• Anonym (Mussepigg)

Pantad ex-fru

Jag och min nuvarande pojkvän har problem med hans ex-fru som han har barn tillsammans med. De skilde sig efter att han vart så trött på henne och hur hon var som person osv.. och hon levde bara i hans skugga.. Han har sedan de gifte sig varit otrogen, iprincip under hela deras förhållande. Hon har vetat om det och ändå förlåtit honom och tagit tillbaka honom, har har inte heller tidigare haft modet eller orken att bara lämna tidigare.
    Efter att de lämnat varandra, så träffades vi (ca 1 år efter skilsmässan). 
    Jag varken känner henne eller har något emot henne. 
    Hon verkar störa sig på mig, och säger en massa fula ord om mig till homom. Hon har även dykt upp arg och förbannad på mig eller (oss) hemma hos honom. Polisen och soc har varit inblandade men allt blir bara nedlagt.. "Det måste ske ett brott" innan de ens kan göra något. Förstår att polisen inte har tid med sånt, men ska det behöva hända något för att få hjälp? När barnen är över på sin vecka så lär hon de att hata mig, och inte komma nära mig, och inte vara trevlig mot mig. Hon har även sagt "jag är inte er mamma om ni kramar xxxxxx(dvs mig). De här barnen älskar mig och jag älskar de men någonstans blir det jobbigt att hon gång på gång ska göra såhär mot två små barn. yngsta är 6 och 8. Vi pratar även öppet om allt detta, men inte så mycket de stackars barnen förstår. Har aldrig varit elak mot barnen eller ens henne. Barnen kan till och med berätta något skoj om henne och då svarar jag vänligt tillbaka, inte vad jag svarar "men eran jävla idiot mamma kan dra åt helvete".. så pratar hon tydligen om mig framför barnen..Så trött på det här, samtidigt vet varken jag eller min partner vad vi ska göra. Känner mig mest ledsen för att det ska gå ut över mig. Hon tror att jag orsakat deras skilsmässa när jag inte ens fanns med i bilden då. Han har talat om det själv att  jag inte var orsaken och att han varit otrogen, bett om ursäkt och lämnat förhållandet. Hon verkar heller inte acceptera det. Men varför inte bara gå vidare? och tänka att han var en skit och glädjas åt att inte ha en otrogen man i sitt liv? 

Hjälp? vad tycker ni jag ska göra?
    Även försökt prata med henne, men det hjälps inte. Hon säger bara en massa fula ord.. 
  • Svar på tråden Pantad ex-fru
  • Anonym (Q)

Vet inte vad du ska göra så har inget bra att komma med där!

Reagerar dock på att du verkar tycka att det är hennes fel att han var otrogen mot henne? Tycker att det helt och hållet är hans ansvar och det tycker jag visar mer på vad HAN är för person som behandlar mamman till sina barn på det viset!!

Du slutet av din ts skriver du också att hon borde vara glad att vara av med honom som var otrogen.. Undrar då varför DU vill vara med en otrogen skitstövel?

• Anonym (Mussepigg)

Men snälla du människa. Orka skriva om deras förhållande och vad de valt att göra mot varandra. Förresten så har hon också varit otrogen.. Men det är inte det mitt inlägg ska handla om. Sen att jag valt honom som partner behöver inte betyda att han är otrogen mot mig? Han har hittat rätt nu och är nöjd och glad med mig! Varför ska man behöva tro och tänka illa om någon som valt att vara otrogen innan? 

• Anonym (nja....)
    Anonym (Mussepigg) skrev 2019-11-11 13:21:04 följande:

Men snälla du människa. Orka skriva om deras förhållande och vad de valt att göra mot varandra. Förresten så har hon också varit otrogen.. Men det är inte det mitt inlägg ska handla om. Sen att jag valt honom som partner behöver inte betyda att han är otrogen mot mig? Han har hittat rätt nu och är nöjd och glad med mig! Varför ska man behöva tro och tänka illa om någon som valt att vara otrogen innan? 

Problemet är ju att många människor fungerar ungefär likadant i sina relationer. Har man personlighetstypen som är otrogen så förändras ju inte det bara för att man är i en ny relation. När det nya relationen blir tråkig, börjar man leta efter stimulans utanför förhållandet igen. 

Jag förstår att det kan vara svårt att ta in, men så brukar det ofta vara. Min syster fungerar så t ex. Hon har berättat för mig att hon har varit otrogen i alla sina relationer. Ändå har hon älskat dessa män olika mycket. Så visst ligger det något i det Anonym Q skrev. 

Det låter som att du har hamnat i en tuff situation oavsett. En galen ex-fru och en lika galen man som har varit notoriskt otrogen. Det låter inte som en drömtillvaro, precis. 
  • AndreaBD

Varför ska man behöva tro och tänka illa om någon som valt att vara otrogen innan? 

För att det finns folk som är notoriskt otrogna? Oavsett partner. Jag hade undvikit någon som varit otrogen mot tidigare partner, om han inte hade en väldigt bra förklaring för det. 
  • Anonym (Mussepigg)

• Anonym (M)

Jag älskar naiva människor! Av den simpla anledningen att jag var det själv. Min partner hade varit otrogen i samtliga relationer men talade ständigt om att det aldrig skulle falla denne in att vara det mot mot, jag var bäst, den stora kärleken, otrohet skapar bara problem osvosv blablabla. Två år senare var denne otrogen, vilken skräll!
  • Anonym (Q)

Fast snälla människa.. det är ju du som väljer att skriva om hans otrohet i din TS! Om du inte tycker att det är viktigt så varför ens nämna det?

