Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad blir det för mat?

Blev en massa mat idag, buffé med efterrätter på Saluhallen, intill Lisebergshotellet Grand Curiosa. Få se om jag kommer ihåg allt.

Grillad majskolv, majs och parmesanröra, kokt potatis med gräddfil och gräslök, chorizokorv, gubbröra på smörgås, franks potatissallad, räkchips, väskuströra, mangosallad, skinksallad, saltgurka, kycklingbröst med rödvinssås, ägghalva med rom, sill i krabblag, stekt svamp, pommes frites. Detta är vad jag minns just nu.

Efterrätter - amerikansk pannkaka med jordgubbssylt och grädde, mazarinkaka med rabarbergömma, toppad med vaniljmousse och färska jordgubbar, en tårtbit på citronkaka med vaniljsmörkräm, lemoncurd och jordgubbskompott. 

Dricka blev vatten eftersom jag var för snål för att betala extra för vanlig läsk typ. Gav dock 15% i dricks och det får räcka. 

Gjorde iordning två drinkar här i lägenheten istället - en alkoholfri med Pellegrino citron och kiwisyrup, den andra en glassdrink med mango-passionglass, mjölk och en liten slurk Malibu-likör. 

Ett par bitar med Dubaichoklad vid sidan av. Även dessa fyllda med frukt, blåbär och mango närmare bestämt. Helt okej choklad med ganska så överskattad. 

• Mayjel
    Alessia skrev 2025-06-20 20:32:07 följande:

Kokt nypotatis, matjessill, gräslök, gräddfil. Krusbärspaj med hemlagad vaniljsås. (Jordgubbarna har ju sanslösa priser, 90;- /liter i mitt lokala ICA)

Krusbär som är så gott 😍 Det hade jag också gärna smakat. Synd att de inte verkar finnas i butik. Gissar att ni använde egenplockade då?

Rabarber är också en fin sommarfrukt att göra dessert på och billigare än jordgubbar de också.
  • Mayjel

Grytbitar av lax med ugnsbakad potatis, brysselkål och en sås på kokos och citrongräs till. Lite somrig prägel där. 

Mangokvarg och lite nektarinskivor till efterrätt. 

• Mayjel
    Blond tjej skrev 2025-06-26 20:15:46 följande:
    Man blir mått på deras mat och dessutom var det en nödlösning igår för jag hade tillbringat rätt så många timmar på akuten efter en olycka   
    McDonalds är gottgott. Finns alltid plats i magen för en Big Mac och lite pommisar Tungan ute Likväl som att äta oxfilé så slukar man gärna en burgare med samma iver, lite då och då. 

Har haft dålig aptit idag så jag nöjde mig med en våffla på Liseberg förut. Med topping av mjukglass, kaksmulor, vit chokladsås och rabarberkompott. Gott som bara den, även om man inte var så hungrig.
  • Mayjel

Lax igen. Denna gång med mandelpotatis, ostgratinerad färsk sparris och en gräddfilsröra med avokado, gräslök och mild jalapeno. 

Av någon anledning så smakar fisk och skaldjur mycket bättre på sommaren medan mustiga köttgrytor avnjuts mer i kyliga höst och vintertider. 

• Mayjel
    Nandez skrev 2025-07-01 21:31:15 följande:

Snabbmat, tröstemat

Det kan man behöva ibland 🍔

Här blev det bara lite frukt, vattenmelon, belgiska körsbär, nektarin och lite nyplockade smultron från gården.

Värmen idag gör att man tappar aptiten lite. Viktigare att dricka mycket vid höga temperaturer.
  • Mayjel
    Alessia skrev 2025-07-02 10:58:06 följande:

Varmt idag så mina två döttrar planerar att laga den spanska tomat-och grönsakssoppan gazpacho som ska ätas kall. De har just cyklat till grönsaksbonden ett par km bort för att köpa tomater. och paprika(men paprika tror jag inte att han odlar)
    Lunchen blir en enkel historia: salladsfat med böckling, ägghalvor och diverse grönsaker med frallor från frysen.

Gazpacho är ju utmärkt sommarmat 😀 Smakrik, fin och svalkande. Här blir det också något kallt - potatissallad och saltskivor med gurkskivor. 

Lite frukt och glass efteråt.

• Mayjel
    Nandez skrev 2025-07-02 20:55:12 följande:
    Ja, det gör det. Vi fick besked att en av dotterns hundar har cancer, så ledsamt🥹

Ja, värmen gör att man inte är så hungrig
    Beklagar sorgen. Hemskt när ett husdjur drabbas. Svårt med aptit av den orsaken också då kanske. 
  • Mayjel

Ingenting. Fastedag pga mölat i mig chips och fet mat under gårdagen. 

• Mayjel

En belgisk våffla från det nyöppnade caféet Sommardröm, i Gbg. Med avokado, burrata, picklad rödlök och spenat. Är inte van vid matiga våfflor men denna var faktiskt rätt så god. 

Svar på tråden Vad blir det för mat?