• Anonym (Orolig tjej)

    Herpes, behöver ALL hjälp jag kan få

    Skulle bli tacksam för alla svar och erfarenheter kring detta. Sitter och gråter och behöver verkligen tips.

    Ska göra en png historia kort. Jag har fått höra av barnmorskan att herpes endast smittas under samlag OM man har symptom i form av blåsor. Så jag blev smittad av könsherpes för 3 år sedan. Har haft ett långt förhållande i två år och har haft oskyddat sex med min dåvarande partner under dessa två år och han har aldrig blivit smittad. När jag haft blåsor har vi självklart inte haft sex, men när dom varit borta har allt fungerat.

    Mitt förhållande tog slut och nu 7 månader senare dejtar jag världens finaste kille. Jag var utomlands för 3 dagar sedan och började i samband när jag var i Italien få rodnad och blev väldigt svullen och torr i underlivet. Tänkte att det hade med klimatet att göra och hade inte en tanke på att det kunde vara herpes och hade oskyddat sex med killen jag träffar igår. Är nu OTROLIGT RÄDD att jag har smittat honom med herpes fast jag inte själv märkt av att jag har fått herpesutbrott igen, för har inga blåsor alls nu.

    Ni som har herpes, har ni sex med er partner oskyddat när ni inte har symptom eller hur ska man förhålla sig? Sitter med världens klump i magen att min svullnad och rodnad tyder på herpes och att jag nu smittat stackaren som är så rädd för att få det och litar på mig ang detta. Snälla hjälp mig

  • Svar på tråden Herpes, behöver ALL hjälp jag kan få
  • Anonym (M.)
    Anonym (.) skrev 2019-11-18 09:44:37 följande:

    Ledsen för att säga detta, stillar kanske ibte direkt din ori. Jag har aldrig herpesutbrott. Var typ 15år senast. 2 veckor efter att jag hade sex med min nuvarande tjej fick hon herpes. Så herpes kan smitta även om man inte har några symptom alls.

    www.yths.fi/sv/halsokunskap_och_forskning/halsodatabanken/151/genitalherpes


    Det kan också vara så, att din nuvarande flickvän är bärare av herpes utan att veta om det... det är ett lurigt virus...
  • Anonym (Hc)

    Hej!

    Som övriga skriver. Det är vanligare än man tror och viruset finns hos alla bara det att det kan bryta ut av stress och oro och när det slår ut kan det smitta aktivt och väcka det hos andra.

    Det är inget allvarligt sjukdom det är kroppens varning system.

    Kamomill te och lugn och ro samt kunskap om det kommer få det att försvinna innan du hinner tänka mer på det.

    Läs om det i länken som en annan skickade och vid frågor kan du svara och inte känna att du har smittat nån med sjukdom.

    Må bäst.

  • Anonym (tjej)
    Anonym (M.) skrev 2019-11-18 12:15:12 följande:
    Det kan också vara så, att din nuvarande flickvän är bärare av herpes utan att veta om det... det är ett lurigt virus...
    men jag har då aldrig haft sex med någon med synliga blåsor, ändå fick jag herpes

    sjukvården sa till mig med att det bara smittar om det finns blåsor, så jag förstår det inte

    om inte sista inlägget har rätt i att detta är något alla människor bär på, är det medfött måntro
  • Anonym (.)
    Anonym (tjej) skrev 2019-11-20 13:30:17 följande:

    men jag har då aldrig haft sex med någon med synliga blåsor, ändå fick jag herpes

    sjukvården sa till mig med att det bara smittar om det finns blåsor, så jag förstår det inte

    om inte sista inlägget har rätt i att detta är något alla människor bär på, är det medfött måntro


    Klart inte viruset bärs av alla människor, men det bärs av väldigt många människor som är symptomfria oftast eller till och med alltid symptomfria.

    Bara för att man är symtomfri innebär inte att man är smittofri. Gäller rent generellt. Sjukvården informerade fel helt enkelt. Risken för smitta är naturligtvis mycket högre om man har blåsor, men risken är inte 0% När du är fri från blåsor.

    Även HIV klamydia med flera könssjukdomar kan man smitta andra trots att man är fri från symptom.

    Däremot är herpes till skillnad från många andra sjukdomar väldigt mild för de allra flesta som drabbas.
  • Anonym (.....)
    Anonym (tjej) skrev 2019-11-20 13:30:17 följande:
    men jag har då aldrig haft sex med någon med synliga blåsor, ändå fick jag herpes

    sjukvården sa till mig med att det bara smittar om det finns blåsor, så jag förstår det inte

    om inte sista inlägget har rätt i att detta är något alla människor bär på, är det medfött måntro
    Hur vet du att killen som kan ha smittat dig med herpes inte hade någon blåsa? Om du inte gick igenom varje millimeter på hans kuk så kan du inte vara säker att han inte hade, blåsorna kan vara väldigt små och sitta typ var som vid könet
  • Anonym (P)

    Jag fick också herpes utan att min sambo hade någon som helst antydan till blåsor. Har man otur så smittar det ändå, det ligger liksom latent i kroppen. Vissa vet inte ens om att dom när på viruset men smittar ändå tyvärr.

  • Anonym (Y)

    Anmäl barnmorskan. Det är inte okej att hon ljuger.



    Och du kan smitta din partner oavsett du har blåsor eller inte. Även om risken är större när du har blåsor.

Svar på tråden Herpes, behöver ALL hjälp jag kan få