• Anonym (Solregn)

    Ge psykolog tabletterna?

    Kommit över en mängd tabletter som garanterat är med utgång döden. Inte tänkt att ta dom precis nu men en trygghet att ha liksom. Går i behandling för diverse. Min psykolog har sagt att jag måste lämna allt jag kan tänkas använda för att avsluta livet med till henne under behandlingen men får tillbaka det mellan kontraktsskrivning etc om jag vill. Så säg att jag skulle gett henne tabletterna- skulle jag då få tillbaka dom isf? Ngn som varit i liknande sits? Säg att jag avbryter o sen ber om dom, då har jag svårt att tro att jag skulle få dom tillbaka då det är uppenbart vad jag isf har i tankarna?

    För vissa kanske detta låter som en patetisk fråga men behöver klarhet. Och nej av uppenbarliga skäl frågar jag inte henne då det lär resultera i att hon tar dom/ gör hembesök för att hämta dom eller blir utkastad från behandlingen och inlagd...

  • Svar på tråden Ge psykolog tabletterna?
  • Anonym (Varför)

    När man är suicidal och tanken på självmord är en slags "trygghet" mår man inte särskilt bra. Folk som är sådana kan utåt sett se ut att fungera ganska bra, såna som vågar saker, ta risker och chansa. kanske inte synbart alls lika deppiga som en "vanlig" suicidal person. Men när tanken på "Äsch funkar inte detta och detta kan jag alltid ta livet av mig" blir vardag kommer det att påverka livet i hög grad (Just med riskbeteende men även på andra sätt).

    Din psykolog vill nog ta ifrån dig denna ""trygghet"" för att öht. kunna arbeta med dig och se vem du egentligen är bakom detta. Så ja, ge psykologen tabletterna.

  • Anonym (Solregn)
    Frontline skrev 2019-11-15 02:00:30 följande:

    Varför har du dessa tankar för?


    Ja bra fråga, jobbat med dessa tankarna sen jag var 12, dvs halva mitt liv. Allt ifrån utsatt för trauman till olika diagnoser som nog spelar in. Har ett bra liv och bra människor kring mig men det hjälper inte. Som att jag redan gått sönder för mycket..
  • Anonym (Solregn)
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-15 06:47:00 följande:

    När man är suicidal och tanken på självmord är en slags "trygghet" mår man inte särskilt bra. Folk som är sådana kan utåt sett se ut att fungera ganska bra, såna som vågar saker, ta risker och chansa. kanske inte synbart alls lika deppiga som en "vanlig" suicidal person. Men när tanken på "Äsch funkar inte detta och detta kan jag alltid ta livet av mig" blir vardag kommer det att påverka livet i hög grad (Just med riskbeteende men även på andra sätt).

    Din psykolog vill nog ta ifrån dig denna ""trygghet"" för att öht. kunna arbeta med dig och se vem du egentligen är bakom detta. Så ja, ge psykologen tabletterna.


    Jaaa, jag är glädjespridaren i mitt umgänge, folk vet att jag har dåliga dagar typ men inte så mycket mer. Precis så som jag vill ha det och bli mind. Jag har planerat hela min död, begravning, sparat ihop 3 fasta månadsutgifter för att inte sätta någon i skiten, skrivit brev och rensat. Min psykolog vet väl lite, inte vart läge att prata om det men ska det nästa vecka. Lite iallafall. Vet när vi pratat om det att jag anses som hög risk för suicid och att min impulsivitet är största riskfaktorn, lite som du säger ?skiter det sig så fan ta allt?. Därför jag också inte vågar vara helt ärlig, dör hellre än att bli inlagd.

    Men kan tänka mig ge dom, om jag vet att jag kan få tillbaka dom enkelt. Mitt huvud är rörigt så allt låter säkert helt orimligt o det är jag medveten om. Men tänker iallafall haha
  • Anonym (Logisk)

    Kan inte tänka mig att detta är särskilt vanligt faktiskt. Du får nog bättre svar på andra forum där man är mer öppen om sånt här.

    Om du inte vill avsluta sitt liv, så ger du tabletterna till psykologen. Det är ett tecken på att du vill bli bättre. Om du redan bestämt dig så lär inte just dom tabletterna hindra dig heller.

  • Anonym (Solregn)
    Anonym (Logisk) skrev 2019-11-15 19:41:43 följande:

    Kan inte tänka mig att detta är särskilt vanligt faktiskt. Du får nog bättre svar på andra forum där man är mer öppen om sånt här.

    Om du inte vill avsluta sitt liv, så ger du tabletterna till psykologen. Det är ett tecken på att du vill bli bättre. Om du redan bestämt dig så lär inte just dom tabletterna hindra dig heller.


