• Anonym (Ts)

Försäkring, förmånstagare

Någon som har varit förmånstagare efter en persons död som vet hur långtid det brukar ta att få pengar från försäkring? Utbetalningen är via Swedbank kontoregister. Om det spelar någon roll. Jag tänker bara på ett ungefär, om det tar dagar, veckor eller månader?

• Svar på tråden Försäkring, förmånstagare
  • Barbro45

Först måste bouppteckningen vara klar och inskickad till Skatteverket. Det är först då som det är formellt klart vilka/vem som är förmånstagare och det är först då som ersättningen kan betalas ut. Bouppteckning ska vara klar inom fyra månader efter dödsfallet, man kan få anstånd om det finns särskilda skäl. När allt är klart får man kontakta försäkringsgivaren och begära utbetalning, det kan vara lite olika vilka dokument de kräver. Kopia av godkänd bouppteckning brukar vara det vanliga, utbetalningen brukar sedan gå på någon vecka.

• Anonym (Ts)

Okej. Alla har sagt olika nämligen, några att det kan ta månader och andra några dagar. Jag tror att allt är klart och att allt är inskickat till försäkringen så verkar konstigt om det ska ta flera månader nu tycker jag.

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-04 15:47:47 följande:

Okej. Alla har sagt olika nämligen, några att det kan ta månader och andra några dagar. Jag tror att allt är klart och att allt är inskickat till försäkringen så verkar konstigt om det ska ta flera månader nu tycker jag.

Vad säger försäkringbolaget?
  • mammatill6

För att båda svaren stämmer. Det kan gå snabbt men även ta flera månader.
  • Barbro45

Vet du, eller tror du, att allt är klart? Har du kopia på registrerad bouppteckning? Har du själv skickat underlaget till försäkringsgivaren?
  • Anonym (Ts)
    Barbro45 skrev 2019-11-04 16:25:18 följande:

Vet du, eller tror du, att allt är klart? Har du kopia på registrerad bouppteckning? Har du själv skickat underlaget till försäkringsgivaren?

Jag är 99% säker på det, bara inte jag som haft ansvaret.
  • Anonym (Ts)
    mammatill6 skrev 2019-11-04 16:00:06 följande:

För att båda svaren stämmer. Det kan gå snabbt men även ta flera månader.

Vad beror det på då? Det borde väl ta ungefär lika långtid för alla. Antingen dagar, veckor eller månader.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-04 22:22:37 följande:

Vad beror det på då? Det borde väl ta ungefär lika långtid för alla. Antingen dagar, veckor eller månader.

Nej, det beror på typ av försäkring, hur förmånstagare är definierad, att all formalia är avklarad mm.

Vad säger försäkringsbolag när du frågar?
  • mammatill6
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-04 22:22:37 följande:

Ibland vill även försäkringsbolaget göra en egen utredning kring dödsfallet, för att utesluta några konstigheter.
Svar på tråden Försäkring, förmånstagare