Inlägg från: Giftskåneman |Visa alla inlägg
  • Giftskåneman

Timanställd

Millnear skrev 2019-11-07 00:33:48 följande:

Tycker själv att det är märkligt:O

Jag har anställningsformen "timanställd" på fast schema på nästan 100%. Jobbat som personlig assistent ca i två år hos den brukaren.

Jätte märklig att jag är en sk, Timanställd!

Timanställd for

Detta måste du ändra på, du missar massor i pension den dag det är dags.
  • Giftskåneman
    Millnear skrev 2019-11-07 09:46:56 följande:

Är fastanställd. Dvs chefen kan inte be mig att dra åt fanders för att "Anna" ska ha det jobbet.

Utan jag har fast schema där jag vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år, ska jobba efter ett schema...Och händer något med brukaren så är det min chefs ansvar att försöka hitta en annan brukare åt mig. Trots detta kallas jag för timanställd, dvs jag får betalat per timme och får min semesterersättning varje månad.

Men ja..fördelen med att vara sk, Timanställd är att chefen inte kan tvinga på mig extra pass för att ingen annan kan ta de xD men ja...Det suger att jag måste själv spara semesterersättningen för att kunna ta ledig några veckor tex nästa sommar, nackdelen att vara sk, Timanställd

Då betalar de inte avtalspension heller åt dig, för jävligt.
  • Giftskåneman

Men kolla upp detta med pension.

Vad jag vet så får man inte samma pension som de som har kollektivavtal och fast tjänst(tillsvidare)

• Giftskåneman
    Jemp skrev 2019-11-07 12:14:32 följande:

Pensionen har inget att göra med om man har månads-eller timlön att göra, utan regleras i kollektivavtal och/eller anställningsavtal.

Ang semesterutbetalning har jag för mig att det finns regler kring att det inte ska betalas ut varje månad vid heltid, men det kan vara i (mitt tidigare) kollektivavtal och inte lag.

Jo, men timanställda ingår inte i kollektivtalets pensionsdel
Svar på tråden Timanställd