• Anonym (E)

    Är det krig i Sverige eller? Varför kräver inte folk förändring?

    Varenda dag är det stora rubriker om skottlossningar, sprängningar, föremål som misstänks vara bomber, våldtäkter, rån, bilbränder, knarkhandel... Vad är det frågan om egentligen? Krig? Sprängningar varje dag. Mord och skottlossningar överallt. Misshandel. Barn som rånar andra barn. Våldtäkter hit och dit. Vad har hänt med Sverige och hur kan folk bara acceptera detta? Bortförklaringar efter bortförklaringar, normalisering av grova brott och ingen som gör någonting. Svensson verkar inte bryr sig heller. Inget uppror, inget krav på politikerna, ingen som säger något. Ska det vara så här? Är ni nöjda med utvecklingen och läget i dag? Varför blir inte folket arga, får nog, gör uppror och ställer KRAV på förändring NU? Varför väljer man inte in andra partier om de sittande inte gör något? Startar nya partier om det inte finns något man vill rösta på?

    Jag förstår att man som enskild person inte kan göra mycket och det är inte det jag syftar på utan jag syftar på svenska folket som grupp. Varför är inte gatorna fyllda av folk som kräver att regeringen får stopp på det hela eller avgår? Varför kryllar det inte av öppet upprörda människor som kräver förändring?

    Tycker svenska folket bara godtar allting. Aldrig gör man rejält motstånd och ställer krav. Som högst knyter man näven och snackar skit vid lunchbordet på jobbet. Handlar det om att ingen vill ta första steget? Har dock en känsla av att inte särskilt många skulle haka på om någon tog första steget...

  • Svar på tråden Är det krig i Sverige eller? Varför kräver inte folk förändring?
  • Anonym (Naiva Sverige)

    Det mesta grundar sig i ett oändligt hat mot det partiet som opponerade sig när det började gå snett för x antal år sedan...

    Bättre att hata dom än att ta tag i problemen.

  • Anonym (Linjal)

    Nej det är inte krig i Sverige. Däremot så finns det ett antal kriminella grupperingar som är våldsamma och oftast mot varandra.

  • Maya84
    Anonym (Linjal) skrev 2019-11-11 21:54:17 följande:

    Nej det är inte krig i Sverige. Däremot så finns det ett antal kriminella grupperingar som är våldsamma och oftast mot varandra.


    Sverige har flest spräng/bombdåd i hela Europa. Jag antar att det inte påverkar någon när man riskerar att bli skjuten på öppen gata, att en handgranat sprängs i närheten eller att bli rånad, gruppvåldtagen, utsatt för terrordåd eller misshandlad och när förövarna gång på gång släpps fria i vår "humanitära stormakt". Där staten fullkomligt förlorat makten över kriminaliteten.
    Det händer ju bara i "kriminella kretsar",  inte ute i samhället.
  • Anonym (Hmmm)

    Är det krig i Sverige? Ja, det är gängkrig mellan olika kriminella gäng. Tidigare i Malmö har det varit släktfejd mellan två släkter (inte svenska ursprungligen nej) vilket lett till en del skjutningar. Om dessa släkter även är inblandade i det som händer nu, dvs även inblandad i droghandel och annan kriminell verksamhet, vet jag inte.

    Om man ska vara cynisk är inte problemet att de dödar varandra utan att de gör det där det bor folk. Det skapar en otrygg miljö plus att oskyldiga kan råka hamna emellan och skadas/dödas av misstag.

  • Anonym (Lt)

    Sveriges mordkvot per innevånare är en femtedels av USA och en 20-del av Mexico.

    Senaste jag hörde bomber och kände behov av skyddsväst och hjälm  var i Bosnien på 90-talet.

    Nej - det är inte bra som det är men det måste sättas i rätt perspektiv. Frågan är vad som ska göras som hjälper

  • Anonym (Naiva Sverige)
    Anonym (Lt) skrev 2019-11-12 09:29:50 följande:

    Sveriges mordkvot per innevånare är en femtedels av USA och en 20-del av Mexico.

    Senaste jag hörde bomber och kände behov av skyddsväst och hjälm  var i Bosnien på 90-talet.

    Nej - det är inte bra som det är men det måste sättas i rätt perspektiv. Frågan är vad som ska göras som hjälper


    Vore det inte mer lämpligt att jämföra Sverige förr och nu, istället för att jämföra med andra länder?

    Det finns en anledning till varför Sverige ser ut som det gör idag. Men tala klarspråk får man inte göra. Trots att de flesta vet vad som behövs göras.
  • Anonym (Lt)
    Anonym (Naiva Sverige) skrev 2019-11-12 09:40:01 följande:
    Vore det inte mer lämpligt att jämföra Sverige förr och nu, istället för att jämföra med andra länder?

    Det finns en anledning till varför Sverige ser ut som det gör idag. Men tala klarspråk får man inte göra. Trots att de flesta vet vad som behövs göras.
    Vad ska göra som kommer minska problemen?
  • Anonym (Naiva Sverige)
    Anonym (Lt) skrev 2019-11-12 09:41:49 följande:

    Vad ska göra som kommer minska problemen?


    Det kan jag inte skriva för det sticker i ögonen på naiva Sverige som tror gott om alla. Att du ens ber mig att skriva det betyder bara att du inte fattat nånting. Eller så vill du uppvigla?!
  • Anonym (Lt)
    Anonym (Naiva Sverige) skrev 2019-11-12 10:00:37 följande:
    Det kan jag inte skriva för det sticker i ögonen på naiva Sverige som tror gott om alla. Att du ens ber mig att skriva det betyder bara att du inte fattat nånting. Eller så vill du uppvigla?!
    Så du är rädd för att såra någon?
Svar på tråden Är det krig i Sverige eller? Varför kräver inte folk förändring?