• Anonym (Varför)

Timanställd

Varför är det så många arbetsgivare som enbart skriver s.ka anställningsavtal med formen ?timanställd?. Är det för att man är osäker på arbetstagaren eller är det generellt så att man använder sig av denna formen?

Tänker inom branscher som vården/restaurang/handels.

Kanske någon arbetsgivare som vill svara? Varför inte bara ge provanställning åtminstone? Är bara 2 veckors uppsägningstid då ändå.

• Svar på tråden Timanställd
  • Tiina87

Mycket är väl för att man inte han ge en heltidstjänst eller vikariat och för att man behöver timvikarier.

För arbetsgivaren är det också bra att se att timvikarie faktiskt gör ett bra jobb och framförallt sköter jobbet.

Vi har en del timanställda där jag är avdelingsledare (vården) jobbar, de som sköter sig och kommer på de pass de blir bokade på kan så småningom bli erbjudna vikariat eller fast deltid/varannan helg. Många av våra timanställda är studenter och har själv valt att vara timanställd. De som missköter sig, ofta är sjuka när de ska jobba eller inte tar pass de blivit tilldelade, alt står tillgängliga men tackar ändå nej (vilket hos oss inte är tillåtet) de blir kortvariga hos oss.

• Tiina87
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-06 22:54:19 följande:

Varför är det så många arbetsgivare som enbart skriver s.ka anställningsavtal med formen ?timanställd?. Är det för att man är osäker på arbetstagaren eller är det generellt så att man använder sig av denna formen?

Tänker inom branscher som vården/restaurang/handels.

Kanske någon arbetsgivare som vill svara? Varför inte bara ge provanställning åtminstone? Är bara 2 veckors uppsägningstid då ändå.

För att kunna ge en provanställning krävs att det finns en tjänst denne personen kan få.
  • Jemp

Provanställning ska ju leda till fast tjänst.

Timanställningar används väl främst för vikarier etc där man inte har någon särskild omfattning garanterad.

• Anonym (Varför)

Tänker såklart på fall där det finns ett regelbundet behov av personal eller är det så att man ska hålla en viss % ledig för vikarier?

• Millnear

Tycker själv att det är märkligt:O

Jag har anställningsformen "timanställd" på fast schema på nästan 100%. Jobbat som personlig assistent ca i två år hos den brukaren.

Jätte märklig att jag är en sk, Timanställd!

Timanställd for

• Millnear
    Millnear skrev 2019-11-07 00:33:48 följande:

Jag har anställningsformen "timanställd" på fast schema på nästan 100%. Jobbat som personlig assistent ca i två år hos den brukaren.

Timanställd for

* Timanställd för mig är någon som bara hoppar in några pass hit och dit när någon är sjuk...skumt att jag räknas som timanställd när jag har fast schema och ej är vikarie för någon...
  • Tiina87
    Millnear skrev 2019-11-07 00:33:48 följande:

Timanställd for

Timanställd är när man för betalt per timme och om man ska vara noggrann så finns det ingen anställningsform som heter så.
  • Jemp
    Tiina87 skrev 2019-11-07 01:05:34 följande:

Timanställd är när man för betalt per timme och om man ska vara noggrann så finns det ingen anställningsform som heter så.

Du har rätt i att inte anställningsformen heter så. Däremot är det som kallas timanställning inte samma sak som att ha timlön. Timlön kan du ha på ett fast jobb också.
  • Jemp
    Millnear skrev 2019-11-07 00:35:06 följande:

* Timanställd för mig är någon som bara hoppar in några pass hit och dit när någon är sjuk...skumt att jag räknas som timanställd när jag har fast schema och ej är vikarie för någon...

Har du jobbat så länge så börja med att kolla upp LAS reglerna.

Svaret på varför är väl tyvärr för att det är lättare att säga upp anställda på det sättet. Inte för att det behöver vara personligt utan för att det sätts i system.
  • MsM84

Det handlar främst om varierande behov. Behöver man någon som täcker upp när det är mycket att göra (julbord, julhandel, semestrar odyl) och vid sjukdom men inte kan säga att det är x procent/månad eller liknande är det ju jättesvårt att ge fast. Möjligheten isf är att ge fast på låg procent till många och erbjuda mertid när man behöver mer - men då är det halvt omöjligt att ge någon heltid.

Svar på tråden Timanställd