Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

    Vad blir det för mat?

    Djurvän03 skrev 2024-04-23 10:17:11 följande:
    Håller med, gott som attan! Jag tycker rödvin i mat är väldigt gott generellt sett, men det är något speciellt med coq au vin :)

    Gör denna och par till med rödvin, som biff bourgogne, en speciell hamburgare med purjolökssås och grönpeppar och sen också rödvinssås till tex stek eller rostbiff.


    Sen kan en slurk hamna i annan mat också.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    Coq au vin och smakar fantastiskt Skål


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    Blide pizza idag och insåg att dit tänker jag inte gå mer ggr.
    För gud vad de har snålat med pizzan, som inte ens nådde kanten på kartongen.
    Och några droppar bearnäs tog dom 15:- för Förvånad


    Men sure, förstår lite snålande måste ske med en såpass stor inflation och accepterat att de snålat lite, men detta var långt över toppen av snålhet.


    Så kommer inte gå dit igen på evigheter, jag misstänker andra kommer ta samma beslut, för detta var bara för löjligt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Djurvän) skrev 2024-04-29 18:16:48 följande:
    Hej fint att du bryr dig om djuren. Det är tyvärr inte så enkelt som att svenska djur har det bra, dock.  Vill du köpa från djur som haft det bra skulle jag rekommendera gårdskött, där tex avlivning ofta sker på plats eller med korta avstånd så att djuren slipper få en panikartat sista tid i livet. Där de får gå ute sommartid lock inte vara stå k trånga utrymmen för att växa till sig. Osv osv. 
    Generellt så har svenska djur det mycket bra, påstå annat blir väldigt konstigt.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    Blir Collard geens och sen en oxfilé woke med purju som basen, vi vet redan detta kommer bli skit gott bägge.


    Anonym (Zoom) skrev 2024-05-03 08:29:36 följande:

    Igår blev det pasta med heta räkor och grönsaker.

    Idag önskade sonen tacos med hårda skal, men jag gör även en tomatsoppa eftersom jag deffar. 



    Katten får räkor idag, och är du lika nöjd som katten så har du haft en fantastisk pasta Skrattande
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Lady Em) skrev 2024-05-03 16:21:54 följande:
    Usch blev hungrig nu!! Lät jättegott!

    Här blir det 2 kokta ägg. 5:2 dag 😞

    Hehe, sicken kontrast, du får komma tillbaka en annan dag och få något gott.


     


    Har du testat collard greens ala sydstatsmat?
    Den är mer som ett tillbehör, även om den går äta som förrätsaktigt också.
    Men får man den rätt med syra och sötma, så är den helt jävla magiskt god.(Alltså en mat som du sitter mmm'ar utan du är medveten om det.)


     


    Kött, purjo och soja, det är ett giftermål i smaker.(har lite till förstås, men just de 3  verkar vara gjorde för varandra och med tanke på hur goda de är tillsammans.)


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (K) skrev 2024-05-03 17:36:51 följande:

    Vad mer har du i woken? 


    blev nyfiken på att testa collard greens, har du möjligtvis ett recept? 😃


    Collard greens körde jag typ detta receptet, och ökade lite för kalkonbenet var rätt stort.
    divascancook.com/collard-greens-recipe/
    Kalkonben finns en Ingelstads rökt som passar perfekt till denna.(Finns på Willys, men borde finns på mer större mataffärer.)
    Och det som jag ändrar också lite i är tillvägagångssättet, där jag fräser lök och vitlök, och sen tillsätter vattnet/buljongen, sen en skvätt torrt vit vin elelr sherry gör inte bort sig här(Dock inget måste.) och sen kokar kalkonbenet i 1h.
    Sen plockar ur och tillsätter grönkålen, som får koka typ 455min och när benet kallnat så rensar jag ur allt kött från benet och senor.


    Sen det svåra, det är att hitta balansen syra och sötma, igår fick jag tillsätta typ 1msk socker och 3 msk äppelcidervinäger.
    Men kan också tillsätta detta vid bordet och vinägern till önskad syra.

    Woken som inte kördes i wok, men väl en kopparpanna, är en stir fry.
    Oxfilén fick bara i lite sherry och en del sichuanpeppar, dessa fick nån minut bara på hög värme, bara så de blev gråa på utsidan.
    SIla av och använder fettet till purjon, som också bara få gå väldigt kort så det är knaprigt, beror väl på storlek, men tror inte ens en minut.
    Sen sila av och återanvända fettet till paprikan, som fick 30-45sekunder, sen i med woksåsen och körde tills den tjocknade, fick göra lite extra slurry med maizena, för det blev inte önskan tjockhet på såsen.
    Sen i med köttet, purjon, minimajs och rör om tills allt blandat.
    Åt med koriander, rostade jordnötter och salladslök, men går köra vad som helst.

    woksåsen typ denna, men slängde i en del annat asiatiskt också, som svart vinäger, söt bönsås, sriracha och hosin.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Lady Em) skrev 2024-05-03 17:37:21 följande:

    Nej, har inte testat coolard greens ala sydstatsmat. Nu blev jag verkligen nyfiken på det. Såg ett recept på det nyss och bara måste prova! 


    https://www.instructables.com/Collard-Greens-Southern-Style/

    F
    år bara hoppas det är ett bra recept! 😊


    Lite annorlunda recept, men är säkert gott det med.


