• Anonym (Klara)

    Fostret var 3 dagar yngre vid UL

    Vi fick se ett tickande hjärta på fostret på ultraljudet, MEN fostret daterades till 3 dagar yngre. Och jag har stenkoll pga att jag gjort ivf. Är det nåt som är fel då? Så orolig...!

  • Svar på tråden Fostret var 3 dagar yngre vid UL
  • Nellia

    Lillen är väl bara lite liten för sin ålder, inget att oroa sig för om allt såg bra ut i övrigt.

  • Anonym (Normalt)

    Helt normalt.

    Fostren utveckla lite olika och även om spikad ägglossning så kan de fästa lite senare.

    Vid annat vul/ul så kan du komma till att bli tillbaka flyttad igen eller framflyttad för att sedan bli tillbaka flyttad igen.

    Under denna graviditet så utgick jag från sista mens (viste när jag hade ägglossning) men jag blev först tillbaka flyttad, sen blev jag framflyttad 6 dagar. Sen blev jag tillbaka flyttad 3 dagar och på kub så framflyttad 1 dag. Det datumet håller vi oss nu efter. Är i v.31.

    Jag gör många vul/ul pga medicinsk indikation. Så oroa dig inte. Det är normalt

  • Anonym (Också IVF)
    Anonym (Normalt) skrev 2019-11-12 19:54:26 följande:
    Helt normalt.

    Fostren utveckla lite olika och även om spikad ägglossning så kan de fästa lite senare.
    Vid annat vul/ul så kan du komma till att bli tillbaka flyttad igen eller framflyttad för att sedan bli tillbaka flyttad igen.

    Under denna graviditet så utgick jag från sista mens (viste när jag hade ägglossning) men jag blev först tillbaka flyttad, sen blev jag framflyttad 6 dagar. Sen blev jag tillbaka flyttad 3 dagar och på kub så framflyttad 1 dag. Det datumet håller vi oss nu efter. Är i v.31.

    Jag gör många vul/ul pga medicinsk indikation. Så oroa dig inte. Det är normalt
    Nej, ts b.f-datum ska inte flyttas utifrån UL eftersom hon gjort IVF. Vid IVF är datumet helt spikat. Insättning sker på 2+2, 2+3 eller 2+5 (sällsynta fall 2+6). Storleken på fostret vid UL varken ska eller får ändra det datumet.

    Ts: 3 dagar ligger inom normalen och är inget att bry sig om. Skulle man gått efter storlek på foster hade jag blitt framflyttad massor eftersom mitt första barn låg på +34%, men eftersom jag gjort IVF var datumet och åldern på barnet spikat. Envisas din b.m med att ändra datum får du stå på dig.
  • Anonym (Inte exakt vetenskap)

    PÅ mitt första tidiga vul visade det +1. På dateringsul +2 och en vecka efter det gjorde jag KUB och då var det -2. Blev jätteorolig då det diffade 4 dagar med en veckas mellanrum. Då mätte de om till -1. På RUL fick jag +/- 0


     

  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Också IVF) skrev 2019-11-12 21:06:41 följande:

    Nej, ts b.f-datum ska inte flyttas utifrån UL eftersom hon gjort IVF. Vid IVF är datumet helt spikat. Insättning sker på 2+2, 2+3 eller 2+5 (sällsynta fall 2+6). Storleken på fostret vid UL varken ska eller får ändra det datumet.

    Ts: 3 dagar ligger inom normalen och är inget att bry sig om. Skulle man gått efter storlek på foster hade jag blitt framflyttad massor eftersom mitt första barn låg på +34%, men eftersom jag gjort IVF var datumet och åldern på barnet spikat. Envisas din b.m med att ändra datum får du stå på dig.


    Jag säger inte att hennes bf ska flyttas. Jag säger att mitt gjorde det.

    Sen säger jag att fostren utvecklas olika och åldern kan dateras med dagars skillnad. Det är oavsett vid ivf eller ej.
  • Anonym (Också IVF)
    Anonym (Normalt) skrev 2019-11-12 21:25:31 följande:
    Jag säger inte att hennes bf ska flyttas. Jag säger att mitt gjorde det.

    Sen säger jag att fostren utvecklas olika och åldern kan dateras med dagars skillnad. Det är oavsett vid ivf eller ej.
    Men du upprepar ju samma fel igen. Åldern på foster efter IVF är ju helt givet utifrån den dag man satte in dom. Den åldern ändras inte vid UL oavsett vilken storlek fostret än har.
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Också IVF) skrev 2019-11-15 21:06:30 följande:

    Men du upprepar ju samma fel igen. Åldern på foster efter IVF är ju helt givet utifrån den dag man satte in dom. Den åldern ändras inte vid UL oavsett vilken storlek fostret än har.


    Läs vad jag skriver.

    BF står kvar även om fostrets ålder ändras i storleken. Men BF dagen består.

    Även om fostret skulle vara tre dagar större eller tre dagar mindre så utgår man fortfarande frön det BF man får vid insättning.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Normalt) skrev 2019-11-15 22:07:46 följande:

    Läs vad jag skriver.

    BF står kvar även om fostrets ålder ändras i storleken. Men BF dagen består.

    Även om fostret skulle vara tre dagar större eller tre dagar mindre så utgår man fortfarande frön det BF man får vid insättning.


    Vid ivf så ändras inte någon ålder på fostret.

    Att det kan vara mindre jämfört med "normalt"för den veckan påverkar inte någon ålder på fostret vid ivf.
Svar på tråden Fostret var 3 dagar yngre vid UL