• Anonym (S)

Gästhandduk eller handhandduk?

Tycker ni att det är okej att strunta i att ha gästhandduk i badrummet och istället ha en handduk för enbart händer? Alltså att det sitter en liten skylt/lapp ovanför där det står "händer" så att gäster fattar att det enbart torkas händer på den handduken, men den är inte till enbart för gäster. Eller är det många som skulle reagera negativt på det? Har sett några trådar där folk är upprörda över att det inte finns gästhanddukar hemma hos andra och jag kan själv tycka att det är lite småjobbigt att inte veta var folk tänker att man ska torka händerna, men detta tänker jag borde vara tillräckligt tydligt. Eller? :)

• Svar på tråden Gästhandduk eller handhandduk?
  • Anonym (Es)
    Anonym (S) skrev 2019-11-17 01:15:46 följande:
    Tack för svar! Får jag fråga av vilken anledning du inte vill torka händerna på en sådan handduk? Har själv svårt att se hur det skulle vara ofräschare än att dela handduk med andra gäster, men alla tänker ju olika och jag vill försöka förstå vad man tycker är fel med detta.

För att jag tror att gästhanduken har en större tendens att bytas innan man har gäster över än vad familjens har.

Men å andra sidan är jag uppväxt med en egen handduk för händer.

• Pope Joan II
    Anonym (Es) skrev 2019-11-17 11:39:10 följande:
    Ja? På kanten och på ett par sockar som var rena när jag åkte hemifrån. Inte på undersidan.
    Men om det inte finns uppenbara handhanddukar eller för gäster avsedda gästhanddukar varför tar du inte ordentligt med toalettpapper och torkar händerna på? Torka på kläder och strumpor verkar så, ja... underligt. 
  • Anonym (Es)
    Pope Joan II skrev 2019-11-17 11:41:22 följande:
    Men om det inte finns uppenbara handhanddukar eller för gäster avsedda gästhanddukar varför tar du inte ordentligt med toalettpapper och torkar händerna på? Torka på kläder och strumpor verkar så, ja... underligt. 

Jamen om den möjligheten finns så kan jag absolut göra det. Inte alltid det finns papperskorg.

Jag har vänner vars handdukar som jag kan använda också men på en större tillställning/middag är jag inte helt bekväm.

• Pope Joan II
    Anonym (Es) skrev 2019-11-17 11:44:01 följande:

Jamen om den möjligheten finns så kan jag absolut göra det. Inte alltid det finns papperskorg.

Jag har vänner vars handdukar som jag kan använda också men på en större tillställning/middag är jag inte helt bekväm.

Toalettpapper behöver man väl ingen papperskorg för? Det spolar du ju annars ner i toaletten så det kan du väl göra när du torkar händerna på det också?
  • Anonym (Gäst-frihet är en dygd)

Då vi inte har gäster så ofta, har vi en handduk märkt ?Fötter & gäster?, så att även vi i familjen kan ha nytta av den. Vi värdesätter gäst-frihet.

• Physalis

Jag förutsätter att handduken eller handdukarna är nybytta och till för gästerna. Hänger det flera tillsammans så alla är till för alla, hänger en separat från de andra förutsätter jag att den är till för gästerna.

Den enda gången jag känner mig obekväm eller tveksam är om det bara finns badlakan eller badlakan och handdukar hänger tillsammans i en hög vilket tyvärr sker ibland.

Korrekturläser som en kratta
  • Lillfluga

Jag tycker det är självklart med en tydlig gästhanduk.

I vår familj har alla en varsin handduk med namn ovanför, samt en märkt ?gäster?.

Det värsta jag vet är när det bara hänger en handduk hos människor man besöker, som dessutom är fuktig. Väljer då hellre att torka händerna med toalettpapper, eftersom jag inte tycker det känns fräscht med den bakteriehärden.

• Anonym (S)
    Anonym (Es) skrev 2019-11-17 11:40:56 följande:

För att jag tror att gästhanduken har en större tendens att bytas innan man har gäster över än vad familjens har.

Men å andra sidan är jag uppväxt med en egen handduk för händer.

Förstår! Fast om man medvetet väljer att skriva händer istället för gäster så kan man ju också välja att behålla samma rutin att byta när det kommer gäster. Men kanske är bättre att skriva mitt eget namn över den som jag vill hålla för mig själv och sedan inget alls på den andra som alla kan använda och som jag byter oftare? :)
  • Anonym (Es)
    Anonym (S) skrev 2019-11-17 16:07:08 följande:
    Förstår! Fast om man medvetet väljer att skriva händer istället för gäster så kan man ju också välja att behålla samma rutin att byta när det kommer gäster. Men kanske är bättre att skriva mitt eget namn över den som jag vill hålla för mig själv och sedan inget alls på den andra som alla kan använda och som jag byter oftare? :)

Svårt att veta vad andra har för rutiner bara :)

Skulle ha skrivit gäster över den andra och inget över min egen. Allt annat känns som att krångla till det.

• Anonym (S)
    Anonym (Es) skrev 2019-11-17 16:40:52 följande:

Svårt att veta vad andra har för rutiner bara :)

Skulle ha skrivit gäster över den andra och inget över min egen. Allt annat känns som att krångla till det.

Skulle du då som gäst tycka att det var okej att den som bor i huset använder handduken som det står gäster på? :)
Svar på tråden Gästhandduk eller handhandduk?