• Anonym (Anonym)

    Spermiedonation/ivf i Danmark

    Är det någon som har åkt till Danmark för spermiedonation på deras kliniker där? Som kan berätta lite hur det var och hur det gick, vad det kostade, den bästa kliniken, tips och råd etc.

    Vänliga och seriösa svar endast.

  • Svar på tråden Spermiedonation/ivf i Danmark
  • MinaBernt

    Hej!

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med danska kliniker, men har bra erfarenhet av Livio i Falun. De har kort kö och behandlingen går på landstingstaxa om det är första barnet och du är under 40.

    Det finns ju bra möjligheter att skaffa barn på egen hand i Sverige idag.

  • Biet

    Jag kan heller inte hjälpa dig med olika klinikeri Dk men du kommer säkert att få fler svar och då få svar på din fråga.

    Varför jag svara är för att undra om du har tänkt på andra alternativ här i Sverige?

    Ett allternativ är att söka någon klinik här i Sverige.

    Ett annat är att ta hjälp från någon privat donator för heminsemination.

    Jag har hjälpt till tidigare med heminsemination och det är det som många tycker är smidigast och billigast.

    Hör av dig om du vill att jag berättar mer om det.

  • Joss83

    Beställ hem istället! Då kan du välja o vraka själv!

    Har gjort det två ggr. Första ggn tog det sig men ville inte vara kvar. Andra gången handlade jag ur i ?reakorgen? o det blev inget.

    Har även träffat två donatorer via donordating (totalt ett plus i tre dagar ...) Viktigt att hålla sig anonym, åka en bra bit o lämna noll spår efter sig så man inte råkar få en pappa på halsen ...

    Nu senast körde jag på Bodycontact - var öppen med intensionen men fick ligga med en hunk ???????? Denna gång känns det som det är på G! Äl +10 idag (BIM -3) men inget plus än.

  • MinaBernt
    Joss83 skrev 2019-11-10 19:02:45 följande:

    Beställ hem istället! Då kan du välja o vraka själv!

    Har gjort det två ggr. Första ggn tog det sig men ville inte vara kvar. Andra gången handlade jag ur i ?reakorgen? o det blev inget.

    Har även träffat två donatorer via donordating (totalt ett plus i tre dagar ...) Viktigt att hålla sig anonym, åka en bra bit o lämna noll spår efter sig så man inte råkar få en pappa på halsen ...

    Nu senast körde jag på Bodycontact - var öppen med intensionen men fick ligga med en hunk ???????? Denna gång känns det som det är på G! Äl +10 idag (BIM -3) men inget plus än.


    Spännande! Lycka till
  • Anonym (Anonym)

    Tack snälla för svar!

    Har tänkt på Danmark dels för att jag är över 40 och dels för att jag är lite för ?harig? när det gäller hemvarianten. Har dock inte vetat hur man gör heller. Kul att ni tipsade mig om det. Ska kolla upp det. Skriv gärna fler svar ni som kan och gärna om Danmark med.

  • MinaBernt
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-13 14:38:16 följande:

    Tack snälla för svar!

    Har tänkt på Danmark dels för att jag är över 40 och dels för att jag är lite för ?harig? när det gäller hemvarianten. Har dock inte vetat hur man gör heller. Kul att ni tipsade mig om det. Ska kolla upp det. Skriv gärna fler svar ni som kan och gärna om Danmark med.


    Då förstår jag ditt val! Det finns ju flera kliniker i Köpenhamn. Jag var i kontakt med Storkklinik innan jag valde att göra behandlingen i Sverige. De har en lista på sin hemsida över vilka tester som behöver göras innan behandlingen och som kan göras i Sverige.

    Jag kan också tipsa om föreningen Femmis. De har bland annat träffar för funderare och försökare.
  • Anonym (Anonym)

    Tack för svar igen!

    Jag gick faktist in på den där cryosinternational i danmark men då hade dem precis ändrat i dansk lag att dem inte får skicka till privatpersoner längre. Vet någon om ett annat sådant företag i ett annan land med andra regler?

    Ska undersöka klinikerna i Köpenhamn med????

  • Anonym (Anonym)

    Lite frustrationsutlopp nu!

    Varför ska det vara så svårt det här för oss att få hjälp med att bli med barn.