    Vad tänker du inte är vanligt ?

    Ja. Det är ett svårt beslut som kräver en del fundering. Och blir utslängd ifrån min behandling om jag inte gör precis som dom säger därför kluven..
  • Anonym (Inlagd?)

    Varför är du inte inlagd om du anses ha hög suicidrisk?

    Berätta allt, lämna in tabletterna.

  • Anonym (Solregn)

    [quote=80037262][quote-nick]Anonym (Inlagd?) skrev 2019-11-15 20:18:16 följande:[/quote-nick]

    Varför är du inte inlagd om du anses ha hög suicidrisk?

    Berätta allt, lämna in tabletterna.

    [/quote\]

    För den behandlingen jag går är för självmordsnära personer antagligen, o är i behandling minst 2 gånger / v samt telefonkonsultation när jag än behöver.

  • Anonym (Solregn)
    Anonym (Inlagd?) skrev 2019-11-15 20:18:16 följande:

    Varför är du inte inlagd om du anses ha hög suicidrisk?

    Berätta allt, lämna in tabletterna.


    För den behandlingen jag går är för självmordsnära personer antagligen, o är i behandling minst 2 gånger / v samt telefonkonsultation när jag än behöver.
  • Anonym (Logisk)
    Anonym (Solregn) skrev 2019-11-15 20:05:36 följande:

    Vad tänker du inte är vanligt ?

    Ja. Det är ett svårt beslut som kräver en del fundering. Och blir utslängd ifrån min behandling om jag inte gör precis som dom säger därför kluven..


    På familjeliv kan man inte prata öppet om vissa saker som på andra forum. Tex att du undrar om någon annan har varit i din sits. Väldigt få har nog fått samma förfrågan som du och som sitter på familjeliv just i denna stund och läser din tråd...

    Jag tycker att du är väldigt självmedveten och klok oavsett vilket helvete du har på insidan. Du kommer att avsluta ditt liv om det är det du vill, men ljuset jag ser är att du överväger att berätta. Det tycker jag är ett gott tecken på att du faktiskt är mottaglig för förändring och egentligen vill leva...
  • Anonym (Solregn)
    Anonym (Logisk) skrev 2019-11-15 20:57:40 följande:

    På familjeliv kan man inte prata öppet om vissa saker som på andra forum. Tex att du undrar om någon annan har varit i din sits. Väldigt få har nog fått samma förfrågan som du och som sitter på familjeliv just i denna stund och läser din tråd...

    Jag tycker att du är väldigt självmedveten och klok oavsett vilket helvete du har på insidan. Du kommer att avsluta ditt liv om det är det du vill, men ljuset jag ser är att du överväger att berätta. Det tycker jag är ett gott tecken på att du faktiskt är mottaglig för förändring och egentligen vill leva...


    Jaa förstår vad du menar, är väldigt varierande på familjeliv och brukar tycka att en generellt får bra/rimliga svar så chansade :)

    Jag är väldigt självmedveten och generellt kan jag se på mina situationer/tankar utifrån. Men väldigt jobbigt de perioderna jag ser allt/är medveten men samtidigt inte kan tänka runt det eller greppa rimliga svar eller alternativ. Även all behandlingspersonal anser mig vara väldigt självmedveten vilket kan göra det väldigt svårt för mig att be om hjälp, för borde va vettig nog att fatta. Men har ju tackat ja till behandlingen så har ju tackat ja till livet indirekt, vägen är bara krokig och känner mig ofta väldigt handfallen... tack för att du tog dig tid :) <3
  • Gdh

    Har varit i liknande situationer själv och då har personen helt enkelt kasserat tabletterna. Första gången detta kom på tal så var det oxå med förespeglingen att jag skulle få tillbaka dem vid ett senare tillfälle.

    Är ju ganska självklart egentligen att man inte får tillbaka något som är potentiellt farligt för en

    Har svårt att tänka mig att du får tillbaka dem, hon vill få bort dina piller så att du släpper din ?falska trygghet?.


  • Anonym (Solregn)
    Gdh skrev 2019-11-25 09:40:31 följande:

    Har varit i liknande situationer själv och då har personen helt enkelt kasserat tabletterna. Första gången detta kom på tal så var det oxå med förespeglingen att jag skulle få tillbaka dem vid ett senare tillfälle.

    Är ju ganska självklart egentligen att man inte får tillbaka något som är potentiellt farligt för en

    Har svårt att tänka mig att du får tillbaka dem, hon vill få bort dina piller så att du släpper din ?falska trygghet?.


    Tack för svar! Då kommer jag helt enkelt behålla dom!
Svar på tråden Ge psykolog tabletterna?