• zarah

    Bromsar odugliga gick igenom besiktning

    Besiktigade min bil för en månad sen. Allt var okej. Skulle byta däck. Då säger killen som byter hjulen att bakbromsarna måste bytas typ nu. Bilen står still varannan vecka och hade kört typ 120 mil utan något exceptionellt bromsande på den tiden.

    Hur kan bilen gå igenom en besiktning och en månad senare va så dåliga att dom inte ens vill att jag kör där ifrån?

    Är det rimligt att bromsarna går ifrån utan anmärkning till dåliga på en månad?

    Verkstan som sen bytte dom sa att jag hade kunnat köra en månad till sen hade jag inte haft någon broms kvar.

  • Svar på tråden Bromsar odugliga gick igenom besiktning
  • Kjell2

    Besiktningen tittar inte så mycket på bromsbelägg, de mäter bromsverkan. Verkstadskillen såg kanske att beläggen håller på att bli utslitna.

    Om beläggen är slitna så funkar de. När beläggen är utslitna blir det mycket sämre.

    Eller så försöker bra verkstadskillen sälja på dig något onödigt.

  • Rabarbapuppa

    Besiktningen gör som Kjell2 säger, en bromskontroll. Bilen måste bromsa tillförlitligt - gör den det, så är det godkänt. Punkt slut. 


    Besiktningspersonen fäller en kommentar, ett tips, eller liknande om bromsarnas skick om denne är på det humöret, annars inte. Beror precis som så mycket annat, på person till person, engagemang och intresse. Det är checklistan som ska passeras, inget annat. MÅNGA bilägare, har jag noterat, betraktar besiktningen som någon slags servicestation, som att bara bilen gått igenom en besiktning godkänd, så är den i tip top. Helt fel. De kollar trafiksäkerhet och har vissa gränsvärden. I övrigt gäller att det är bilägarens uppgift att se över bilen, att kolla slitage, att serva enligt program och vara uppmärksam på ev. brister/fel. 

    Och så till verkstaden då. Det finns inga mer lättförtjänta pengar än bromsjobb. Det är häst- och vagnteknik och de tar jämförelsevis sjuka pengar på detta. Det är över 10 år sen jag ens lämnade bort bromsjobb. Oftast tar det ett par timmar att göra själv och delarna kan köpas in till mindre än hälften av vad verkstäderna tar. 


    Men som slutsats:


    NEJ, det är inte rimligt att 120 mil transformerar bakbromsarna från godkänt trafiksäkert till ett absolut noll och en livsfara. 


    Och JA, du kan mycket väl ha ganska slitna bromsar som behöver ett byte. Vet du inte hur du bedömer status på belägg och skivor, ta hjälp av en kompis som kan visa/bedöma. Men bromsar är en slitvara och de kommer förr eller senare behöva bytas. Så är det.

    /Puppa 

  • Smurre

    Googla på broms byte och köp nya bromsklossar på tex Biltema enkelt och billigt det är sällan skivorna behöver bytas.

  • Håkan på Öland

    Bilprovningen är många gånger några jävla bedragare som bara har intresse att att casha in stålarna. Besiktigade för några år sedan en SAAB 9-5 kombo 2,0T på OPUS bilprovning i Kalmar. Bilen gick igenom felfritt med blankt papper. men dagen därpå när jag var ute och körde som gick bromspedalen i botten. INGEN SOM HELST BROMSVERKAN ÖVER HUVUD TAGET.
    Fick bärga bilen till en verkstad som konstaterade att ett av bromsrören, under någon klammer eller liknande, VAR HELT AVROSTAD. BROMSVÄTSKEBEHÅLLAREN VAR SNUSTORR!!!

    Så jag har inte nämnvärt stort förtroende av vad vi kallar för "bilprovning".   Demon

  • Rabarbapuppa
    Håkan på Öland skrev 2019-12-31 05:25:25 följande:

    Bilprovningen är många gånger några jävla bedragare som bara har intresse att att casha in stålarna. Besiktigade för några år sedan en SAAB 9-5 kombo 2,0T på OPUS bilprovning i Kalmar. Bilen gick igenom felfritt med blankt papper. men dagen därpå när jag var ute och körde som gick bromspedalen i botten. INGEN SOM HELST BROMSVERKAN ÖVER HUVUD TAGET.
    Fick bärga bilen till en verkstad som konstaterade att ett av bromsrören, under någon klammer eller liknande, VAR HELT AVROSTAD. BROMSVÄTSKEBEHÅLLAREN VAR SNUSTORR!!!

    Så jag har inte nämnvärt stort förtroende av vad vi kallar för "bilprovning".   Demon


    Ditt resonemang haltar en del du. Om Bilprovningen, (eller snarare OPUS i ditt fall) var så intresserade av att bara casha in stålar, så hade de ju sett till att fälla bilen på någon/några punkter så att du tvingas in och betala för ombesiktning? 


    Bilbesiktning är ingen servicestation. De besiktigar mängder med bilar varje dag, hur tror du att de ska lyckas se ett dåligt brömsrör där skadan dessutom sitter under en klammer? Och hur kommer det sig att du själv har så dålig koll att du seglar runt utan bromsvätska i behållaren?


    Din bil passerade OPUS bromstest med godkänt resultat då du var där och provade bilen, det är det som gäller för ett godkännande. 


    Jag har själv varit med om tappad bromsverkan och hela innerskärmen dränkt i bromsvätska efter ett brustet rör. Till och med på det ställe det brast var det efter skadans inträffande svårt att se att det faktiskt var hål / avrostat. 


    En annan gång fick jag däremot tips av Svensk Bilprovning att kolla bromsrör på ett ställe där besiktningsmannen inte riktigt kunde se - men misstänkte att det kan finnas rost på dem - (tvärgående, bakom bensintanken) eftersom han hade erfarenhet att den bilmodellen kan samla på sig skit just där. Jag bytte dessa bromsrör och de var "ok" men angripna, d.v.s bytte i förebyggande syfte.

    Som sagt, de besiktigar massa bilar varje dag, de kan inte täcka in precis allt.    


     

Svar på tråden Bromsar odugliga gick igenom besiktning