Alessia skrev 2025-07-15 11:31:07 följande:
På familjens begäran: kålpudding med rårörda lingon och kokt nypotatis.
Grönsaksbonden hade ny vitkål, små söta kålhuvuden. Kollade lingonen i skogen, de är svagt rosafärgade ännu, så det blir lingon från frysen.
Till eftermiddagsfikat blir det smulpaj med hasselnötter och krusbär. Färdigköpt vaniljsås till - väldigt bekvämt och just den kylda såsen är helt OK i smak och konsistens.
Hehe, det var lite väl optimistiskt att tro lingonen skulle vara klara.
Vet inte om du gör, men ett tips.
Och det är att köpa Lingonsylt 50% garant, och sen köpa ett paket frysta lingon som du kokar/sjuder i 1tsk vatten och tills de ser lite mosiga ut som de ska göra och när de är klara.
Sen får det kallna och sen blandar du de kokta lingonen med burken, och sen en större burk att ha allt i, om nu inte man äter tillräckligt för ha det i bruken.
Då smakar det inte som egna helt, men tillräckligt nära att man ska gilla det bra mer än en vanlig burk lingon.
Själv måste jag ut i skogen om en månad kanske eller mer och plocka en massa lingon.
För nu senaste året hade jag inga lingon från skogen, och då missar man massa goda rätter man gillar, som biff och brunsås med pressgurka som är en favorit.
Så väl som raggmunkar.
Jo, idag blev det Thaimat, vet inte vad jag beställde riktigt.
Men beställde thaistarkt, och var nöt, söt basilika och en massa grönsaker och var riktigt gott faktiskt.