Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Vad blir det för mat?

Pasta Noilly prat idag, och fajitas och massa öl och V75 imon.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Sumprunkare skrev 2025-07-24 17:28:47 följande:

Coq au vin 

Ohh, den gjorde dottern nyss, så god den är.

Kör du tupp, eller kyckling?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Sumprunkare skrev 2025-07-27 08:12:06 följande:

Njure 

Rå eller?
    Eller är det som dina andra inlägg som är försök till göra folk upprörda.(Men misslyckas fatalt.)
    Det finns många goda rätter med njure, men vilken kan man undra varför du inte gav.

• klyban

Fläskfilé Flamenco.

• klyban
    Sumprunkare skrev 2025-07-27 08:12:06 följande:

Njure 

Vi alla väntar fortfarande, eller var det bara nonsens?
  • klyban

Jag och ett av barnen ska göra Gumbo idag, en supergod rätt och när de får koka/sjuda tillräckligt länge.

• Meddelande borttaget
  • klyban
    Blond tjej skrev 2025-08-05 20:23:37 följande:

Tunnbrödsrulle 

Åhh, det var ett tag sedan, men så mycket olika saker man kan göra med den godingen.

Här blir det rester på rester, och lite rostas som tillägg.
    utan tvekan gott med.

• klyban
    Blond tjej skrev 2025-08-06 19:41:34 följande:
    Vi gjorde en klassisk med potmos, korv och räksallad  
    För mig är det mer olika röror, eller ost, skinka, grönt och annat.
  • klyban
    Anonym (Yummie) skrev 2025-08-07 22:29:44 följande:

JR fixade mat vilket innebar hämtade hamburgertallrikar från stans "diner" - gott
    I brist på bättre blir det nog en svensk klassiker imorgon - tacos....
    Detta ger dock taco-paj på lördagGlad

Testa gärna någon gång mer autentiska tacos.
    De som har ett fåtal ingredienser och en del kryddor, och gör göra snabbt med om man så önskar.

Men jag gillar den klassiska texmexen också.

En sak som jag har lite svårt för, inte för det inte smakar gott utan för jag tycker de blir så feta och det är tacopaj.
    Men såklart har man ett berg av grönsaker jämte, så blir det bra ändå.

Här blir det snart Cevichi på hälleflundra.

• klyban
    Anonym (....) skrev 2025-08-12 16:23:24 följande:

Fancy ramen kallar vi det, nudlar med räkor, grönsaker och ägg (kyckling till räkhataren)

Du menar en snabbnudlar ramen, och pimpa upp det med detta?
    Nått jag gör praktiskt taget alltid när nudlarna är på G.

Gjorde massa mat till morsan, så kalops och gratinerad falukorv med massa ost mellan skivorna, hela tomater och dragon.
    Hon får det mesta, jag tar lite, men gott som vanligt.

Har fått order hon vill ha fläskpannkaka, har aldrig gjort en någonsin.
    Men hur svårt är det? Tungan ute
    Pannkakssmet, rökt fläsk och persilja, och sen långpannan och fin färg.
    Hon gillar det mycket, jag är mer, nja, kan verkligen kvitta.

• klyban

Lustig blandning igår, en sån där godare snabbnudlar i burk, räksmak, surdegs baguette som vart över från tonfiskröra och bagetten och en pizzasallad.

• klyban

Blide en rostad tomatsås med spagetti och en massa parmesan.

• klyban
    Blond tjej skrev 2025-08-31 19:35:18 följande:

Högrevsgryta och ris 

Samma här, skulle förställa något jamaicanskt smakaktigt, skulle nog säga det var lite för blekt för kallas det.
    Men gott var det i alla fall.

• klyban
    Blond tjej skrev 2025-09-01 19:59:44 följande:
    Högrevsgryta är gott 

Verkligen, blir så djup smak av högrev och har säkert en hel del med fettet och göra.

Har faktiskt försökte hitta lite andra grytor med högrev, som tex denna "jamaicanska".
    Det komiska är att man får en sjuhelvetes massa recept som alla liknar biff bourgogne på flera sätt.
    Sen har man ju kalops, texas chili och lite sånt, men verkligen hitta något nytt och lite unikare, det är faan så himla enkelt har jag sett.
    Men ska gräva vidare, och hittar säkert mer om jag bara lägger lite mer tid än vad jag nu gjort.

• klyban

Idag blev det lankesisk mat och en Sri Lankan chicken curry.(Och hade färska curryblad också.)
    Och med nått Indiskt märke av basmati de sade var bra i affären med currybladen.
    Och jo, jag rostade alla kryddor och gjorde min egen currykrydda, så allt med färska och från grunden så att säga.
    Detta blev riktigt gott.
    Men har identifierat ett fel jag gjorde, och det var att inte reducera såsen nog.
    För hade jag, så hade det nog blivit helt fantastiskt istället, men super gott nu med.

• klyban
    miljömamma skrev 2025-09-20 20:25:07 följande:

Tacolördag

Här blir det nästa tacosöndag, men kör nacho chips och gratinerar dessa med köttfärs och ost överst.
    Sen en massa grönt och gott, salsor och så.

• klyban

Kycklinggrill spett, baconlindad paprika, ostfyllda jalapenos med bacon runt, champinjoner, lök/röd paprika varannan, egna körsbärstomater och majskolvar.

Detta med Mexiris, och kommer bli matkoma snart.

Efterrätt Crema catalana.

• klyban

Raggmunkar i mängder blir det idag Skrattande

• klyban

Blir en torskcurry idag, tror den ska heta basa fish curry,

En intressant sak med currybladen, det är att dom verkar hålla i kylen satans länge.

Och det är riktigt positivt, löpte en massa påsar och fryste in.
    Men nu inser vid nästa inköp så behöver man inte köpa lika mycket som sist och med tanke på hållbarheten var betydande.

Inte som när man köper söt basilika, den får man vara snabb på att göra åt.

Svar på tråden Vad blir det för mat?