• Anonym (Vill hjälpa till)

    Hur funkar det med att vara familjehem? Får man va det trots många barn?

    Nå jag har gått i tankarna under flera år men sista tiden har de blivit mer funderingar kring att bli familjehem då jag verkligen vill hjälpa barn som inte har det bra.

    Jag har själv 4st barn 2st under 3år och 2 st i 10 års åldern(som jag har varannan vecka) . Jag pluggar just nu och kommer göra i ca 4 år till på distans så jag har otroligt mycket tid i hemmet.

    Så första frågan är ju då om man får vara familjehem trots att man själv har många barn?

    Tanken jag har är väl att isåfall fungera som eventuellt avlasningsfamilj till en början ca varannan helg (när jag bara har 2st av mina egna)

    Ni som har erfarenhet får jätte gärna komma med era berättelser. Jag har väl några frågor som jag funderat på

    - Är det krav på att barnen har egna rum t.ex om man skulle ha 2st syskon? Vi har bara 1 rum över.

    Eventuellt att de 2 barnen skulle kunna bo i de äldstas egna rum då blir det ju varsit.

    - Får man göra vad man vill med barnet? Alltså aktiviteter och liknande, vi är väldigt aktiva av oss och brukar kunna hitta på lite utflykter på helgen. T, ex badhus, lekland osv.

    -Hur fungerar det med den ekonomiska biten? Står vi för barnets/barnens mat, kläder osv när de isåfall är hos oss?

    -Vad tycker ni som varit familjehem har varit negativ och positivt?

    -Vilka krav ställs på en familj för att kunna bli familjehem?

  • Svar på tråden Hur funkar det med att vara familjehem? Får man va det trots många barn?
  • Anonym (Anna)

    Du kan glömma att bli familjehem ifall du pluggar, ett av kraven för att få bli familjehem är att man har ett fast arbete.

  • Anonym (Anna)

    Du kan glömma att bli familjehem ifall du pluggar, ett av kraven för att få bli familjehem är att man har ett fast arbete.

  • Anonym (Vill hjälpa till)
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-17 14:42:26 följande:

    Du kan glömma att bli familjehem ifall du pluggar, ett av kraven för att få bli familjehem är att man har ett fast arbete.


    Jaha hur kommer det sig?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vill hjälpa till) skrev 2019-11-17 14:46:19 följande:

    Jaha hur kommer det sig?


    Det vet jag inte men det ställs vissa krav på familjehem, du ska ha en god ekonomi, fast arbete, inget brottsregister etc.

    Och ja, det är krav på att barnet/barnen ska ha ett eget rum. Att du har många egna barn brukar inte vara ett jättestort problem dock så krävs det väldigt mycket tid och ansvar från dig eftersom barnet/barnen kommer ifrån en trasig familj och har endel i bagaget så det kan bli väldigt krävande och jobbigt att vara familjehem.
  • annabellelee

    Har du frågat dina barn om de verkligen vill dela dig med ännu fler, ganska känslomässigt krävande, barn? Jag tänker att det redan kan vars svårt att hinna vara där fullt ut för fyra barn som är i olika åldrar och har olika behov.

  • Anonym (Vill hjälpa till)
    Anonym (Absolut inte!) skrev 2019-11-17 14:48:44 följande:

    Glöm detta!

    Du har för många ungar, för små, för lite plats och för lite tid. Du är helt FEL och får skaffa annat arbete att försörja dig på!

    Finns alldeles för många usla familjehem och behövs verkligen inga fler!


    Alltså ursäkta men vadå skaffa ett annat arbete?

    Din kommentar gjorde mig riktigt förbannad faktiskt, jag frågade om man stog för kostnaderna kring barnens mat och kläder? Jag har utan problem råd att stå för deras kläder och mat om det är så!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vill hjälpa till) skrev 2019-11-17 14:54:28 följande:

    Alltså ursäkta men vadå skaffa ett annat arbete?

    Din kommentar gjorde mig riktigt förbannad faktiskt, jag frågade om man stog för kostnaderna kring barnens mat och kläder? Jag har utan problem råd att stå för deras kläder och mat om det är så!


    Om du pluggar så antar jag att du har CSN, det är ingen godkänd inkomst. Du behöver som sagt ha ett fast arbete för att få bli familjehem.
  • Anonym (Vill hjälpa till)
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-17 14:49:19 följande:

    Det vet jag inte men det ställs vissa krav på familjehem, du ska ha en god ekonomi, fast arbete, inget brottsregister etc.