    Försökt undersöka Sellmerdiers sida. Dem påstår sig fortfarande kunna skicka till privatpersoner trots att det är nu olagligt i Danmark. Vågar man lita på detta företag tror ni? Någon som vet?

  • MinaBernt
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-24 16:19:52 följande:

    Lite frustrationsutlopp nu!

    Varför ska det vara så svårt det här för oss att få hjälp med att bli med barn.

    Försökt undersöka Sellmerdiers sida. Dem påstår sig fortfarande kunna skicka till privatpersoner trots att det är nu olagligt i Danmark. Vågar man lita på detta företag tror ni? Någon som vet?


    Jag tror att det är ett seriöst företag. Det finns i alla fall seriösa kliniker, bland annat Selmers, som använder sig av dem. Däremot har jag inte någon bekant som använt spermier från Selmerdiers.

    Problemet med heminsemination är att faderskapsutredningen blir krångligare. Bara så att du har det i åtanke.
  • MinaBernt
    Joss83 skrev 2019-11-10 19:02:45 följande:

    Beställ hem istället! Då kan du välja o vraka själv!

    Har gjort det två ggr. Första ggn tog det sig men ville inte vara kvar. Andra gången handlade jag ur i ?reakorgen? o det blev inget.

    Har även träffat två donatorer via donordating (totalt ett plus i tre dagar ...) Viktigt att hålla sig anonym, åka en bra bit o lämna noll spår efter sig så man inte råkar få en pappa på halsen ...

    Nu senast körde jag på Bodycontact - var öppen med intensionen men fick ligga med en hunk ???????? Denna gång känns det som det är på G! Äl +10 idag (BIM -3) men inget plus än.


    Hur har det gått för dig?
  • Anonym (Anonym)

    Tack för svar! :)

    På vilket sätt blir det mer krångligt med faderskapsutredningen menar du?

    Är det någon som vet mer om Sellmerdiers så skriv gärna!!

  • MinaBernt
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 20:57:19 följande:

    Tack för svar! :)

    På vilket sätt blir det mer krångligt med faderskapsutredningen menar du?

    Är det någon som vet mer om Sellmerdiers så skriv gärna!!


    Jag ska inte svära på det här, för det är andrahandsinformation, men jag har förstått det så att donatorn, om du väljer öppen donator, registreras som pappa till barnet vid heminsemination. Du måste därför ange att du valt en stängd donator, alternativt säga att du legat med någon okänd man. Fast det här är ju ett senare problem, i första hand ska du ju bli mamma. :)
  • Anonym (Anonym)

    Tack igen för svar!

    Okej då förstår jag. Måste säga att jag blev glad för ditt svar:)

  • Anonym (Anonym)

    Har en till fråga. Hur vet man att donatorerna är friska? Testas dem innan för HIV etc? Får dem uppge om dem har sjukdomar i släkten/genetiskt?

  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-06 15:48:42 följande:

    Har en till fråga. Hur vet man att donatorerna är friska? Testas dem innan för HIV etc? Får dem uppge om dem har sjukdomar i släkten/genetiskt?


    De testas för smittsamma sjukdomar/könssjukdomar och spermierna ligger även i karantän i 6 månader efter donationen och släpps inte förrän donatorn än en gång, efter dessa 6 månader, blivit testad och godkänd (detta för att det inte ska finnas risk för att smittan fanns i kroppen vid donationstillfället men inte hunnit dyka upp på prover än).

    De testas även för anlag för vissa genetiska sjukdomar och syndrom. På Cryos hemsida kan du se en pdf-fil med provresultatet för varje donator. Klicka på en donator och sedan bland all info om längd/vikt/blodgrupp etc så finns längst ner ?summary of records, download pdf?.

    Vill du veta vad donatorn har för allergier eller sjukdomar i släkten, till exempel cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, depression, alkoholism etc. så får du välja en donator med utvidgad profil. Där finns lite information om hans föräldrar, syskon, far- och morföräldrar. På European sperm bank finns mer omfattande information även om donatorns släktingar, (där i inkluderas även mostrar/fastrar osv.) jämfört med på Cryos. Väljer du en donator utan utvidgad profil kommer du inte kunna se den infon, i alla fall inte på Cryos, minns inte hur det är på European sperm bank.
  • Anonym (Anonym)

    Tack snälla för all den informationen???? Verkligen tusen tack!

Svar på tråden Spermiedonation/ivf i Danmark