• Astrid40

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Anonym (Funderare) skrev 2020-05-13 17:36:51 följande:

Grattis Astrid40 till ultraljudet!

Idag var jag på insättning av ett tvådagars litet embryo :)

Av 5 ägg så befruktades 4st så resten 3 får jag reda på nästa vecka om de kan gå till frysen! :)

Känns så skönt att de gått så bra fast jag var skeptisk till mina 6 äggblåsor. Hur är det, varför får en del odla vidare till 5 dagar? Beror det på olika saker? Antal ägg? Kvalitet? Om de är bra odlas de vidare eller lite sämre? Eller beror det på antalet? Nån som vet?

Av mina 7 ägg befruktades 3. Jag gick tillbaka ett 2-dagars pga få befruktade. De vill inte chansa eftersom livmodern är bästa miljön. Ett ägg slutade dela sig och ett blev blastocyst till frysen. Fördelen med återföring av blastocyst är att ägget klarat dig så många dagar och har tillräckligt bra kvalitet för att frysas. Men det är också alltid en risk att blastisarna inte överlever en upptining. Men uppenbarligen funkar ju 2-dagars också eftersom jag har lilla pyret i magen just nu :). Bli inte nedstämd om du inte får någon blastis.
  • Astrid40

Såg en intervju med boxaren Mikaela Laurin som försökt med ivf. Hon hade lyckats få 25 ägg till frysen. När hon gjorde paus i sin karriär för att använda sina ägg visade det sig att inga av de 25 äggen överlevde upptiningen, sån chock. Så hon återupptog boxningen igen. Hon hade fryst äggen när hon var 40 år. Som sagt, inga garantier när man är inne i denna snurr med ivf

• Astrid40
    Anonym (Kanel) skrev 2020-05-14 09:45:59 följande:

Grattis!! Härligt! Nu ska du andas ut och njuta :)

Jag ska snart på KUB och höra hur det verkar därinne..

När är det du har tid?
  • Astrid40
    Anonym (Funderare) skrev 2020-05-14 09:40:11 följande:

Tack för svar och grattis igen!

Jag tycker allt de här känns så overkligt! Varför skulle ett litet litet korn överleva å växa i min mage?! Känns bara så overkligt!

Inatt vaknade jag av några riktiga hugg i magen...tänker att de är kört men ska inte tänka så mycket heller...haha.

Grattis till plus! :D

Hugg i magen kan bero på ligamenten och äggstockarna. Jag har haft en del sånt. Dagen innan mitt vul nu högg det till som tusan vid ena sidan men fostret mådde ju bra ändå :)
  • Astrid40
    Anonym (Funderare) skrev 2020-05-14 14:03:30 följande:

Hehe inte plus än...satte ju in ett tvådagars igår! ;)

Jo men du har förstorade äggstockar efter behandlingen som påverkar ligamenten :)
  • Astrid40
    Anonym (Funderare) skrev 2020-05-14 15:23:04 följande:

När tog du gravtest?

Jag höll mig och testade 2 dagar innan testdag (kvällsurin). Streck men inte då starkt. På testdagen morgon och då starkt och fint ingen tvekan :)
  • Astrid40
    GlitterLina skrev 2020-05-18 12:59:57 följande:

Hur funkar det?

Vi har ju betalt ca 40 000 för ett ägguttag. En återföring har ju gjorts. 3 st är kvar i frysen. Men hur många ggr återföringar har vi till me den betalningen? Är det 2 st till? Eller får man försöka me dem 3 som är kvar?

Visst kostar en upptining 17000 ?

Någon som kan förklara lite för mig tack

Stämmer som Kanel skriver. Vi har också betalat 40000 för ett ägguttag och en återföring. Vill vi återföra fryst embryo kostar det 17000:-

Det är skillnaden också privat kontra landstinget.... återföringarna till ett ägguttag ingår och räknas som ETT försök. Privat för du ett ägguttag och ett försök oavsett om du har gått fler ägg till frysen. Det skiljer därför orimligt mycket tycker jag mellan privat och landsting. De borde tillämpa samma policy.
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet