• Astrid40

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Hunny B skrev 2020-05-30 12:18:04 följande:

Be om ett tidigt vul om du är orolig! Mina färgade och rödfärgade flytningar blev även en blödning i v. 6 eller 7 och jag var då säker på missfall. Men fick komma in på vul och fick se ett hjärta picka. Sen hade jag blödningar och färgade flytningar till och från fram till v. 16. Allt gick ändå bra och resultatet är nu en 2,5-åring. Vissa blöder under graviditeter, kan vara bra att veta.

Oj, då måste du varit väldigt orolig hela tiden... jag tycker att oron är tillräcklig ändå utan färgade flytningar och blödning. Jättebra att du delar med dig att det kan gå bra trots allt, tack. ::D
  • Astrid40
    GlitterLina skrev 2020-05-29 22:47:50 följande:

Hej. Gravtestet va fortfarande positivt :( väldigt svagt nu efter 3 veckor men ändå.. blodproverna jag tog pga överstimuleringen fick jag ej svar på

Så läkarn skulle ringa nästa vecka

Vad tråkigt. Hur är magen nu då, samlar du fortfarande vätska?
  • Astrid40
    Anonym (Funderare) skrev 2020-06-01 10:23:23 följande:

Åhh så glad för din skull!! Nu ska du bara bli frisk! :)

Idag var min officiella testdag å jag har totalt testat 3 ggr å det har ökat varje gång så det känns bättre än förra! Har ultraljud v8 men funderar på att ta tidigare också för jag vill veta om det finns något levande där! Vad tycker du/ Ni?

Jag gjorde mitt vul v 7+0. Man vill ju veta så tidigt som möjligt att det finns ett levande foster. Oron är hemsk!

Så inte vul så tidigt så att det inte går att se hjärtslag men heller inte för sent eftersom man vill kunna påbörja ett avslut så tidigt som möjligt om det sorgligt nog inte gått vägen så att man kan återhämta sig och försöka på nytt. Så tänker jag men det där är väl individuellt. Om du har möjlighet att få ett vul tidigare och du vill så varför inte? :)
  • Astrid40

Fy. Precis varit på KUB, NUPP och ultraljud. Lilla pyret såg ut att må bra på alla sätt inkl NUPP men 1:21 sannolikhet för DS :( Erbjuden utökad test iom under 1:50.

NIPT kollar bara 3 kromosomer så vi fick även erbjudande att göra fostervattenprov eller moderkaksprov. Vi skippar NIPT och väljer fostervattenprov direkt istället. Det ger lägre missfallsrisk än moderkaksprov. NIPT kommer egentligen inte ge tillräckligt med info och tar typ 2 v att få svar på.

Visste att sannolikheten för DS skulle bli rätt hög pga min ålder (41) men inte SÅ hög.

Har tid 16 juni för provtagningen.

Aldrig får man vara riktigt glad

• Astrid40
    Anonym (Kanel) skrev 2020-06-03 17:03:22 följande:

Åh förstår att det känns jobbigt!! Säkert åldern som spelar mycket in på siffrorna, men det behöver ju inte betyda nåt för det. Det är ju bara ett risktal som du vet. I min mammagrupp är fler som fått liknande siffror och oroat sig mycket men moderkaka/fostervattensprov har varit fint och inget att anmärka på. Även om det kanske känns avlägset, men DS är ju ändå inte en ?farlig? diagnos... Trisomierna som inte är förenliga med liv är ju mycket värre, om man tänker så. Förstår är det personligt hur man tänker <3 Jag hoppas får lugnande besked snart!

Tack!

Jo visst, ds är inte dödlig men vi har beslutat att inte behålla om vi får avvikelse på fosterdiagnostiken. Just nu får man försöka att tänka positivt. Ultraljud och NUPP var ju bra. Det var en livligt litet pyre därinne :) BM hade fullt sjå att få till rätt bilder så hon kunde mäta:). Konstig känsla, man ser hur det rör sig en massa där inne, men man känner inget
  • Astrid40
    Anonym (Funderare) skrev 2020-06-03 17:29:22 följande:

Åhh!! Va jobbigt att man inte kan gå med en glad känsla därifrån?! Förstår att det är jobbigt. Undra hur de räknar ut en sån siffra exakt?! Är det alltså ca 5% risk? Inte så hög ändå...eller? 95% chans till inte DS! Försök hålla modet uppe till den 16e, får man veta på en gång?

Ja, hon knappade in en massa värden. Dels provsvaren jag tog förra veckan men också bl a ålder och en del frågor om ivf.

5 % risk. Hon sa att tänk att vi radar upp 21 bebisar och 1 av dem får DS. Hon poängterade också att det var en risk.

Det tar några dagar att f svar på fostervattenprov, men de försöker ju göra det snabbt iom att veckorna går och det finns gräns för abort. NIPT tar ca 2 v att gå svar på så det var också mycket därför vi hoppar över det och går på fostervattenprov direkt

Fick också förhöjd risk för havandeskapsförgiftning så ska öka på min dos Trombyl med 1 tabl till 2.
  • Astrid40
    Alex1992 skrev 2020-06-03 19:33:30 följande:

Nee va tråkigt!! Men nu hoppas vi allt ser fint ut på nästa prov så ni kan få njuta hela vägen sen :) får ni snabbt svar efter fostervattenprovet? kram

Tack för pepp

Tror hon sa en vecka för provsvar. Det var mycket info på en gång. Både fostervattenprov och moderkaksprov gick snabbare än NIPT
  • Astrid40
    AndraSladdis skrev 2020-06-03 20:52:11 följande:

Tråkigt, men man får väl tänka att det är fortfarande bara 5%. Finns det inte någon NIPT som kollar alla kromosomer också? Kanske finns den bara privat och tar längre tid. Fostervattensprov är väl snabbare.

Jag och min sambo är också skeptiska att behålla i fall det finns kromosomavvikelse, och i så fall vill vi veta så tidigt som möjligt så tänkte på NIPT privat v. 10.

Vi kunde göra NIPT om vi ville gratis men den analysen tar 2 veckor och kollar bara 3 kromosomavvikelser. Om NIPT visar hög sannolikhet får man ändå möjlighet att göra moderkaksprov/fostervattenprov som kollar fler avvikelser än vad NIPT gör. Iom vi får göra fostervattenprov direkt är det lika bra att göra det, vi tjänar tid och får dessutom bättre svar.
  • Astrid40
    GlitterLina skrev 2020-06-03 21:22:15 följande:

Men nej :( det va mindre kul å höra om siffrorna. Men vad anser dem är bra siffror då? 1 på 200 ? Jag minns ej hur det va nämligen.

Men skönt att det andra va bra & att bebisen såg bra ut! Hur går ett fostervattenprov till?

Kram på dig

Nä inge kul alls, men samtidigt inte helt oväntat. 1:300 räknas som låg risk, 1:50 som hög risk och är gräns för invasivt prov.

Ja, lilla pyret såg ut att ha det bra. Såg hjärta, hjärnhalvor, ryggrad, revben, armar, ben etc. :)

Jag ska läsa på lite om fostervattenprov men de sticker in en nål genom magen och suger ut lite fostervatten. Inte lika stor missfallsrisk som moderkaksprov
  • Astrid40
    GlitterLina skrev 2020-06-03 22:42:32 följande:

Ok förstår. Va det nästa vecka du gör det??

Nä om 2 v, den 16e. Man ska vara i veckan 15 (sjukvårdens räkning :)), dvs 15+0-7.
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet