• Anonym (T)

    Säger ni till era bonusbarn att ni älskar dem?

    säger ni till era bonusbarn att ni älskar dem? Och älskar ni dem? Har ni biologiska barn som ni säger att ni älskar men samtidigt bonusbarn som ni inte säger att ni älskar?

  • Svar på tråden Säger ni till era bonusbarn att ni älskar dem?
  • Anonym (T)
    Siden skrev 2019-11-05 15:27:39 följande:

    Jag har inte sagt det för jag vågar inte.


    Varför vågar du inte?
  • Anonym (aldrig fått höra...)

    Har inga bonusbarn själv men har en styvförälder som funnits i mitt liv sen jag var 2,5 år. Aldrig fått höra att han älskar mig. Däremot så vet jag via omvägar att han älskar mig och är väldigt stolt över mig men det är inget jag någonsin fått höra. 

    För mig spelar det ingen roll då vi i princip inte fungerat ihop sen jag blev tonåring och han aldrig varit något annat än "mammas sambo" för mig. 

    Är idag 43 år och säger nästan dagligen till mina barn att jag älskar dem, precis som min mamma sagt till mig (och säger fortfarande när vi pratar med varandra).

  • Anonym (Mim)

    Jag brukar inte säga till någon att jag "älskar" men jag säger andra saker till mina barn som ska visa hur mycket jag tycker om dom.

    Jag säger inget sånt till min sambos barn, ärligt talat hyser jag inga sådana känslor för honom överhuvudtaget, han känns så främmande. För min sambos skull önskar jag att det går bra för hans barn och det tycker jag får räcka. Skulle inte sitta och överösa mina barn med kärleksbetygelser inför hans barn heller ifall det var något som skulle störa.

  • Anonym (Men ..)

    Säger jag inte till bonusmamman heller - efter 5 år.
    Men ... så är det nog .... att vi faktiskt gör det ....
    Mina barn tycker väldigt mycket om henne, och jag med.
    Säger det inte men det märks i handling.

  • Anonym (blåbär)
    Anonym (aldrig fått höra...) skrev 2019-11-05 15:39:42 följande:

    Har inga bonusbarn själv men har en styvförälder som funnits i mitt liv sen jag var 2,5 år. Aldrig fått höra att han älskar mig. Däremot så vet jag via omvägar att han älskar mig och är väldigt stolt över mig men det är inget jag någonsin fått höra. 

    För mig spelar det ingen roll då vi i princip inte fungerat ihop sen jag blev tonåring och han aldrig varit något annat än "mammas sambo" för mig. 

    Är idag 43 år och säger nästan dagligen till mina barn att jag älskar dem, precis som min mamma sagt till mig (och säger fortfarande när vi pratar med varandra).


    Varför har ni inte fungerat ihop?
  • Anonym (Sparsam med att älska)
    Anonym (T) skrev 2019-11-04 22:07:35 följande:

    säger ni till era bonusbarn att ni älskar dem? Och älskar ni dem? Har ni biologiska barn som ni säger att ni älskar men samtidigt bonusbarn som ni inte säger att ni älskar?


    Gillar mina bonusar och tycker mycket om dem, men älska är ett starkt ord och inget jag använder lättvindigt. De enda människor jag sagt "älskar dig" till är mina barn, min partner, min mormor och min far. Har dock inte blivit älskad av någon annan än pappa och mormor under hela min uppväxt, så att älska var inget jag riktigt förstod innan jag blev förälder själv. Min mamma har aldrig någonsin sagt att hon älskar mig.

    Finner det extremt svårt när någon säger "jag älskar dig" för jag klarar inte av att yttra de orden om jag inte genuint älskar personen. För att undvika pinsamheter brukar jag svara "det var roligt att höra. Jag tycker väldigt mycket om dig också!" Men just ordet älska är för mig ett väldigt starkt ord som inte vem som helst får höra. Tror inte att jag någonsin yttrat de orden ens till mina syskon, som alltid stått mig väldigt nära och hör till min närmsta umgängeskrets.

    Min kille har fö inte sagt att han älskar mina barn heller. Detta trots att han alltid behandlat dem som om de vore hans egna. Mina barn är extremt fästa vid honom, men inte heller de har sagt att de älskar honom. Jag säger till mina barn att jag älskar dem och han till sina. Ingen här hemma har någonsin reflekterat över att det vore något konstigt med det, det är bara så vi gör trots att vi alla tycker om varandra
  • Anonym (G)

    Nej det gör jag inte eftersom jag inte är en falsk människa. Hon älskar inte mig heller så det är inte mer komplicerat än så.

  • Anonym (K)

    Nej

    Jag älskar inte mitt bonusbarn och säger inte heller att jag gör det. Jag tror inte att bonusbarnet älskar mig heller och jag förväntar mig inte det heller.

    Mitt eget barn är än så länge så litet men absolut att jag kommer att säga att jag älskar det. Kanske inte inom hörhåll för bonusen dock.

  • Anonym (Ja, det händer.)

    Har en bonusdotter. Inga egna barn, kan inte heller få. Älskar henne som min egen och har sagt det några gånger och hon har sagt det till mig några gånger. Älskar när hon kallar mig mamma...fast jag förstått att det är något hon säger när hon vill ha något, men det är ok. Jag tar det ändå :) 

  • Anonym (aldrig fått höra...)
    Anonym (blåbär) skrev 2019-11-07 21:35:57 följande:
    Varför har ni inte fungerat ihop?
    Sent svar på gammal fråga. 

    Varför vi inte fungerat ihop sen jag blev tonåring är väldigt enkel. Han kunde inte acceptera att jag förändrades och antingen så skulle jag fortfarande vara typ 5 år gammal eller så skulle jag vara helt vuxen. När jag tröttnade och fräste ifrån så var jag bara dryg och otrevlig. Till detta lägger vi hans beteende med att tycka att det är skitkul att försöka reta upp mig (detta pågår fortfarande, är 44 år nu) och sen spela oskyldig och "men jag menar ju inget illa, får man inte göra något alls numera?" när jag blir förbannad.
Svar på tråden Säger ni till era bonusbarn att ni älskar dem?