    Själv är jag ett fan av kalkonklubba i collard greens, men det funkar både med bacon och rökt skinka och hittar man typ kantbitar röktskinka så är de att föredra.
    Jag brukar koka ur smaken så att säga oavsett vilket jag använder, kör man skinka eller bacon så räcker det nog med 10-15, men betet kräver mot 1h.

    Postade en länk ovan och mot det som jag gjorde.
    Hoppade ättiskbadet för grönkålen, men skölj den väl, för det är ofta lite jord mellan krusen.

    Men detta är en överraskande god rätt måste jag tillstå att säga.
    Det enda svåra i mitt tycke är att hitta balansen mellan sött och surt, men kan ha äppelcidervinäger tillgängligt när man äter, så kan man göra den surare när man äter, för när man prickar detta perfekt så kommer du bara tystna och äta och kanske grymta ett mmm.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Lady Em) skrev 2024-05-05 20:51:36 följande:
    Åh tack så jättemycket!!!
    Detta måste jag verkligen prova. Det låter jättegott!M 👍🏻❤️

    Återkom gärna vad du tyckte, och det finns en uppsjö med varianter så om inte jsut denna passade perfekt, så titta vidare.


    Att servera äppelcidervinäger till är ett bra råd, för då kan man öka syran tills det passar en.
    För jag vet när man träffar rätt så är det helt magiskt gott.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Yummie) skrev 2024-05-05 22:40:35 följande:
    Grillade fläskfilet  och gjorde kokt potaissallad med lök och rädisor , mmmm
    Läxan är - gör Aioli dagen innan. Citron och vitlök går verkligen ihop sig över natten i kylen

    Vad använde du för olja?
    För vet med mina och en del andras erfarenheter, det är med olivolja så kan den bli bittre/besk om den står.
    Men du har helt rätt om dessa smaker blir bättre med tiden, och speciellt med annan olja än oliv.


     


    Fläskfilé är gott att hitta på saker med, är sugen på en nu, men får nog vänta någon dag.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    Nån mystisk currygryta från frysen, har ett minne av att den är rätt stark men god.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    Blir en baguette med pimpad potatissallad och köttfärsbiffar.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

    Mina biffar blir idag en typ av spagettimiddag, ger fin stekyta och med lite grädde och guldsoja med spagetti.
    Detta är mycket uppskattat hemma.


    Lätt lunch idag blev baguette och potatissalladen med biffar.
    Sen glass, och senare jordgubbar, och väldigt snart spagettin.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Auditanne skrev 2024-05-18 22:32:20 följande:

    Fikabröd och kallt vaniljkaffe från Starbucks. Orkar inte göra middag. Varmt, och gjort massa annat som tagit all must ur en. 

    Imorgon blir det pizza eller möjligen hamburgare på allmänna grillen härnere. Kan man grilla rått hamburgerkött eller måste burgaren ha fått en liten stekyta först?

    Ursäkta om frågan lät dum men jag är inte så grillvan. 


    Tipset olja är inte dumt.
    Men en allmän grill låter som den redan har ett fint kollager som förhindrar att det fastnar.(Men givetvis ingen garanti, kan ju finnas någon som gör rent det med produkter, och då lär det fastna som attan.)


     


    Men ser du en massa mat/kolrester, så efter en rengörning med en mässingsboll, eller andra mekaniska rengörare, så tror jag det inte kommer fastna oavsett.
    Men oljan som du fick rådet för, den kommer ju inte skada, så kör den oavsett.


    Sen om man försöker vända för tidigt, så kan det fastna lätt, men man kan testa med att pilla och lyfta lätt i ena änden, så märker man vilket det är.
    Sitter det fast, kör lite till, vägrar det lossna även när man börjar ana det kanske blir mot svart.
    Så får man ha en stekspade och med våld vända.(Bägge har hänt mig, och inte alltid man vet vilket det blir.)


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Zoom) skrev 2024-05-23 09:31:32 följande:

    Jag tog tre entrecote-korvar och slantade dem och gjorde en slags korv stroganoff på dem med matlagningsgrädde, tomatpuré, en gnutta dijonsenap, gul lök och serverade med ris. Sonen åt även 2 stekta ägg till och tyckte allt var jättegott. 

    Kladdkaka till efterrätt smaksatt med kaffe, vanilj och flingsalt. 

    Det ska vara gott att leva! Solig


    Låter gott.


    För skoj skull, testa 1kryddmått kanel i, det ger en smak som är svår identifierad, men god.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Nandez skrev 2024-05-24 21:40:22 följande:

    Toast


    Det körde jag för nån vecka sedan, och det var mycket gott.
    Idag blev det köttfärssås och spagetti, tveklöst mycket gott det med.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vad blir det för mat?