• Fröken W

    Hur nattar man barn själv?

    Hej!

    Jag har ett, eller egentligen två, bekymmer som jag skulle vilja ha tips kring då jag vet att många är i samma sits och vissa har det så här jämt.

    Vi har två barn, en 3 åring och en bebis på en månad. Maken jobbar sent varannan vecka (slutar 22). Eftermiddagarna är 3-åringen till en början energisk och vill hitta på massor men blir tröttare ju närmre kvällen vi kommer. Bebisen är ju fortfarande så pass liten men minns att eftermiddagarna/kvällarna ofta var gnällperiod för storasyster. Har hört detta från många håll, även barnpsykologer, så jag ställer mig in på att bebis kommer att ha en sådan period också så småningom.

    Jag orkar inte sysselsätta 3-åringen när hon kommer hem från förskolan kl. 14. Det blir lätt att vi sätter oss i soffan och jag startar något på tv:n eller plattan till henne. Där sitter vi tills det är läggdags, med en ?paus? för intag av middag. Jag känner mig som en usel mamma men jag orkar verkligen inte. Hur gör ni andra?

    När vi sedan kommer till läggdags så vill bebisen ofta äta, ligga i min famn och helst att jag går med henne. Men för att kunna natta storasyster så behöver jag vara stilla bredvid henne. Nattningen tar lång tid, idag tog det en dryg timme. Det händer ju också att bebis gnäller till precis när storasyster håller på att somna och då måste vi börja om...

    Hur gör man för att natta ett barn och samtidigt ta hand om bebis?

    Det här är som sagt ett varannan vecka-bekymmer för mig. Eloge till alla ensamstående som har det så här jämt! Hur klarar ni er?!

    Mvh Usel mamma

  • Svar på tråden Hur nattar man barn själv?
  • LoveRain

    Har inga bra svar på din fråga MEN sluta kalla dig för en usel mamma! Du har precis fött barn med allt vad det innebär. Inte så konstigt att du då inte hinner aktivera en 3-åring hela tiden just nu. Tror inte det är så stort problem om 3-åringen under 2-3 månader kollar på padda/tv några timmar per dag så att du kan vila och amma. Kommer ju knappast vara som det är nu för evigt. Tänk att du gör så gott du kan!

  • Klätterpandan

    Svårt är det innan man hittar lösningen.

    Då du hämtar henne kl 14 gå inte hem utan gå till lekpark. Ta med mellis.

    Lek med henne.

    När ni kommer hem förklara vad du gör med bebis sitt nära henne och mata. Prata fråga vad hon gör och ser på plattan eller tv.

    Sen när bebis är mätt erbjud att leka med den stora flickan. Sen fråga om hon vill hjälpa till med maten i fall att bebis vaknar så säg att det är bra att hon hjälpt till. Efter maten prata om kvälls rutiner att det ska bada/duscha. Om ni läser saga i hennes säng så låt bebisen vara med i sängen.

    Hoppas ni finner en lösning i detta. Men jag tror kvällar och nattingar blir bättre om hon får leka inte hem och sitta själv med padda.

    Hon är nog inte trött utan rastlös

  • Hawk

    Jag är gravid och orkar verkligen inte heller aktivera vår tvååring efter en dag på jobb. Det är inte hela världen, de har ju iaf varit på förskolan några timmar.

    Till problemet dock. Vi nattar på samma vis, men tänkte försöka ta tag i nu sista veckan innan bebisen kommer och lära honom att natta i egen säng, själv. Det är ju många barn som kan det. Har förvisso inga goda råd på hur, men du har ju en hel vecka att träna på i rad när pappan är hemma. Värt att pröva tycker jag.

  • Fröken W
    LoveRain skrev 2019-11-13 21:46:56 följande:

    Har inga bra svar på din fråga MEN sluta kalla dig för en usel mamma! Du har precis fött barn med allt vad det innebär. Inte så konstigt att du då inte hinner aktivera en 3-åring hela tiden just nu. Tror inte det är så stort problem om 3-åringen under 2-3 månader kollar på padda/tv några timmar per dag så att du kan vila och amma. Kommer ju knappast vara som det är nu för evigt. Tänk att du gör så gott du kan!


