• Mon 4 Nov 2019 22:27
    822 visningar
    10 svar
    10
    822

    Mitt barn har inga regelbundna fritidsaktiviteter, är det verkligen så ovanligt?

    Mitt barn är 5 år. Jag vet att väldigt många 5-åringar går på dans, fotboll, kampsport, gympa etc. i alla fall en gång i veckan. Mitt barn gör inte det. Frågan är om han någonsin kommer att göra det. Om han någon gång i framtiden frågar och det är praktiskt möjligt, så kommer vi självklart inte hindra honom, men jag upplever att en del släktingar trycker på kring det här, kanske framför allt på grund av att han är ledig från förskolan 4-5 dagar varannan vecka. De tycker att han borde göra något regelbundet.


    Ibland undrar jag om vi gör fel, som inte låter honom ha en regelbunden fritidsaktivitet, men samtidigt så verkar han heller inte lida av att inte ha det.


    Jag känner att jag som förälder gör fel om jag ska tvinga på honom en aktivitet som han inte vill ha. Jag vill heller inte betala för något som han kanske inte sedan vill, så att han hoppar av efter två gånger och så har man lagt ut en tusenlapp på det. Han efterfrågar ju ingenting av det där ändå. 

    Gör jag fel här? Kusiner, kompisar och andra i vår närhet spelar fotboll, sjunger i kör, dansar etc, men vår pojke har aldrig frågat efter det. Han är för övrigt inte särskilt idrottslig av sig... jag kan i alla fall inte hitta något som jag tror hade passat honom.


     


     

  • Svar på tråden Mitt barn har inga regelbundna fritidsaktiviteter, är det verkligen så ovanligt?
  • Anonym (:..)
    Mon 4 Nov 2019 22:29
    #1

    Många aktiviteter har ju prova på tillfällen som är gratis. Tror man måste väcka intresset för att få ett. Inte många som börjar spela klarinett om de aldrig har provat innan.

  • Mon 4 Nov 2019 22:34
    #2

    Fel och fel... Det skadar honom ju inte men samtidigt skadar det ju inte heller att få prova. Kanske hittar han sitt livs stora intresse. Kanske slutar han efter en termin. Kanske blir åtminstone nån slags idrottsintresse uppmuntrat ur motionssynpunkt.

  • Mon 4 Nov 2019 22:43
    #3

    Han är fem år. Visar han själv inget intresse för en aktivitet så finns det ingen anledning att skicka dit honom. Troligen kommer han bli mer intresserad när han börjar i skolan och klasskompisar pratar om dina aktiviteter.

    Går utmärkt att vara aktiv genom att leka i skogen, spela fotboll i trädgården, leka i lekparken, prova att åka längdskidor eller vad som. Viktiga är väl att han hittar glädje i fysisk aktivitet, inte hur den är uppstyrd.

    Tycker det blivit en viss hets att barn ska ha så mycket uppstyrd lek och aktivitet. Låt honom vara fem år och lägga den mesta tiden på att leka fritt med mindre inslag av uppstyrda aktiviter från er föräldrars sida. Det är utmärkt för fantasin och initiativförmågan. Ännu bättre om han har lite tråkigt ibland så han själv får hitta på saker att göra.

  • Mon 4 Nov 2019 22:44
    #4

    Han är lite ung ännu tänker jag. I den åldern har mina barn bara haft simskola. Detta då jag anser simkunnighet vara viktigt.

    Men det går ju att vänta lite med det om man vill..

    Tänker att barnen missar mycket kul om man inte testar på någongång.

  • Mon 4 Nov 2019 22:45
    #5

    I min egen bekantskapskrets så har många barn "per automatik" börjat på någon aktivitet då deras föräldrar alltid haft med dessa barn på allehanda spädbarns/baby-aktiviteter. Babysim har blivit simskola som sen har lett fram till att de börjat med simhopp eller simning runt skolstart och så har de fortsatt. Babyrytmik och mamma-barn-gympa har i förlängningen lett till balett, dans eller gymnastik. Aktiva föräldrar har tidigt aktiverat sina barn per automatik då de själva har samma intressen. Har man tex musikinstrument hemma och man sjunger och spelar själv aktivt så kommer nog barnet vilja göra det själv också.

    Det är alltså väldigt ovanligt att man sätter sitt barn i tex kommunala musikskolan hux flux från ena dagen till den andra. Oftast ligger det ett intresse i familjen som följt med sedan babytiden.

