• Anonym (S)

Gästhandduk eller handhandduk?

Tycker ni att det är okej att strunta i att ha gästhandduk i badrummet och istället ha en handduk för enbart händer? Alltså att det sitter en liten skylt/lapp ovanför där det står "händer" så att gäster fattar att det enbart torkas händer på den handduken, men den är inte till enbart för gäster. Eller är det många som skulle reagera negativt på det? Har sett några trådar där folk är upprörda över att det inte finns gästhanddukar hemma hos andra och jag kan själv tycka att det är lite småjobbigt att inte veta var folk tänker att man ska torka händerna, men detta tänker jag borde vara tillräckligt tydligt. Eller? :)

• Svar på tråden Gästhandduk eller handhandduk?
  • Anonym (Es)

Torkar isåfall händerna på sockarna eller koftan. Men visst, det är tydligt.

• Anonym (S)
    Anonym (Es) skrev 2019-11-17 01:07:22 följande:

Tack för svar! Får jag fråga av vilken anledning du inte vill torka händerna på en sådan handduk? Har själv svårt att se hur det skulle vara ofräschare än att dela handduk med andra gäster, men alla tänker ju olika och jag vill försöka förstå vad man tycker är fel med detta.
  • flygrl

Tycker det är sjysst om det är tydligt vilken handduk man ska använda men har inget problem om det inte är en gästhanduk utan en märkt ?händer?. Huvudsaken den är hyfsat ren och fräsch. Typ så.

• Anonym (Kk)

Ehh var jag bor så har man HANDDUKAR upphängda. Alla delar dom men de byts ju ut varje dag. Har man gäster boendes hos sig så är det ju fint att ha en speciell handduk för dom. Men bara besök på kaffe osv så är det onödigt.

• flygrl
    Anonym (Es) skrev 2019-11-17 01:07:22 följande:

Du torkar händerna på...dina egna sockar? Har jag förstått dig rätt? Och isf känns det fräschare än torka händerna på en handduk märkt ?händer??
  • Anonym (S)
    Anonym (Kk) skrev 2019-11-17 02:14:36 följande:

Ehh var jag bor så har man HANDDUKAR upphängda. Alla delar dom men de byts ju ut varje dag. Har man gäster boendes hos sig så är det ju fint att ha en speciell handduk för dom. Men bara besök på kaffe osv så är det onödigt.

Vet inte riktigt om jag hänger med på din första mening där, menar du att det är konstigt att bara ha en handduk åt gången upphängd för händerna?

Och precis, jag håller med där om att det kan vara skillnad på om man har gäster över natt eller bara på kort besök. Jag tänkte mer på korta besök där gästen antagligen inte behöver använda handduk till annat än att torka händer. :)
  • Anonym (P)

Jag vill helst ha engångshanddukar om jag inte har en egen som bara jag använder. Jag vet inte hur många gånger jag sett folk som sköljer av händerna lite snabbt under kranen för att sedan torka av smutsen på handduken. Men jag inser att jag inte kan kräva hur mycket som helst av dem jag besöker. En någorlunda nytvättad handduk som delas av alla eller bara gäster får duga. Finns det risk att man förväxlar den med duschhanddukarna är det bra om där finns en skylt.

• Limajo

Brukar det vara ett problem att inte veta var man ska torka händerna? Det har jag nog aldrig stött på.

Själv har jag inte gästhanddukar, det känns bara onödigt.

• Anonym (S)
    Limajo skrev 2019-11-17 08:43:32 följande:

Brukar det vara ett problem att inte veta var man ska torka händerna? Det har jag nog aldrig stött på.

Själv har jag inte gästhanddukar, det känns bara onödigt.

Problem vet jag inte om det är, men om jag kommer hem till ett hushåll där det till exempel bor två personer och det hänger två större handdukar där, då är min spontana tanke att de har varsin och att de kanske även används till att torka ansiktet på. Och då känns det inte helt självklart för mig om de har tänkt att jag ska torka mina händer där eller om de har glömt hänga upp en handduk för gäster. Osäkerheten kan ju vara helt obefogad, men eftersom jag själv kan bli osäker så vill jag gärna förhindra att mina gäster blir det. :)
  • Pope Joan II

Vi har gästrum med tillhörande ensuites så allt som finns i dem är till för gäster. För gäster som inte stannar över natten finns gästtoalett. 

Själv blir jag inte upprörd om det inte finns särskilda gästhandukar hos den jag besöker. Så länge det finns handhandukar är jag nöjd. Alla har ju händer. Däremot vore det underligt att hos någon upptäcka att det bara finns badlakan att torka händerna på men det har jag å andra sidan aldrig varit med om. 

Svar på tråden Gästhandduk eller handhandduk?