    Alltså tack! Börjar typ grina, behövde lite uppmuntran.
  • Fröken W
    Klätterpandan skrev 2019-11-13 21:53:03 följande:

    Svårt är det innan man hittar lösningen.

    Då du hämtar henne kl 14 gå inte hem utan gå till lekpark. Ta med mellis.

    Lek med henne.

    När ni kommer hem förklara vad du gör med bebis sitt nära henne och mata. Prata fråga vad hon gör och ser på plattan eller tv.

    Sen när bebis är mätt erbjud att leka med den stora flickan. Sen fråga om hon vill hjälpa till med maten i fall att bebis vaknar så säg att det är bra att hon hjälpt till. Efter maten prata om kvälls rutiner att det ska bada/duscha. Om ni läser saga i hennes säng så låt bebisen vara med i sängen.

    Hoppas ni finner en lösning i detta. Men jag tror kvällar och nattingar blir bättre om hon får leka inte hem och sitta själv med padda.

    Hon är nog inte trött utan rastlös


    Ja, alltså jag tror också att hon skulle vara mer lättsövd om hon fått göra mer under dagen. Hade jag orkat så hade jag lekt med henne både hemma och på en lekpark.

    Vet inte vad jag hade förväntat mig för quick fix-lösningar som inte kräver något från mig...

    Inte meningen att dissa dina råd, som jag skrev så tror jag på dem. Om bara energin funnits där. Att hämta 14 känns värdelöst dessa veckor. Jag lämnar henne 9 sedan går jag och bebis på promenad med hunden efter det blir det enklare hushållssysslor, tömma diskmaskin, hänga tvätt m.m. Sedan äta någon typ av lunch och efter det, när jag känner att jag gärna skulle sova en stund, har klockan hunnit bli 14.
  • Drottningen1970

    Gå hem och ta en tupplur med bebisen efter att ni promenerat med hunden. Skit i tvätten och andra hushållsgrejjer och sen gör du det tillsammans med 3 åringen när ni kommer hem istället. Låt barnet ?hjälpa till? så har du både umgåtts och aktiverat henne samtidigt.

  • Erkens mamma

    Jag har tre barn och en man som veckopendlat under hela deras uppväxt.

    En treåring kan lära sig att somna själv, det handlar om att ta det stegvis och mjukt. Tex börja med att inte ligga ner i sängen bredvid utan sitta på sängkanten. Sedan sitter man bredvid på stol, flyttar stolen bort från sängen, vidare ut i hallen och hokus pokus somnar barnet själv i sitt rum.

    Det du orkar just nu är inte hur det kommer vara längre fram. Var snäll mot dig och låt det vara som det är ett tag.

    Om några månader kommer det att vara ett annat läge.

  • Fröken W
    Drottningen1970 skrev 2019-11-13 22:36:47 följande:

    Gå hem och ta en tupplur med bebisen efter att ni promenerat med hunden. Skit i tvätten och andra hushållsgrejjer och sen gör du det tillsammans med 3 åringen när ni kommer hem istället. Låt barnet ?hjälpa till? så har du både umgåtts och aktiverat henne samtidigt.


    Har inte känt mig trött då...men kanske blir om jag sätter mig och tar det lugnt. Däremot känner jag mig stressad när jag har det stökigt runt omkring mig men jag får försöka stänga av det. Tack för tipset!
  • Orolig över barn
    Fröken W skrev 2019-11-13 22:22:47 följande:

    Ja, alltså jag tror också att hon skulle vara mer lättsövd om hon fått göra mer under dagen. Hade jag orkat så hade jag lekt med henne både hemma och på en lekpark.

    Vet inte vad jag hade förväntat mig för quick fix-lösningar som inte kräver något från mig...

