• Elin2014

    Orosanmälan pga Allergi

    Jag har allergiska barn så jag har lite allmän koll.

    För det första: Pricktester är väldigt osäkra, man kan få ett positivt resultat fast man inte ens är allergisk. Så man kan inte bara gå på pricktest.

    För det andra: Har han då reagerat nån gång på katt? I så fall hur?

    Om han inte har fått någon allergisk reaktion så innebär det inte att det inte kan hända. Min dotter är allergisk mot hundar, hon svullnar upp i ansiktet, halsen kan svullna igen så hon inte får luft. Hur förberedda är ni? Hur långt är det till sjukhus? Finns det mediciner?

    Det är lätt när man inte har erfarenhet av allergier att tycka att det är väl bara att testa - jag har suttit där på akuten med min medvetslösa dotter i famnen, jag tror inte jag skulle skicka iväg henne till nån som skaffat hund som inte har nån koll alls på hur man ska agera i en nödsituation.

    Så lite åt båda hållen - pappan kanske är onödigt orolig, men ni verkar ta lite väl lätt på riskerna också.....

    Mitt råd är att gradvis utsätta barnet för sin allergi (med allergimedicin till hands), för att se vad som händer. Får barnet svårt att andas? Svullnar det upp eller tappar medvetandet? Jag skulle ALDRIG ta hem ett allergiskt barn och sen lägga mig och sova - barnet vaknar troligtvis inte om det får en reaktion. Det är skitläskigt.

    Ibland kommer reaktionerna första efter flera timmar, det behöver inte komma på en gång. Och slutligen - prata med pappan om det här och försök hitta en medelväg. Han har en poäng.

Svar på tråden Orosanmälan pga Allergi