• Anonym (Angel)

    Sonen ärvt pengar , hur agera ?

    Min man har en 14 årig son sedan tidigare, han bor hos oss varannan vecka.
    Jag har tre barn sedan tidigare och dom bor hos oss jämt och har ingen kontakt med sin pappa alls.

    Nu har 14 åringens morfar gått bort i höstas och det var bodelning förra veckan.
    Han har ärvt en större summa pengar efter morfar och jag tycker att givetvis skall
    vi inte ha det så i vårt familj att ETT barn är förmögen och allt klappat och klart
    för framtiden och TRE barn som inte har något alls. 

    Min man tycker även han att det är så klart olyckligt men att vi skall "respektera"
    morfars vilja. Jag tycker det är ett klent argument om man väger det mot rättviseperspektivet.  Min barn har ju inget arv att se fram mot över huvud taget.

    Skall vi fortsätta som " familj" måste detta lösas, vägrar att leva i en relation där
    inte alla är lika mycket värda.  "Morfar" hade ju kunnat reglera detta själv i testamentet och sett till att alla fick inte bara ett barn. Misstänker att det även kan finnas rasistiska motiv bakom hans beslut då mina barn har annan hudfärg.

    Tycker det är vår plikt som vuxna att göra detta rätt. Ändå tvekar min man, är så besviken. Trodde verkligen inte detta om honom.

  • Svar på tråden Sonen ärvt pengar , hur agera ?
  • Anonym (w)

    Askungens styvmor är ju vänligheten själv i jämförelse

  • Lilyje

    Jag hoppas att du skämtar, men om du inte gör det så svarar jag ändå.

    Självklart ska inte dina barn ha några av din bonussons pengar! Dina barn ärver dig, sin pappa och deras mor och farföräldrar. Din bonusson ärver sin mamma och pappa och sina mor och farföräldrar.

    Vill du att dina barn ska ärva en förmögenhet så får du eller dina föräldrar spara ihop en.

    Livet är inte rättvist, och ju förr dina barn lär sig det desto bättre.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Seriöst?)

    Helt tappad. Ditt bonusbarn kommer alltid ha andra förutsättningar än dina egna barn. Varför? För att era barn har olika mödrar och därmed olika släkter på mödraförgreningen. Era barn kommer alltså aldrig att vara jämnställda då de inte är helsyskon. Vilken värld lever du i? Det hade varit orättvist om hans arv från sin mammas sida ska fördelas till hans halvsyskon som inte är släkt med morfarn, har inget med rasism att göra. Blir så trött på att det kortet ska dras upp så fort det inte passar. Enligt lag helt korrekt med arvet och du borde sluta vara girig år dina egna barns vägnar. Man ärver det som släktingar lämnar efter sig, skulle du ha släktingar en dag som lämnat arv går detta inte till bonusbarnet. Om du nu gnäller över att dina barn inte har någon att ärva av på din sida är det enkla svarat att: så är livet. Olika förutsättningar helt enkelt! Kom över det och väx upp!

  • viseversa

    Varför i helvete ska dina barn ärva HANS morfar? Du verkar ju inte riktigt riktig. Livet är inte rättvist och sonen ska ha sina pengar ifred. Dina barn har ingen jävla rätt till hans arv.

  • Giftskåneman
    Anonym (H) skrev 2019-11-12 15:11:32 följande:

    Det är bonussonens morfar som lämnar arvet. TS man är far till barnet men inte barn till morfadern. TS mans ex är bröstarvinge till morfar, men morfar kan låta delar av arvet gå till t ex barnbarn. Vilket skett nu.


    Så klart, står ju morfar, då måste det vara pojkens mammas pappa, mitt fel.
  • Anonym (Emma)

    Väldig märklig tankegång du har. Varför skulle bonussonens morfar skriva in dina barn i hans testamente?! Det är ju HANS morfar, hans MAMMAS pappa. Var tusan får du idén om att dina barn borde ärva något?? Du är ju bara avundsjuk!

    Nog för att folk kan ha konstiga åsikter här på fl men denna är nog den trögaste.

  • Anonym (Fyy)
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-12 16:12:25 följande:

    Väldig märklig tankegång du har. Varför skulle bonussonens morfar skriva in dina barn i hans testamente?! Det är ju HANS morfar, hans MAMMAS pappa. Var tusan får du idén om att dina barn borde ärva något?? Du är ju bara avundsjuk!

    Nog för att folk kan ha konstiga åsikter här på fl men denna är nog den trögaste.


    Ts kommer försöka dela upp sonens arv till sina barn också. Riktigt obehagligt.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Fyy) skrev 2019-11-12 16:14:43 följande:

    Ts kommer försöka dela upp sonens arv till sina barn också. Riktigt obehagligt.


    Stackars barnet. Vilken hemsk människa hon är! Hoppas att hon inte lyckas.
  • Anonym (Sjuk syn)

    "Arv att se fram emot" är du på riktig? Normala människor går inte och väntar på att släktingar ska dö...

Svar på tråden Sonen ärvt pengar , hur agera ?