    Och ja, det är krav på att barnet/barnen ska ha ett eget rum. Att du har många egna barn brukar inte vara ett jättestort problem dock så krävs det väldigt mycket tid och ansvar från dig eftersom barnet/barnen kommer ifrån en trasig familj och har endel i bagaget så det kan bli väldigt krävande och jobbigt att vara familjehem.


    Ja okej, ja jag har ju fast tjänst men pluggar vidare, jag tycker inte att våran ekonomi är dålig utan ligger på ca 47000 in efter skatt varje månad. Jag skrev ju som sagt att det var tänkt att vara kontakt familj till att börja med när jag bara har 2st barn hemma för att vi ska kunna lägga mycket fokus på barnet
  • Anonym (Vill hjälpa till)
    annabellelee skrev 2019-11-17 14:50:36 följande:

    Har du frågat dina barn om de verkligen vill dela dig med ännu fler, ganska känslomässigt krävande, barn? Jag tänker att det redan kan vars svårt att hinna vara där fullt ut för fyra barn som är i olika åldrar och har olika behov.


    Ja nu kan ju inte riktigt de 2 minsta förstå en sådan grej så nej jag har inte frågat som om dom kan tänka sig att ett till barn bor här varannan helg
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vill hjälpa till) skrev 2019-11-17 14:57:11 följande:

    Ja okej, ja jag har ju fast tjänst men pluggar vidare, jag tycker inte att våran ekonomi är dålig utan ligger på ca 47000 in efter skatt varje månad. Jag skrev ju som sagt att det var tänkt att vara kontakt familj till att börja med när jag bara har 2st barn hemma för att vi ska kunna lägga mycket fokus på barnet


    Tänkte du göra ett avbrott i studierna för att bli familjehem?
  • LoveRain

    Tycker det är väldigt bra och föredömligt att du vill öppna ditt hem för barn med behov av stabila vuxna. Det behövs!

    Tänker att det kanske inte är den absolut bästa idén när du har två så små barn dock. Kanske kan du göra det om 5-10 år när dina egna barn är större och de inte behöver dig på samma sätt som väldigt små barn gör.

    Det finns ju också fler sätt att engagera sig för andra och barn specifikt. Röda Korset, kvinnojourer, via Svenska Kyrkan osv. Kolla vilka organisationer som finns i din närhet och vad de gör, det finns alltid behov av volontärer.

  • Anonym (Vill hjälpa till)
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-17 14:59:48 följande:

    Tänkte du göra ett avbrott i studierna för att bli familjehem?


    Det vet jag väl inte utan något som isåfall får diskuteras. Jag trodde inte att de skulle vara ett problem att man studerar eftersom de finns de fall som 1 vuxen måste vara hemma heltid /deltid
  • Anonym (Hej)

    Jag vet inget om detta men tycker att det låter som att du har en fin tanke som man kunde hoppas att fler hade tagit efter.

    Rätt eller fel, jag har ingen kunskap om detta, men jag vet ett familjehem med fyra barn och tvärtom hade dålig ekonomi men dom har kunnat ge kärlek, aktivitet, läxhjälp och stöd även nu när barnen är vuxna och tack vare dom fått en bättre framtid. Jag vet som sagt ingenting om regler kring detta. Alltså inget svar på TS frågor.

    Men tycker att TS borde få svar på sina frågor. Inte påhopp.

  • Anonym (Jag)

    Nu är det ju så att vara avlastningsfamilj inte alltid är en dans på rosor. Dessa barn kommer inte alltid ifrån en trasig familj utan kan ha svåra diagnoser med självskadebeteende som kräver enormt mycket. De handlar oftast om handikappade eller bane med någon form av diagnos där föräldrarna behöver avlastning för att själv klara av vardagen.

    Pluggar man seriöst så är de lika mycket tid som man lägger ner på det som man gör på ett jobb. Studier på 100% kräver också att man pluggar 6-8 timmar per dag. Studier ger knappast inte mer tid hemma.

  • Anonym (Man 48)

    Ett familje hem ska vara ett stabilt hem

    Med normala ordnade förhållanden

    Du får genomgå tester för att kolla ert hem s lämplighet

    Du har alldeles för fullt upp själv med din familj för att ens tänka tanken att bli ett familjehem

    Det är ingenting man gör för att få ihop pengar

    Ett placerad barn kräver oftast mer "jobb-tid-kärlek" än dina egna barn.

