• Anonym (TS)

    Är det här tecken på autism (vuxen)?

    Ger ett egocentrerat intryck.

    Inåtvänd, ingen partytyp.

    Samtal följer sällan en röd tråd, avbryter plötsligt samtalet och börjar tala om sitt istället.

    Svårt att läsa av och förstå andra människors personlighet, behov och prioriteringar. Menar väl men det blir fel. Exempel, köper presenter som inte passar, föreslår saker som uppfattas som plumpa av mottagaren.

    Gränslös, svårt att säga nej. Exempel, sätter inte gränser för barnen, ställer upp men vill egentligen inte.

    Konflikträdd.

    Svårt att ta ansvar. Slår ifrån sig, skyller på andra och/eller på omständigheter.

    Personligheten är svår att greppa. Ingen utpräglad stil, åsikt, intresse. Lite gråbrun mus över det hela.

    Har ibland svårt att läsa av vad som ?passar sig? i sociala situationer.

    Svårt att ta emot instruktioner, agerar på eget bevåg och det blir fel.

  • Svar på tråden Är det här tecken på autism (vuxen)?
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2019-11-06 09:23:50 följande:

    Ger ett egocentrerat intryck.

    Inåtvänd, ingen partytyp.

    Samtal följer sällan en röd tråd, avbryter plötsligt samtalet och börjar tala om sitt istället.

    Svårt att läsa av och förstå andra människors personlighet, behov och prioriteringar. Menar väl men det blir fel. Exempel, köper presenter som inte passar, föreslår saker som uppfattas som plumpa av mottagaren.

    Gränslös, svårt att säga nej. Exempel, sätter inte gränser för barnen, ställer upp men vill egentligen inte.

    Konflikträdd.

    Svårt att ta ansvar. Slår ifrån sig, skyller på andra och/eller på omständigheter.

    Personligheten är svår att greppa. Ingen utpräglad stil, åsikt, intresse. Lite gråbrun mus över det hela.

    Har ibland svårt att läsa av vad som ?passar sig? i sociala situationer.

    Svårt att ta emot instruktioner, agerar på eget bevåg och det blir fel.


    Glömde, svårt att förstå ironi.
  • Anonym (K)

    Det behöver väl inte vara autism bara för att människan är dålig på det sociala. Hen kanske är deprimerad och tankspridd? Kanske har socialfobi/ångest så det blir fel? Varför har många sådant behov att leta fel på andra och sätta diagnos..

  • Anonym (S)

    Det är svårt att rabbla upp saker på det sättet pch svara på om dessa saker innebär att en person har autism eller ej. Om personen själv har problem i vardagen som hen funderar på kan bero på en funktionsnedsättning kan hen söka hjälp för detta och diakutera vidare utifrån sin specifika situation.

    Av denna beskrivning är det inget som för mig dierekt pekar på att personen har autism. Naturligtvis kan hen ha det men denna beskrivning säger vare sig bu eller bä. Det mesta du skriver känner jag inte igen från de jag känner med diagnosticerad autism (asperger).

  • Anonym (njae)

    Kan vara autism, men kan också vara så att personen bara är väldigt tillbakadragen och inåtvänd.

  • Anonym (E)
    Anonym (njae) skrev 2019-11-07 06:38:36 följande:

    Kan vara autism, men kan också vara så att personen bara är väldigt tillbakadragen och inåtvänd.


    Att bli socialt klumpig på det sätt som beskrivs är det sista en som bara är tillbakadragen skulle göra.
  • Anonym (njae)
    Anonym (E) skrev 2019-11-07 07:18:34 följande:
    Att bli socialt klumpig på det sätt som beskrivs är det sista en som bara är tillbakadragen skulle göra.
    Om man är tillbakadragen är man ofta inte så bra på att umgås med folk, och då är det lätt att man blir socialt klumpig.
  • stor grön drake
    Anonym (TS) skrev 2019-11-06 09:23:50 följande:

    Ger ett egocentrerat intryck.

    Inåtvänd, ingen partytyp.

    Gränslös, svårt att säga nej. Exempel, sätter inte gränser för barnen, ställer upp men vill egentligen inte.

    Konflikträdd.

    Personligheten är svår att greppa. Ingen utpräglad stil, åsikt, intresse. Lite gråbrun mus över det hela.


    Dessa saker är det som känns total främmande ihop med autism för mig.

    Jag har inte mött en autistisk person som haft svårt att säga nej (snarare tvärt om, nej verkar vara den första reaktionen på det mesta) och inte heller att de skulle vara konflikträdda då de oftast inte förstår vilka handlingar som kan leda till konflikt.

    Ja, deras personlighet kan vara svår att greppa men ett av de vanligaste och tydligaste tecknen på autism är ett stort, brinnande, överväldigande intresse för något.

    Det du beskriver ger mig inte käbslan av en person med autism, även om det inte är omöjligt att hen har det
  • Anonym (S)
    stor grön drake skrev 2019-11-07 07:35:09 följande:

    Dessa saker är det som känns total främmande ihop med autism för mig.

    Jag har inte mött en autistisk person som haft svårt att säga nej (snarare tvärt om, nej verkar vara den första reaktionen på det mesta) och inte heller att de skulle vara konflikträdda då de oftast inte förstår vilka handlingar som kan leda till konflikt.

    Ja, deras personlighet kan vara svår att greppa men ett av de vanligaste och tydligaste tecknen på autism är ett stort, brinnande, överväldigande intresse för något.

    Det du beskriver ger mig inte käbslan av en person med autism, även om det inte är omöjligt att hen har det


    Ja, jag känner som sagt inte heller igen mycket av detta som autism. Men personen i fråga kan ju givetvis ha autism ändå även om sakerna i listan här inte är specifikt utmärkande för det. Personer med autism har ju lika skilda personligheter som personer utan autism.
  • Anonym (TS)
    Anonym (K) skrev 2019-11-06 19:52:17 följande:

    Det behöver väl inte vara autism bara för att människan är dålig på det sociala. Hen kanske är deprimerad och tankspridd? Kanske har socialfobi/ångest så det blir fel? Varför har många sådant behov att leta fel på andra och sätta diagnos..


    Ja, varför ska man bry sig överhuvudtaget med att försöka förstå varför det uppstår problem, ledsna miner och konflikter runt en människa som försöker vara snäll men som det alltid blir fel med.

    Det enklaste är väl att bara blocka hen och sluta umgås, i bästa FL-anda. Tack och hej, leverpastej.
Svar på tråden Är det här tecken på autism (vuxen)?