Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Vad blir det för mat?

Fried ris och med den del rester.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

Lax och citronsås idag, mumma

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

Köttbullar på en salsiccia färs, jalapeno, salladslök, röd paprika, lök, vitlök, timjan och gröna oliver med spagetti och en hög med parmesan.

Matkoma nu Skrattande

• klyban
    Anonym (Zoom) skrev 2025-05-28 09:42:02 följande:
    Det där lät sjukt gott. Tror jag lånar din smaksättning till vanliga köttbullar någon dag! 

Det var riktigt gott som du säger.
    Annars verkar de flesta affärer ha denna sallsiccia färs, men det funkar göra egna också.
    Varför jag gjorde denna var för ett syskon gav mig en sån där korv som var på 50%.
    Och tänkte ihop denna variant på vägen till affären.

Ser jag glömde det var lite citron i färsen och mer i såsen, ingen zest dock och bara för den hade jag använt till annan rätt någon dag före.
    Så zest skulle nog inte göra bort sig i den heller.

Jag åt med spagetti, men tagliatelle funkar lika bra när jag tänker på det,

Måste titta i frysen om jag har mer såna korvar, förkommit inte riktigt ihåg hur många jag fick.

• klyban
    Anonym (Yummie) skrev 2025-05-28 23:32:59 följande:

Här ska bli grillväder i morgon och det finns 4 kycklingfileer i frysen. hmmm
    Ljummen potatissallad till eller ugnsrostad mosad potatis med röra på chreme fraiche , finhackad rödlök och smulad fetaost. 
    Riv lite vitlök och smaka av med salt och peppar.
    Blanchera sockerärtor till.

Om du tänker och blir potatissallad, kanske du ska testa att grilla delar av innehållet.
    Så får du en annan typ av potatissallad om det är något du vill ha.

• klyban

Smårullade köttbullar som fick bada i brunsås, som åts med spagetti.

• klyban
    Blond tjej skrev 2025-06-07 20:12:22 följande:

Flygande Jakob och ris  

Den var länge sedan man gjorde, måste få tummen ur och göra mig en snart.

Här blev det San marzano tomatsås, med spagetti och parmesan, och såklart en hel del varv med svartpepparkvarnen.

En sak jag lärde mig, och fast det var gott.
    Det är inte värt pengarna att göra tomatssås på dessa tomater, kanske är godare på pizzan.
    En 400g burk kostade 31:90:-, men nu vet man, är alltid nyfiken på såna här saker.
    Finns en annan tomat på burk till jag ska testa senare, lite billigare typ runt 25.

• klyban
    Anonym (Yummie) skrev 2025-06-13 20:35:36 följande:

Här blev det ett par Choritzo i bröd med räksallad.
     Har dock "porrsurfat" på recept idag och det blir nog het räkpasta imorgon.
    Gräddig sås och mycket vitlök och chilli flakes. Låter skitgott!

Komiskt, blev också detta här och dessa 95% köttsmärket, men såg de hade tagit bort den röda/orangea 95% lappen, så fick leta en stund för hitta dom.

Körde vanliga korvbröd och såna där franska eller vad de nu heter.
    Sen senap, ketchup och hackad och blötlagd lök.
    Brukar faktiskt göra 30-40 skåror i dom också, så får ger man dom lite mer steksmak.

Blir mest troligt att vi kör samma idag, har ett gäng kvar.

• klyban
    Thelma82 skrev 2025-06-14 18:10:18 följande:
    Gillar de i ugn så måste prova på grillen!

På grillen och med rökträ så är det en helt annan dimension än i ugnen.

Mina kör jag i 4h dock, men min temp ligger på ca115-125.
    Och enda arbetat förutom förbereda revbenen, det är att man i den jag gör 1 gång i timmen är att penslar med äppelcidervinäger(Och då för balansera sockret med syra.) och lägger på lite ny rökträ.
    Och har man inte kvalitetsbriketter så får man också se till fylla på med briketter runt 2-3h.

• klyban
    Anonym (....) skrev 2025-06-19 14:52:17 följande:

Kycklingvingar med "orange pepper" krydda, tillagar dom först i ugnen och avslutar på grillen. Tillbehör har jag inte bestämt ännu men några slags grönsaker och kolhydrater lär det väl bli :)

Odlar du den själv, eller betyder "" att du tar annan chili?
Svar på tråden Vad blir det för mat?