om det, stämme3 det? De som du vårdat som haft hepatit, vet alla hur de smittats eller ät det en sjukdom som är så lätt att få att man inte vet om man får det? Nu pratar jag inte om narkomaner eller de som fått blodtransfusioner då. Vet du vad övriga fått det ifrån?

Det är en liten skorpa nu men ser inte infekterat ut vad jag kan se.

Det är inte särskilt ofta man frågar patienterna hur de blivit smittade. Men man kan se att 99% är gamla missbrukare eller personer som uppenbart har levt destruktivt.

Du får även tänka på hur stor sannolikhet det är att frisören klippt fel hos en annan kund, så det börjat blöda, och att just den kunden hade hepatit, och dessutom inte veta om det.. sannolikheten i Sverige är promilletal skulle jag tro. Det är så liten risk. Det är större chans att vinna en miljon på en trisslott. Så osannolikt är det!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Infektion) skrev 2019-11-05 18:38:11 följande:

Det är inte särskilt ofta man frågar patienterna hur de blivit smittade. Men man kan se att 99% är gamla missbrukare eller personer som uppenbart har levt destruktivt.

Du får även tänka på hur stor sannolikhet det är att frisören klippt fel hos en annan kund, så det börjat blöda, och att just den kunden hade hepatit, och dessutom inte veta om det.. sannolikheten i Sverige är promilletal skulle jag tro. Det är så liten risk. Det är större chans att vinna en miljon på en trisslott. Så osannolikt är det!

Å tack för lugnande svar!!
  • Anonym (Infektion)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-11-05 20:04:29 följande:

Å tack för lugnande svar!!

Har du någon plan på hur du ska jobba med din hypokondri?

Det finns goda chanser att tillfriskna om du provar kbt tex?

Gå in på www.pratamera.se och boka en tid så tar dom fram ett program som passar just dig.

Lycka till!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Infektion) skrev 2019-11-05 22:08:10 följande:

Har du någon plan på hur du ska jobba med din hypokondri?

Det finns goda chanser att tillfriskna om du provar kbt tex?

Gå in på www.pratamera.se och boka en tid så tar dom fram ett program som passar just dig.

Lycka till!

Jag provade KBT för några år sen och tyckte jag blev bättre men uppenbarligen sitter det i ändå vilket jag också märkt....

Jättebra tips jag ska kolla upp det! Tusen tack <3
Svar på tråden Klippt i huden hos frisören, smittorisk?