    Inte meningen att dissa dina råd, som jag skrev så tror jag på dem. Om bara energin funnits där. Att hämta 14 känns värdelöst dessa veckor. Jag lämnar henne 9 sedan går jag och bebis på promenad med hunden efter det blir det enklare hushållssysslor, tömma diskmaskin, hänga tvätt m.m. Sedan äta någon typ av lunch och efter det, när jag känner att jag gärna skulle sova en stund, har klockan hunnit bli 14.


    Vänd om den. Gå inte på promenad och gör hushållssysslor när du har lämnat på dagis. Kl 9 när du har lämnat går du hem och vilar. Sov när bebisen sover. Gåsa med bebisen när hen är vaken om du känner för det eller läs eller titta på tv eller gör vad du vill. Ta det lugnt. Kl 14 hämtar du och då är det dags att gå på promenad - så 3 åringen får också springa av sig . (Köpa en trehjuling/cyckel kanske?) ; när vi väl är hemma igen då får han hjälpa till med hushållssysslor. Plaska i diskhon. Röra runt lite mjöl i en bunke . Torka av skåpluckorna med en trasa, vattna blommor osv . Det är roligt för honom. I den åldern älskar de att hjälpa till och visa vad de kan .

    När mina var så små satt jag bredvid 2åringens säng och ammade eller vaggade bebisen tills den större somnade.

    Du skriver att du känner dig stressad när det är stökigt. Kan du kanske plocka undan lite på kvällen om du orkar? Så blir det inte så stökig när du kommer hem vid 9 på morgonen
  • Kusinen
    Drottningen1970 skrev 2019-11-13 22:36:47 följande:

    Gå hem och ta en tupplur med bebisen efter att ni promenerat med hunden. Skit i tvätten och andra hushållsgrejjer och sen gör du det tillsammans med 3 åringen när ni kommer hem istället. Låt barnet ?hjälpa till? så har du både umgåtts och aktiverat henne samtidigt.


    Precis det jag tänkte föreslå. Vila på fm istället om det går för bebis så att du är mer utvilad när "stora" kommer hem.

    Sen kommer du gissningsvis bli piggare ju längre i tid från förlossningen du kommer.
  • Elin P

    Man får ju försöka hitta strategier. När jag hade bebis och större barn som skulle nattas ensam brukade jag ha bebisen i sjalen hela kvällen. Han var nöjd då, jag kunde tom amma i sjalen. Fick händerna fria att hjälpa det stora barnet med diverse saker inför nattningen. Sen vid själva nattningen, kan du antingen vänja 3-åringen vid att det räcker att du är i samma rum eller strax bredvid? Då kan du gå runt med bebisen medan 3-åringen ligger i sängen. Alternativt så låter du 3-åringen somna i soffan de kvällarna och bär in till sängen sen? Det är faktiskt helt OK att göra så. Jag brukade ibland få låta det stora barnet vara uppe tills han somnade sittande om det inte gick att få till en vettig nattning. Ibland somnar barnet lättare i soffan där det är mer ljud och rörelse.

    Eller om du kan ligga med barnen i sängen och låta den lilla amma under tiden?

    Att man under vissa perioder låter barnen titta mycket på TV för att man är väldigt trött är också helt mänskligt och inte farligt. Om du har en piggare och bättre dag kanske du kan göra någonting då och tänka att det är tillräckligt bra! Man ställer alldeles för högra krav på sig själv som mamma. Får barnen mat, kärlek och trygghet är det viktigast. Du kanske kan varva TV-tittandet med något annat lugnt tex läsa böcker för barnet eller leka med Play-doh vid soffbordet om du känner att det lindrar samvetet?

    Har du någon snäll släkting som ibland kan hämta 3-åringen på förskolan och roa ett par timmar? Ofta har ju andra mer ork när de inte har barnet hela tiden.

