• Anonym (Vill hjälpa till)

    Hur funkar det med att vara familjehem? Får man va det trots många barn?

    Nå jag har gått i tankarna under flera år men sista tiden har de blivit mer funderingar kring att bli familjehem då jag verkligen vill hjälpa barn som inte har det bra.

    Jag har själv 4st barn 2st under 3år och 2 st i 10 års åldern(som jag har varannan vecka) . Jag pluggar just nu och kommer göra i ca 4 år till på distans så jag har otroligt mycket tid i hemmet.

    Så första frågan är ju då om man får vara familjehem trots att man själv har många barn?

    Tanken jag har är väl att isåfall fungera som eventuellt avlasningsfamilj till en början ca varannan helg (när jag bara har 2st av mina egna)

    Ni som har erfarenhet får jätte gärna komma med era berättelser. Jag har väl några frågor som jag funderat på

    - Är det krav på att barnen har egna rum t.ex om man skulle ha 2st syskon? Vi har bara 1 rum över.

    Eventuellt att de 2 barnen skulle kunna bo i de äldstas egna rum då blir det ju varsit.

    - Får man göra vad man vill med barnet? Alltså aktiviteter och liknande, vi är väldigt aktiva av oss och brukar kunna hitta på lite utflykter på helgen. T, ex badhus, lekland osv.

    -Hur fungerar det med den ekonomiska biten? Står vi för barnets/barnens mat, kläder osv när de isåfall är hos oss?

    -Vad tycker ni som varit familjehem har varit negativ och positivt?

    -Vilka krav ställs på en familj för att kunna bli familjehem?

  • Svar på tråden Hur funkar det med att vara familjehem? Får man va det trots många barn?
  • Anonym (Anna)

    Du kan glömma att bli familjehem ifall du pluggar, ett av kraven för att få bli familjehem är att man har ett fast arbete.

  • Anonym (Anna)

    Du kan glömma att bli familjehem ifall du pluggar, ett av kraven för att få bli familjehem är att man har ett fast arbete.

  • Anonym (Vill hjälpa till)
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-17 14:42:26 följande: