Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Vad blir det för mat?

Anonym (....) skrev 2025-06-19 15:45:17 följande:
    Det är en krydda som går att köpa, nu bor jag inte i Sverige men jag brukade handla från "Junis kryddor", vet även att Santa Maria har en, men jag har aldrig sett den i butik vad jag kan komma på. Apelsin och peppar, passar jättebra till kyckling, lite mild och lagom söt kontrast till pepparn

Aldrig sett den chilin att köpa som färdig, var av frågan.
    Dock är den inte speciellt mild med scoville och med 10000-20000.
    Som lägger den mellan starka jalapeno och cayennepeppar.

Dock låter som en god rätt du gjort helt klart.
    Jag gör en nått som de kallar för typ sticky chicken, med apelsin jos och zest som är supergod också.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Yummie) skrev 2025-06-19 21:52:21 följande:
     Var står det om chili i det du svarar på?

Vad är det du tänker på?
    Det jag lärde mig var mest styrkan, läste aldrig om smaken och om det nu fanns en.
    Styrkan var 10000-20000, och som jag sade ovan ligger mellan en stark jalapeno och cayennepeppar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Yummie) skrev 2025-06-25 22:25:42 följande:
    Sorry, från Donken får man ingen mat.Bara skräp.
    Är verkligen ingen matsnobb men, Donken ... näää
    Det är inte riktigt sant att det inte är mat, det gäller bara undvika läsken och pommes så blir det rätt bra sen.
  • klyban
    Alessia skrev 2025-06-26 17:34:46 följande:

Fint väder idag så det blir grillspett med med fläskfilé, paprika, champinjoner och lök på terrassen. Ugnsstekta potatisklyftor och grönsallad till.

Och min fläskfilé fick en vända i stekpannan och sen kräm fräs, yamasa och dill.
  • klyban

Tom yum soppa från grunden blev det igår, riktigt jävla gott den rackaren.

Sen varmrätt blev det bao bao(Gjorde egna och ångade.) med fläskfilé, hoisinsriracha sås, koriander, picklade morötter och gurka

• klyban
    Anonym (Elinpelin) skrev 2025-07-04 09:27:01 följande:
    Alltså serverar du fett med snabba kolhydrater till dina barn?Död

En helt normala middag för en barnfamilj ibland och ibland mer för andra.

Intressant och se pekpinnen dock, för den är inte ämnet.

Mitt råd starta en egen tråd och där man ska klanka ned på maten istället, för här berättar man bara om vad den är.

• klyban

Det blide en sån där Japansk curry.

• klyban

Wonton soppa med wonton(typ dumplings.)

Fyllning fläsk och räka.

• klyban

Kung pao, så gott Skrattande

• klyban
    Alessia skrev 2025-07-15 11:31:07 följande:

På familjens begäran: kålpudding med rårörda lingon och kokt nypotatis. 
    Grönsaksbonden hade ny vitkål, små söta kålhuvuden. Kollade lingonen i skogen, de är svagt rosafärgade ännu, så det blir lingon från frysen.

Till eftermiddagsfikat blir det smulpaj med hasselnötter och krusbär. Färdigköpt vaniljsås till - väldigt bekvämt och just den kylda såsen är helt OK i smak och konsistens.

Hehe, det var lite väl optimistiskt att tro lingonen skulle vara klara.

Vet inte om du gör, men ett tips.
    Och det är att köpa Lingonsylt 50% garant, och sen köpa ett paket frysta lingon som du kokar/sjuder i 1tsk vatten och tills de ser lite mosiga ut som de ska göra och när de är klara.

Sen får det kallna och sen blandar du de kokta lingonen med burken, och sen en större burk att ha allt i, om nu inte man äter tillräckligt för ha det i bruken.
    Då smakar det inte som egna helt, men tillräckligt nära att man ska gilla det bra mer än en vanlig burk lingon.

Själv måste jag ut i skogen om en månad kanske eller mer och plocka en massa lingon.
    För nu senaste året hade jag inga lingon från skogen, och då missar man massa goda rätter man gillar, som biff och brunsås med pressgurka som är en favorit.
    Så väl som raggmunkar.

Jo, idag blev det Thaimat, vet inte vad jag beställde riktigt.
    Men beställde thaistarkt, och var nöt, söt basilika och en massa grönsaker och var riktigt gott faktiskt.

• klyban

Pasta Noilly prat idag, och fajitas och massa öl och V75 imon.

• klyban
    Sumprunkare skrev 2025-07-24 17:28:47 följande:

Coq au vin 

Ohh, den gjorde dottern nyss, så god den är.

Kör du tupp, eller kyckling?

• klyban
    Sumprunkare skrev 2025-07-27 08:12:06 följande:

Njure 

Rå eller?
    Eller är det som dina andra inlägg som är försök till göra folk upprörda.(Men misslyckas fatalt.)
    Det finns många goda rätter med njure, men vilken kan man undra varför du inte gav.

• klyban

Fläskfilé Flamenco.

• klyban
    Sumprunkare skrev 2025-07-27 08:12:06 följande:

Njure 

Vi alla väntar fortfarande, eller var det bara nonsens?
  • klyban

Jag och ett av barnen ska göra Gumbo idag, en supergod rätt och när de får koka/sjuda tillräckligt länge.

• Meddelande borttaget
  • klyban
    Blond tjej skrev 2025-08-05 20:23:37 följande:

Tunnbrödsrulle 

Åhh, det var ett tag sedan, men så mycket olika saker man kan göra med den godingen.

Här blir det rester på rester, och lite rostas som tillägg.
    utan tvekan gott med.

• klyban
    Blond tjej skrev 2025-08-06 19:41:34 följande:
    Vi gjorde en klassisk med potmos, korv och räksallad  
    För mig är det mer olika röror, eller ost, skinka, grönt och annat.
  • klyban
    Anonym (Yummie) skrev 2025-08-07 22:29:44 följande:

JR fixade mat vilket innebar hämtade hamburgertallrikar från stans "diner" - gott
    I brist på bättre blir det nog en svensk klassiker imorgon - tacos....
    Detta ger dock taco-paj på lördagGlad

Testa gärna någon gång mer autentiska tacos.
    De som har ett fåtal ingredienser och en del kryddor, och gör göra snabbt med om man så önskar.

Men jag gillar den klassiska texmexen också.

En sak som jag har lite svårt för, inte för det inte smakar gott utan för jag tycker de blir så feta och det är tacopaj.
    Men såklart har man ett berg av grönsaker jämte, så blir det bra ändå.

Här blir det snart Cevichi på hälleflundra.

Svar på tråden Vad blir det för mat?