Min partner är en bezzerwizzer!
För det första - du är inget psykfall för att du reagerar som du gör. Det är bara ren och skär frustration för att er kommunikation inte fungerar alls. Inte ok att kasta saker osv såklart men kan förstå känslan av att inte nå fram och den andre bara sitter där helt lugnt och ser hur du blir mer och mer frustrerad och nästan njuter av det.
Han kanske alltid kommer att vara en besserwisser innerst inne och man kan inte ändra den man är i grunden MEN han kan absolut ändra sitt beteende! Han verkar inte ha fattat hur hans eget beteende skadar hans relationer till andra människor. Det har för honom inte blivit så kännbart ännu att det är värt att ändra sitt sätt att bete sig mot andra.
Det jag tycker är det oroväckande i hans beteende är att han idiotförklarar dig och strävar efter att ?vinna? era bråk. Man vinner inte ett bråk med sin partner, ett bråk är till för att ventilera och sedan lugnar man sig och hittar en lösning båda tycker funkar. Strävar man bara efter att vinna och ha rätt så kommer man aldrig att vara lycklig.
Har själv besserwissertendenser och gillade särskilt som yngre att argumentera för sakens skull. Det gjorde mig inte på något sätt till en lyckligare människa. Är inget fan av Dr Phil men han har sagt en sak som fastnat hos mig, nämligen: Do you want to be right or do You want to be happy?. Brukar tänka på det och det ligger mycket i det tycker jag.
Du ska sluta be om ursäkt för honom till andra. Han får stå för hur han beter sig. Bättre om hans vänner pratar med honom och berättar hur hans beteende påverkar dem.
Som någon skrev i tråden, skriv ett brev till honom där du berättar hur hans beteende påverkar dig och att det kommer leda till att er relation går i kras om han inte vaknar upp. Ge honom EN till chans att på allvar ta tag i sitt beteende och verkligen rannsaka sig själv och göra en plan för hur han omedelbart ska upphöra att kränka och trycka ner dig. Det han sysslar med är inte på något sätt ok! Tar han inte den chansen på allvar bör du lämna honom. Du riskerar din mentala hälsa, din självkänsla och din lycka om du stannar med någon som beter sig så mot dig.