  • Mon 4 Nov 2019 22:52
    #6

    Frågan är vad syftet är med det. Vad får han ut av det, om han inte själv har väckt ett intresse för det. Vi har årskort på de olika museerna som finns i hela vårt län. Varannan vecka (då han inte är mycket på dagis) gör han något "kul": museum, eller teater/konsert/stadsbiblioteket/lekland (minst två grejer varannan vecka) resten av dagarna blir lekplatsbesök). Museibesöken brukar bli en gång i månaden. En del släktingar tycker att det här är konstigt och tycker att han borde ha en regelbunden aktivitet varje vecka med samma barn. Jag tänker att det får han ju på dagis... (dessutom träffar han ofta barn från dagis när han är på lekplatsen.)

  • Mon 4 Nov 2019 22:53
    #7

    5 år är väldigt tidigt och så små barn måste verkligen inte ha regelbundna aktiviteter. När de blir större finns det mycket mer att välja på som inte nödvändigtvis har med lagsport att göra, tex scouter, schack, rollspel, orkesterspel, klättring mm mm så vill han kan han säkert hitta något så småningom.

    Vårt barn började i och för sig på dans nu när hon var 3,5 men det var för att hon låg lite efter med grovmotoriken och vi tänkte att det var ett roligt sätt att öva extra. Men jag tycker egentligen att det är för tidigt att binda upp sig i en aktivitet så det är möjligt att det bara blir en termin.

  • Mon 4 Nov 2019 23:00
    #8
    Fjäril kär skrev 2019-11-04 22:45:27 följande:

    I min egen bekantskapskrets så har många barn "per automatik" börjat på någon aktivitet då deras föräldrar alltid haft med dessa barn på allehanda spädbarns/baby-aktiviteter. Babysim har blivit simskola som sen har lett fram till att de börjat med simhopp eller simning runt skolstart och så har de fortsatt. Babyrytmik och mamma-barn-gympa har i förlängningen lett till balett, dans eller gymnastik. Aktiva föräldrar har tidigt aktiverat sina barn per automatik då de själva har samma intressen. Har man tex musikinstrument hemma och man sjunger och spelar själv aktivt så kommer nog barnet vilja göra det själv också.

    Det är alltså väldigt ovanligt att man sätter sitt barn i tex kommunala musikskolan hux flux från ena dagen till den andra. Oftast ligger det ett intresse i familjen som följt med sedan babytiden.


    Precis så som du skriver, så inser jag nu att det faktiskt är! Jag och pappan har förvisso haft fritidsaktiviteter när vi var tonåringar, men i övrigt så är vårt barn intresserad av vad vi gillar (vara ute och vandra i naturen, läsa böcker, prata och diskutera, rollspel och brädspel, rita, måla och skulptera) Det är vad vi sysslar med och det gör vi med vårt barn. Men då är han ju BARA med oss. Det är det ett par släktingar och vänner vänder sig emot. De säger att han måste bli självständig, få vara utan oss, men det är han ju också. Fast utan uppstyrd fritidsaktivitet som vi betalar för.
  • Mon 4 Nov 2019 23:11
    #9
    Hyllemor skrev 2019-11-04 23:00:18 följande:

    Precis så som du skriver, så inser jag nu att det faktiskt är! Jag och pappan har förvisso haft fritidsaktiviteter när vi var tonåringar, men i övrigt så är vårt barn intresserad av vad vi gillar (vara ute och vandra i naturen, läsa böcker, prata och diskutera, rollspel och brädspel, rita, måla och skulptera) Det är vad vi sysslar med och det gör vi med vårt barn. Men då är han ju BARA med oss. Det är det ett par släktingar och vänner vänder sig emot. De säger att han måste bli självständig, få vara utan oss, men det är han ju också. Fast utan uppstyrd fritidsaktivitet som vi betalar för.


    Hade han varit 15 kanske de haft en poäng, men för en 5-åring låter det jättebra som ni har det!
  • Anonym (Sunt)
    Tue 5 Nov 2019 00:32
    #10

    Tycker snarare att det låter sunt. Bättre att spendera tid med varandra (familjen) än att flänga runt på massa olika aktiviteter efter långa dagar på jobb och skola. Min son är sju år och går på simskola En gång i veckan och ofta går han på ännu en aktivitet en dag i veckan, men jag tror att han helst skulle vilja slippa båda. Vi tycker dock att det är viktigt att lära sig att simma.och eftersom han inte är den sportiga typen vill vi att han iaf rör på sig en kväll i veckan efter skolan. Men dessa aktiviteter är verkligen max för oss alla. Vi umgås hellre med varandra och han även med kompisar efter skolan.

Svar på tråden Mitt barn har inga regelbundna fritidsaktiviteter, är det verkligen så ovanligt?