  • Anonym (Vill hjälpa till)
    Anonym (Man 48) skrev 2019-11-17 15:29:15 följande:

    Ett familje hem ska vara ett stabilt hem

    Med normala ordnade förhållanden

    Du får genomgå tester för att kolla ert hem s lämplighet

    Du har alldeles för fullt upp själv med din familj för att ens tänka tanken att bli ett familjehem

    Det är ingenting man gör för att få ihop pengar

    Ett placerad barn kräver oftast mer "jobb-tid-kärlek" än dina egna barn.


    Fast vad är det för pengar flera av er skriver att jag är ute efter?!!! Får man pengar för att vara kontakt familj eller vad?! Jag har inte ett dugg dåligt på min ekonomi front jag sitter med en nyare bil ett hus som de visserligen finns lite lån kvar på, barnen har dyrare aktiviteter osv osv jag lägger undan 5000 varje månad på mitt egna spar och då har ja ändå gott om pengar kvar varje månad. Jag kvalificerar inte mig själv som någon med dålig ekonomi!
  • Anonym (Soc.)

    Nej man måste inte ha fast arbete för att bli familjehem.

    Ibland är det till och med så att man som familjehem inte SKA ha ett annat arbete eftesom barnen kommer att behöva så mycket stöd och närvaro. Däremot ska det finnas en säkrad försörjning på nåt vis så att ens privatekonomi inte står och faller med om man har en placering eller ej.

    Det kan exempelvis vara så att man har en make som har inkomst nog att försörja hela familjen.

    Däremot har du många barn TS och två stycken under 3 år. Det kan bli lite mycket. Placerade barn är inte som vilka barn som helst. De är mer eller mindre traumatiserade och kommer att kräva mycket tid, kärlek och uppmärksamhet som då kommer behöva tas från dina barns tid. Familjehem på heltid tror jag inte passar för dig just nu när dina egna är så små. Men absolut skulle det funka för dig att vara avlastningsfamilj nån gång i månaden eller så. Hör av dig till kommuner i din närhet och säg att du vill bli utredd. Det är inget man blir rik på dock...

  • Anonym (Man 48)
    Anonym (Vill hjälpa till) skrev 2019-11-17 15:41:18 följande:

    Fast vad är det för pengar flera av er skriver att jag är ute efter?!!! Får man pengar för att vara kontakt familj eller vad?! Jag har inte ett dugg dåligt på min ekonomi front jag sitter med en nyare bil ett hus som de visserligen finns lite lån kvar på, barnen har dyrare aktiviteter osv osv jag lägger undan 5000 varje månad på mitt egna spar och då har ja ändå gott om pengar kvar varje månad. Jag kvalificerar inte mig själv som någon med dålig ekonomi!


    När man ser hur lätt du går "igång "på ifrågasättande ....så har du svaret där själv. Ta hand om dina egna barn först innan du drar på dig mer jobb. Hur duktig du än må vara och hur kul det är med många små barn att älska å ta hand om.
  • Trädgårdsland

    Familjehem, då har man barn som bor heltid hos sig.

    Jag förstår det som att du är intresserad av att bli kontaktfamilj, ha barnet någon/några helger/månad. Det brukar inte vara lika hårda krav då. Oftast blir man inte aktuell som familjehem om man har egna barn under tre år, men som kontaktfamilj är det nog inte lika viktigt.

    Vilket barn som hamnar hos just er är en matchning, de kommer förmodligen inte föreslå de mest traumatiserade barnen till er.

    Du får ersättning för tiden barnet är hos er och lite pengar till omkostnader. Vissa barn ska gärna aktiveras, ett sådant barn kan ju passa bra eftersom ni gärna hittar på saker på helgerna.

    Egna rum är inte heller lika viktigt eftersom det bara gäller enstaka dagar. Ev syskon kan säkert dela, även här kommer det ju matchas mot just det ni kan erbjuda.

    Det är ständig brist på både kontaktfamiljer och familjehem, tror jag. Hör av dig till soc och berätta att du är nyfiken, så kan de berätta mer.

Svar på tråden Hur funkar det med att vara familjehem? Får man va det trots många barn?