• Anonym (TS)
    Mon 11 Nov 2019 21:28
    868 visningar
    11 svar
    11
    868

    Less på sonens pappa. Han vägrar byte av efternamn...

    Jag är sååå less på sonens pappa.

    Han fick vid födseln sin pappas efternamn. Mest för att jag har min pappas efternamn och det kändes som att barnen ska ha pappans efternamn. Men sedan har han inte haft någon kontakt med sonen. De har träffats en gång per år eller mer sällan. Sonen år 8 år idag. Sonen vill byta till mitt efternamn som även hans halvsyskon har. Men pappan vägrar. Det känns så trist att denna rätt fortfarande finns kvar. Jag har haft enskild vårdnad i många år, men det ger mig ändå inte rätten att byta efternamn så länge pappan fortfarande heter samma. Ska man verkligen behöva väcka en tvist i tingsrätten för något sådant? När ska en sån här sak bli något som man som enskild vårdnadshavare kan bestämma över!?

  • Svar på tråden Less på sonens pappa. Han vägrar byte av efternamn...
  • GGN
    Mon 11 Nov 2019 21:29
    #1

    Kan han inte ha båda namnen?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 11 Nov 2019 21:31
    #2
    GGN skrev 2019-11-11 21:29:35 följande:

    Kan han inte ha båda namnen?


    Det kan han. Men då blir pappans namn ändå efternamn. Jag kan inte lägga till mitt som efternamn utan hans samtycke. Då blir mitt mellannamn så han ändå inte kommer kallad det.
  • Tue 12 Nov 2019 01:56
    #3

    Det är inte längre möjligt att få mellannamn, så ring Skatteverket och hör efter hur det blir om du lägger till ditt efternamn. Det ska då bli två fullvärdiga efternamn om jag har uppfattat det rätt.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 13:36
    #4
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-12 01:56:38 följande:

    Det är inte längre möjligt att få mellannamn, så ring Skatteverket och hör efter hur det blir om du lägger till ditt efternamn. Det ska då bli två fullvärdiga efternamn om jag har uppfattat det rätt.


    Ja och då kommer sonen ha två av Sveriges vanligaste efternamn. Jag blir så irriterad på detta. Till och med om pappan skulle gå bort behöver domstol godkänna ett namnbyte. Det är ju sjukt!
  • Tue 12 Nov 2019 13:44
    #5

    Men är inte det enklaste att lägga till ditt efternamn och sen så får det väl vara så tills sonen är 18 och kan fimpa farsans namn på egen hand.

    I alla sammanhang där ni uppger hans namn är det ju bara att ta ditt. Att myndighetspost och pass kommer ha dubbla efternamn tills han är 18 betyder ju inte att han praktiskt måste använda sig av det i särskilt många sammanhang.

  • Tue 12 Nov 2019 13:46
    #6
    Anonym (TS) skrev 2019-11-11 21:28:02 följande:

    Jag är sååå less på sonens pappa.

    Han fick vid födseln sin pappas efternamn. Mest för att jag har min pappas efternamn och det kändes som att barnen ska ha pappans efternamn. Men sedan har han inte haft någon kontakt med sonen. De har träffats en gång per år eller mer sällan. Sonen år 8 år idag. Sonen vill byta till mitt efternamn som även hans halvsyskon har. Men pappan vägrar. Det känns så trist att denna rätt fortfarande finns kvar. Jag har haft enskild vårdnad i många år, men det ger mig ändå inte rätten att byta efternamn så länge pappan fortfarande heter samma. Ska man verkligen behöva väcka en tvist i tingsrätten för något sådant? När ska en sån här sak bli något som man som enskild vårdnadshavare kan bestämma över!?


    Trist men går inte pappan med på det frivilligt är det domstol eller tio år som gäller.


  • Tue 12 Nov 2019 14:28
    #7
    Anonym (TS) skrev 2019-11-12 13:36:41 följande:
    Ja och då kommer sonen ha två av Sveriges vanligaste efternamn. Jag blir så irriterad på detta. Till och med om pappan skulle gå bort behöver domstol godkänna ett namnbyte. Det är ju sjukt!
    Jag förstår dilemmat, men jag har själv två efternamn - mammas och pappas och har i princip bara använt mammas efternamn sedan jag var 16 år (är 48 nu). 

    Det var mitt mellannamn fram till förra året då jag gjorde om det till ett efternamn efter lagändringen om mellannamn trädde i kraft. Det är ytterst få som vet att jag har det andra efternamnet överhuvudtaget. Det går med andra ord bra att använda bara det ena efternamnet, för det har jag gjort. 

    Det är ju den enklaste lösningen. 
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 12 Nov 2019 16:10
    #8
    Mrs Moneybags skrev 2019-11-12 14:28:11 följande:

    Jag förstår dilemmat, men jag har själv två efternamn - mammas och pappas och har i princip bara använt mammas efternamn sedan jag var 16 år (är 48 nu). 

    Det var mitt mellannamn fram till förra året då jag gjorde om det till ett efternamn efter lagändringen om mellannamn trädde i kraft. Det är ytterst få som vet att jag har det andra efternamnet överhuvudtaget. Det går med andra ord bra att använda bara det ena efternamnet, för det har jag gjort. 

    Det är ju den enklaste lösningen. 


    Om vi säger att jag heter Svensson och pappan Andersson. Då bör sonen heta Andersson Svensson? Men kommer han då ropas upp som Andersson Svensson i klassrummet? Kommer de flesta kalla honom Andersson eller Svensson?
  • Tue 12 Nov 2019 16:13
    #9
    Anonym (TS) skrev 2019-11-12 16:10:09 följande:
    Om vi säger att jag heter Svensson och pappan Andersson. Då bör sonen heta Andersson Svensson? Men kommer han då ropas upp som Andersson Svensson i klassrummet? Kommer de flesta kalla honom Andersson eller Svensson?
    Är det extremt viktigt?

    Många gånger måste man välja sina strider. Det här är ett sånt tillfälle tycker jag.
  • Tue 12 Nov 2019 16:19
    #10
    Anonym (TS) skrev 2019-11-12 16:10:09 följande:
    Om vi säger att jag heter Svensson och pappan Andersson. Då bör sonen heta Andersson Svensson? Men kommer han då ropas upp som Andersson Svensson i klassrummet? Kommer de flesta kalla honom Andersson eller Svensson?
    Är man hyfsat konsekvent kan man i de flesta fall använda de namn man vill så länge man accepterar att folkbokföringen säger en annan sak.

    Om 10 år så ändrar man.
  • Tue 12 Nov 2019 16:23
    #11
    Anonym (TS) skrev 2019-11-11 21:28:02 följande:

    Jag är sååå less på sonens pappa.

    Han fick vid födseln sin pappas efternamn. Mest för att jag har min pappas efternamn och det kändes som att barnen ska ha pappans efternamn. Men sedan har han inte haft någon kontakt med sonen. De har träffats en gång per år eller mer sällan. Sonen år 8 år idag. Sonen vill byta till mitt efternamn som även hans halvsyskon har. Men pappan vägrar. Det känns så trist att denna rätt fortfarande finns kvar. Jag har haft enskild vårdnad i många år, men det ger mig ändå inte rätten att byta efternamn så länge pappan fortfarande heter samma. Ska man verkligen behöva väcka en tvist i tingsrätten för något sådant? När ska en sån här sak bli något som man som enskild vårdnadshavare kan bestämma över!?


    Härligt bakåtsträvande och utvecklingskrävande samtidigt. 
Svar på tråden Less på sonens pappa. Han vägrar byte av efternamn...