• pixie78

    PGS (PGT-A) Riga eller Finland? Annat land?

    Vår svenska klinik har nu efter flertalet misslyckade insättningar samt tidiga missfall pga konstaterad kromosomavvikelse på mig sagt att det är PGS utomlands som gäller för oss.  Med egna ägg och spermier, så ingen äd.


    Söker erfarenheter från er som också gått igenom detta.  


    Frågor vi har just nu:


    Vilken klinik har ni valt och varför?
    Hur har processen sett ut - hur många besök krävs?
    Hur långt från första mötet till insättning?
    Samarbetar de med någon klinik i Stockholm för provtagning och ultraljud?


     


     

  • Svar på tråden PGS (PGT-A) Riga eller Finland? Annat land?
  • Skruk

    Hej, 

    Ser att den här tråden är gammal, men kanske finns det någon mer som letar sig hit. Som tredje IVF gjorde vi PGT vilket gav 20% friska embryon Nedslående siffra men väldigt glad att jag slapp återföra de embryon som vi nu kunde se hade kromosomavvikelser. 

    Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter? Vi har alltså inga konstaterade "fel" själva utan gör PGT utomlands efter fyra misslyckade återförenar med fina blastocyster (en graviditet som inte kunde fortsättas). Ska man verkligen hoppas på att det kan komma fina embryon när alla hittills har varit felaktiga? Vi slipper ju garanterat misslyckade återföringar med PGT men är rädd ändå att vi lurar oss själva med att hoppas.

    Skulle vara tacksam om någon ville dela med sig av sina erfarenheter (positiva som negativa).

  • Vicky32

    Jag är i samma situation, vi har haft 2 uttak som resulterar i egg  (av 3) och hittills har vi bara haft ett friskt embryo, som satts in som en blasto.


    vi har en känd allvarlig translokation. så väldigt liten chans. i alla andra länder räknar ett försök som ett innsett, medan i Sverige räknas ett försök som uttag.. detta ger oss mycket mindre chans att lyckas..

    vi har ett försök kvar och söker nu möjligheten att gå privat .. Någon som har erfarenhet av detta?

    vi undrar om det går att använda gentestet från Karolinska och om det påvärkar priset?

    vad betalade du och vilken klinik/land rekommenderas?

    tack🙏🏼

  • SunnyP

    Vi har gjort IVF med PGS, vi är bosatta i Thailand och har gjort IVF här eftersom jag är steriliserad sedan tidigare. Jag var 40 år när vi startade och gjorde första försöket och valde då att även göra PGS pågrund av min ålder. Då fick vi 7 ägg, bara 3 befruktades normalt men alla 3 klarade sig till dag 5 och 1 var normal (flicka). Gjorde en insättning 8 månader senare och det tog sig inte. Gjorde då direkt ett nytt försök med IVF 1 månad innan jag fyllde 41. Fick då 11 ägg, 7 befruktades normalt men bara 2 klarade sig till dag 5 och båda var normala (helt otroligt). En pojke och en flicka, vi återförde flickan och jag är nu gravid i vecka 25. Så min erfarenhet är att resultatet kan variera en hel del från gång till gång.

  • Skruk

    Vår tredje IVF resulterade i 5 blastocyster men bara en som var normal efter PGT. Den blastocysten var inte en av de med bäst kvalitet enligt den vanliga ockulära bedömningen som embryologoerna gör, men den tog sig! Jag är gravid i vecka 13 nu. Pendlar mellan glädje/trygghet och total oro. Att testa embryona kostade 400 euro per embryo, så det var ganska mkt pengar, men å andra sidan slapp vi ju kostnad (pengar och framför allt emotionell) för fyra återföringar som var dömda att misslyckas. 

    Kan skriva mer i nån mer privat meddelandeform om du vill?

Svar på tråden PGS (PGT-A) Riga eller Finland? Annat land?