• Anonym (Förvånad kille)

    Att vara alltför olik tjejens pappa verkar inte funka?

    Jag har flera förhållanden bakom mig men jag har levt i två förhållanden med tjejer där jag varit deras pappors motsats, och ingen av gångerna har det funkat bra. Inte alls..

    Man har ju läst om forskning där det bevisas att kvinnor väljer män som är lika deras pappor. Och för mig stämmer det.. Även om två inte är ett statistiskt bra underlag då..

    Vad har ni för erfarenhet av det här?

  • Svar på tråden Att vara alltför olik tjejens pappa verkar inte funka?
  • Anonym (Förvånad kille)

    Som kille resonerar jag ju inte att min flickvän helst ska vara så lik min mamma som möjligt

  • Anonym (Jj)

    Jag kan köpa det resonemanget till en del. ..

    Som barn lär man sig ju hur en man ska vara genom sin manliga förebild, lika med mamma, och då kan det väl bli så att man väljer därefter som vuxen.

    Jag kan nog säga att så gäller för mig.

    Nu pratar jag naturligtvis inte utseendemässigt!

  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Förvånad kille) skrev 2019-11-18 00:49:09 följande:

    Jag har flera förhållanden bakom mig men jag har levt i två förhållanden med tjejer där jag varit deras pappors motsats, och ingen av gångerna har det funkat bra. Inte alls..

    Man har ju läst om forskning där det bevisas att kvinnor väljer män som är lika deras pappor. Och för mig stämmer det.. Även om två inte är ett statistiskt bra underlag då..

    Vad har ni för erfarenhet av det här?


    Har märkt att min man är otäckt lik min far ibland. Det är inget jag medvetet valt.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Förvånad kille) skrev 2019-11-18 12:30:30 följande:

    Som kille resonerar jag ju inte att min flickvän helst ska vara så lik min mamma som möjligt


    Det är ju inget man tänker på medvetet. Undermedvetet kan det mycket väl vara så att du väljer tjejer som har något drag av din mor i sig. Jag gissar att det är en trygghetsgrej.

    För min del visade det sig att min mans familj också påminner mycket om min vilket gör att jag känner mig väldigt hemma när jag är med dem. hemma är skönt och tryggt!
  • Anonym (H)

    Tycker ingen av mina partners har varit lik min pappa på något vis. Vissa har det funkat med, andra inte. Min sambo idag är absolut inte lik min pappa på nåt vis. Jag älskar båda enormt mycket och båda har sina kvalitéer och brister, men inte samma liksom.

  • Anonym (Hon)

    Jag har aldrig varit lik mina killars mammor. Tack gode gud. Inte heller min nuvarande mans mamma, vi är väldigt olika. Han är inte heller ett dugg lik min pappa, varken till utseende eller till sätt. Han är däremot lite lik min bror till sättet, inte till utseendet.

    Valet av partner är betydligt mer komplicerat än att man väljer en klon av föräldern av motsatt kön.

  • Anonym (Förvånad kille)
    Anonym (Jj) skrev 2019-11-18 14:14:11 följande:

    Jag kan köpa det resonemanget till en del. ..

    Som barn lär man sig ju hur en man ska vara genom sin manliga förebild, lika med mamma, och då kan det väl bli så att man väljer därefter som vuxen.

    Jag kan nog säga att så gäller för mig.

    Nu pratar jag naturligtvis inte utseendemässigt!


    Nej precis. Nej jag menade inte utseende heller :)
  • Anonym (Förvånad kille)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-11-18 14:32:18 följande:

    Det är ju inget man tänker på medvetet. Undermedvetet kan det mycket väl vara så att du väljer tjejer som har något drag av din mor i sig. Jag gissar att det är en trygghetsgrej.

    För min del visade det sig att min mans familj också påminner mycket om min vilket gör att jag känner mig väldigt hemma när jag är med dem. hemma är skönt och tryggt!


    För min del krockar det totalt på så sätt att vi kommer från väldigt olika familjer. Våra föräldrar kommer dock bra överens med varande men jag och sambon fungerar tyvärr lite dåligt ihop i perioder.. Hon förväntar sig liksom att jag ska vara och fungera som hennes familjemedlemmar ibland.
  • BurningDiamond

    Mina partners har alltid varit snälla (på gränsen till dumdristigt snälla), precis som min far. Ingenting som jag aktivt söker efter, men nog är det så att det är ett drag jag förknippar med kärlek, trygghet och stabilitet.

Svar på tråden Att vara alltför olik tjejens pappa verkar inte funka?