Kom ihåg att han valde sitt ex också en gång i tiden, så förmodligen så var han rätt nöjd med henne också då!
  • Anonym (Ellie)

Hej!
    Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet, som "bonus"-mamma till en flicka som var 10 när jag och hennes pappa träffades, idag 17. Hennes mamma har från dag 1 gjort allt för att sabotera för att dottern ska tycka om mig eller acceptera att hennes pappa fått en ny partner, på en massa vidriga, manipulerande sätt. Vi har försökt allt, dottern har bott hos oss, vi har försökt bygga relation, vi har gått i familjeterapi, MEN så länge det finns en mamma med i bilden som saboterar så kommer det aldrig bli "bra" innan barnet/barnen är vuxna och kan tänka själva. En mamma är en så otroligt stark och viktig relation för ett barn så mamman kan styra väldigt mycket, på ett sätt som du som bonusmamma aldrig någonsin kommer kunna göra. En tuff lärdom men det är lika bra att du inser det: oavsett hur mycket du försöker kommer du aldrig bli lika viktig som den biologiska mamman är för barnet. Och vill den biologiska mamman sabotera, så kommer hon lyckas med det. Så vad ska du då göra? Det finns bara två alternativ: 1.) lämna mannen och relationen. 2.) Acceptera att det kommer fortsätta så här tills barnen är vuxna, eller mamman mirakulöst ändrar personlighet (inte så troligt). 
    I ett sidospår kan jag kommentera otrohetsbiten också: skit i den, en gång otrogen betyder inte alltid otrogen, förstår inte varför det fick sånt fokus i ditt inlägg....
    Kram E

• Anonym (Mussepigg)

Tack snälla för dina ärliga och kloka ord! Precis det jag behövde höra.. Inte en massa prat om vad för partner man valt osv..

Man känner sig så maktlös i det hela. Får fundera hur jag gör..

Kram

• Bestemor
    Anonym (Mussepigg) skrev 2019-11-11 13:00:54 följande:

Jag och min nuvarande pojkvän har problem med hans ex-fru som han har barn tillsammans med. De skilde sig efter att han vart så trött på henne och hur hon var som person osv.. och hon levde bara i hans skugga.. Han har sedan de gifte sig varit otrogen, iprincip under hela deras förhållande. Hon har vetat om det och ändå förlåtit honom och tagit tillbaka honom, har har inte heller tidigare haft modet eller orken att bara lämna tidigare.Efter att de lämnat varandra, så träffades vi (ca 1 år efter skilsmässan). Jag varken känner henne eller har något emot henne. Hon verkar störa sig på mig, och säger en massa fula ord om mig till homom. Hon har även dykt upp arg och förbannad på mig eller (oss) hemma hos honom. Polisen och soc har varit inblandade men allt blir bara nedlagt.. "Det måste ske ett brott" innan de ens kan göra något. Förstår att polisen inte har tid med sånt, men ska det behöva hända något för att få hjälp? När barnen är över på sin vecka så lär hon de att hata mig, och inte komma nära mig, och inte vara trevlig mot mig. Hon har även sagt "jag är inte er mamma om ni kramar xxxxxx(dvs mig). De här barnen älskar mig och jag älskar de men någonstans blir det jobbigt att hon gång på gång ska göra såhär mot två små barn. yngsta är 6 och 8. Vi pratar även öppet om allt detta, men inte så mycket de stackars barnen förstår. Har aldrig varit elak mot barnen eller ens henne. Barnen kan till och med berätta något skoj om henne och då svarar jag vänligt tillbaka, inte vad jag svarar "men eran jävla idiot mamma kan dra åt helvete".. så pratar hon tydligen om mig framför barnen..Så trött på det här, samtidigt vet varken jag eller min partner vad vi ska göra. Känner mig mest ledsen för att det ska gå ut över mig. Hon tror att jag orsakat deras skilsmässa när jag inte ens fanns med i bilden då. Han har talat om det själv att  jag inte var orsaken och att han varit otrogen, bett om ursäkt och lämnat förhållandet. Hon verkar heller inte acceptera det. Men varför inte bara gå vidare? och tänka att han var en skit och glädjas åt att inte ha en otrogen man i sitt liv? Hjälp? vad tycker ni jag ska göra?Även försökt prata med henne, men det hjälps inte. Hon säger bara en massa fula ord.. 

Om någon är pantad, så inte är det hans exfru.

Det är helt obegripligt att du nedvärderar henne för att hon stannade kvar. Kanske var hon rädd för att bli ensam med två små barn.

Du blir ihop med en notorisk otrogen man, är det ok med eller inbillar du dig att han inte kommer att vara det mot dig?

Det dröjer nog inte så länge innan du skriver här om din otrogne karl.

Det skadar inte med ödmjukhet. Har du aldrig hört att man inte ska kasta sten i glashus?
Svar på tråden Pantad ex-fru