• Anonym (Emma)
    Sun 10 Nov 2019 16:23
    787 visningar
    13 svar
    13
    787

    Provanställning

    Fattar inte riktigt vad du menar. Menar du att dem inte får provanställa någon om de vet att de sedan Inte har råd att anställa personen? Inget företag som provanställa med vetskapen att de inte ens har råd att betala lönen under provanställningsperioden.

    Om du menar det första så nej det är inte tillåtet. Om det finns ett lagrum på det vet jag inte men 6§ LAS står det om provanställning. Det du specifikt frågar om får man nog söka efter i rättspraxis. Skulle dock gissa på att det enbart går under dålig sed på arbetsmarknaden. Man behöver inte uppge skäl till varför provanställningen avslutas så väldigt svårt att bevisa om det har med ekonomin att göra och om arbetsgivaren visste det redan innan provanställningent trädde i kraft.

  • Anonym (Emma)
    Sun 10 Nov 2019 16:26
    #6
    Kluckpang skrev 2019-11-10 16:22:48 följande:

    Så ett företag kan anställa en person på provanställning 6 månader och sen efter 2-3 månader in i provanställningen säga upp denna person pga ekonomiska skäl? (Dvs om man läser mellan raderna så har pengarna för den nyanställda aldrig funnits i budgeten, och företaget egentligen inte haft råd med att anställa)


    Arbetsgivaren behöver inte uppge något skäl till varför provanställningen upphör. Ett företag som vet att de inte har ekonomi för att anställa någon skulle inte ens provanställa någon då det plus rekryteringen kostar. Vilket blir bortkastade pengar.
  • Anonym (Emma)
    Sun 10 Nov 2019 16:26
    #7
    Kluckpang skrev 2019-11-10 16:22:48 följande:

    Så ett företag kan anställa en person på provanställning 6 månader och sen efter 2-3 månader in i provanställningen säga upp denna person pga ekonomiska skäl? (Dvs om man läser mellan raderna så har pengarna för den nyanställda aldrig funnits i budgeten, och företaget egentligen inte haft råd med att anställa)


    Arbetsgivaren behöver inte uppge något skäl till varför provanställningen upphör. Ett företag som vet att de inte har ekonomi för att anställa någon skulle inte ens provanställa någon då det plus rekryteringen kostar. Vilket blir bortkastade pengar.
  • Anonym (Emma)
    Sun 10 Nov 2019 16:37
    #9
    Kluckpang skrev 2019-11-10 16:30:46 följande:

    Det jag menar är att om företaget vet om att budgeten är väldigt tight och det inte finns något rum för att anställa personal, får man då anställa personal på provanställning? (just använda provanställning för att komma åt kortare uppsägningstid)

    Nä jag vet att dom inte behöver ange skäl till uppsägning under provanställning, men dom har uppgett "ekonomiska skäl" (vilket jag anser är lögn för att gömma sig bakom något annat, men det är en annan femma), så därför jag undrar.


    Varför skulle dem ens anställa med vetskapen att de inte har råd? Rekrytering är inte billigt och det finns alltid en inlärningsperiod i alla yrken innan man kan presentera på 100. Så antingen är dem bara jävligt korkade och tror att en kort provanställning ska lösa deras problem eller så har de upptäckt att ekonomin håller inte.

    Du kan ändå inte ta detta vidare så lika bra att släppa det å hitta nytt jobb.
Svar på tråden Provanställning