  • Badfantasten

    Hade en 1.5 åring och en nyfödd. Badade som Kvällsmys tillsammans. Ammade den lilla till en saga För den "stora" Sen vande jag 1.5 åring att somna själv i sin säng. Tror det är viktigt med liknande ritual varje vecka då vet den "store" när det är dags att somna.

    Lekplats efter förskola är ett bra tips från tidigare.

  • Elin P

    Tycker också det är ett väldigt bra tips att försöka göra hushållssysslor tillsammans med 3-åringen på eftermiddagen. Det kan ju ta tre gånger så lång tid som om du gör det själv men barnet får en vettig aktivitet och det blir gjort. Om jag tex ska skära grönsaker får min 2,5 åring stå på en stol och ha en egen skärbräda med matkniv. Eller hjälpa till att para ihop strumpor som är lika. Mina barn har också haft en liten leksaksdammsugare och gått efter mig om jag dammsuger. Bebisen kan vara i sjal eller sele, det är världens bästa uppfinning.

  • Ruter

    När jag var trött och bara ville sitta i soffan med min bebis och då treåring gjorde vi lugna aktiviteter i soffan. Så som att vi spelade spel, byggde pussel, målade, lekte med lera. Dessa saker kunde sysselsätta äldsta bra länge så länge jag var i samma rum och han kunde fråga om hjälp om han behövde. Spela lättare spel anpassar efter åldern. Han älskade fiskespel och han märkte ju inte då om jag inte gick all in utan han var så uppe i sitt fiskande och blev då lycklig när han i slutet räknade och konstaterade att han fått flest fiskar. Eller memory, vissa dagar när jag var väldigt trött så kunde jag sitta och vända upp samma brickor hela tiden utan att behöva koncentrera mig men han fick träna och blev stimulerad.

    Eller sitta i soffan och ge honom uppdrag att hitta/hämta olika saker samtidigt som man räknade hur lång tid det tog.

  • Fröken W

    Tack för många bra tips! Ska testa dem. Tack också för uppmuntrande ord om att det i en period är ok att det blir mycket skärmtid.

  • nernu

    Förstår verkligen att du är trött. Men du måste prioritera om. Du kan inte lägga fem timmar på promenad och hushållssysslor och sedan vara så trött att du inte orkar vara med ditt barn. Det är inte hållbart. Promenad kan du gå en halvtimme. Och en timme kan du lägga på sysslor. De cirka tre timmarna du har utöver ska du vila. Oavsett hur stressad du blir. Det får du bara bestämma dig för. Känner igen det där med att man inte känner sig trött just då men du har ju tyvärr inte lyxen att välja när du ska vila just nu. Du skriver för övrigt att maken jobbar sent. Vad innebär det egentligen? När börjar han? Det borde ju innebära att han är ledig hela förmiddagen och kan fixa med tvätt och promenad och sånt?

  • GGN

    I min familj nattar man inte på det sättet. Barnen går liksom och lägger sig... De vet inget annat.

  • Klätterpandan
    Fröken W skrev 2019-11-13 22:22:47 följande:

    Ja, alltså jag tror också att hon skulle vara mer lättsövd om hon fått göra mer under dagen. Hade jag orkat så hade jag lekt med henne både hemma och på en lekpark.

    Vet inte vad jag hade förväntat mig för quick fix-lösningar som inte kräver något från mig...

    Inte meningen att dissa dina råd, som jag skrev så tror jag på dem. Om bara energin funnits där. Att hämta 14 känns värdelöst dessa veckor. Jag lämnar henne 9 sedan går jag och bebis på promenad med hunden efter det blir det enklare hushållssysslor, tömma diskmaskin, hänga tvätt m.m. Sedan äta någon typ av lunch och efter det, när jag känner att jag gärna skulle sova en stund, har klockan hunnit bli 14.


    Vänd på det.

    Gå hem direkt pyssla sov mm. Sen hämta kl 14 och se om mera ork finns.

    Stort lycka till
Svar på tråden Hur nattar man barn själv?