• Anonym (Angel)

Sonen ärvt pengar , hur agera ?

Min man har en 14 årig son sedan tidigare, han bor hos oss varannan vecka.
    Jag har tre barn sedan tidigare och dom bor hos oss jämt och har ingen kontakt med sin pappa alls.

Nu har 14 åringens morfar gått bort i höstas och det var bodelning förra veckan.
    Han har ärvt en större summa pengar efter morfar och jag tycker att givetvis skall
    vi inte ha det så i vårt familj att ETT barn är förmögen och allt klappat och klart
    för framtiden och TRE barn som inte har något alls. 

Min man tycker även han att det är så klart olyckligt men att vi skall "respektera"
    morfars vilja. Jag tycker det är ett klent argument om man väger det mot rättviseperspektivet.  Min barn har ju inget arv att se fram mot över huvud taget.

Skall vi fortsätta som " familj" måste detta lösas, vägrar att leva i en relation där
    inte alla är lika mycket värda.  "Morfar" hade ju kunnat reglera detta själv i testamentet och sett till att alla fick inte bara ett barn. Misstänker att det även kan finnas rasistiska motiv bakom hans beslut då mina barn har annan hudfärg.

Tycker det är vår plikt som vuxna att göra detta rätt. Ändå tvekar min man, är så besviken. Trodde verkligen inte detta om honom.

• Svar på tråden Sonen ärvt pengar , hur agera ?
  • Anonym (H)

Haha men är detta någon sorts humortråd?

• Anonym (H)

Haha men är detta någon sorts humortråd?

• Anonym (.)

Rättviseperspektiv...

Jag kräver också 250 000kr i månadslön. Spelar ingen roll vilket jobb jag eller andra har. Jag ska ha en kvarts miljon i månaden.'

DET är rättvisa.

• Anonym (suck)

Fick du inte tillräckligt med svar när du skrev om exakt samma dilemma för några veckor sen och även då gjorde folk klart för dig att du tänker totalt galet. Pengarna är den killens och varken du eller dina barn har ett dugg med de pengarna att göra. Ska dina barn ärva så är det väl sin egen morfar i såna fall.

• Brattman

Detta är pengar som din son kommer få tillgång till först den dag han fyller 18 år och blir myndig. Eftersom han innan dess inte har tillgång till pengarna, så skiljer sig inte hans ekonomiska förutsättningar från resten av familjen och alla barnen lever därmed på samma ekonomiska nivå.

Det är först den dag han blir myndig som pengarna får en praktisk betydelse, och den dagen får du och din gemensamt komma fram till om han vill bo kvar i familjen eller lämna familjen och skaffa ett eget boende. Din som har även möjlighet att ta ställning till om han vill behålla pengarna själv (som rättmätigen tillhör honom eller ingen annan), eller om han vill dela med sig av pengarna till resten av familjen.

Men dessa beslut ska inte tas förrän han blivit myndig, och fram tills dess blir alla dina barn försörjda av dig och din man och lever därmed på samma ekonomiska nivå.

• Anonym (Pinglan)
    Brattman skrev 2019-11-12 14:36:44 följande:

Detta är pengar som din son kommer få tillgång till först den dag han fyller 18 år och blir myndig. Eftersom han innan dess inte har tillgång till pengarna, så skiljer sig inte hans ekonomiska förutsättningar från resten av familjen och alla barnen lever därmed på samma ekonomiska nivå.

Det är först den dag han blir myndig som pengarna får en praktisk betydelse, och den dagen får du och din gemensamt komma fram till om han vill bo kvar i familjen eller lämna familjen och skaffa ett eget boende. Din som har även möjlighet att ta ställning till om han vill behålla pengarna själv (som rättmätigen tillhör honom eller ingen annan), eller om han vill dela med sig av pengarna till resten av familjen.

Men dessa beslut ska inte tas förrän han blivit myndig, och fram tills dess blir alla dina barn försörjda av dig och din man och lever därmed på samma ekonomiska nivå.

Det är inte ens hennes son . De är hennes mans son från ett tidigare förhållande
  • Anonym (suck)
    Brattman skrev 2019-11-12 14:36:44 följande:

Är ju inte ens hennes son utan hennes mans son och nu tycker hon det är orättvist att inte hennes barn också ärver makens sons morfar. 
  • Anonym (H)

100 spänn på att TS inte kommer skriva mer i den här tråden.

• Anonym (J)

Du får tjäna tillräckligt med pengar så du ger lika mycket till dina barn.

Du har ingenting att göra med din mans sons pengar.

• Anonym (Dum)
    Anonym (Angel) skrev 2019-11-12 14:17:44 följande:

Min man har en 14 årig son sedan tidigare, han bor hos oss varannan vecka.

Jag har tre barn sedan tidigare och dom bor hos oss jämt och har ingen kontakt med sin pappa alls.

Nu har 14 åringens morfar gått bort i höstas och det var bodelning förra veckan.

Han har ärvt en större summa pengar efter morfar och jag tycker att givetvis skall

vi inte ha det så i vårt familj att ETT barn är förmögen och allt klappat och klart

för framtiden och TRE barn som inte har något alls. 

Min man tycker även han att det är så klart olyckligt men att vi skall "respektera"

morfars vilja. Jag tycker det är ett klent argument om man väger det mot rättviseperspektivet.  Min barn har ju inget arv att se fram mot över huvud taget.

Skall vi fortsätta som " familj" måste detta lösas, vägrar att leva i en relation där

inte alla är lika mycket värda.  "Morfar" hade ju kunnat reglera detta själv i testamentet och sett till att alla fick inte bara ett barn. Misstänker att det även kan finnas rasistiska motiv bakom hans beslut då mina barn har annan hudfärg.

Tycker det är vår plikt som vuxna att göra detta rätt. Ändå tvekar min man, är så besviken. Trodde verkligen inte detta om honom.

Men snälla människa!!

Detta barns morfar har inget med sina barn att göra! Han var inte morfar åt dina barn.

Då får du väl separera från din man och förklara för era barn att du väljer att gå isär på grund av att du missunnar deras bror ett arv från HANS morfar.

Vi är 5 syskon i ålder 19år - 40år och den yngsta har en annan mamma och därmed egen mormor.

Hennes mormor är förmögen och hon kommer ärva en större summa pengar en vacker dag.

Ingen av oss missunnar vår lillasyster de pengarna. Tvärtom är jag glad för hennes skull att hon kommer vara ekonomiskt oberoende.

Sluta vara så äckligt missunnsam och vidrig mot sonen.

Tror han hellre hade velat ha sin morfar kvar i livet än en massa pengar
Svar på tråden Sonen ärvt pengar , hur agera ?