• krocko15

    Kastrera hankatt eller inte?

    Hej! 
    Jag har en okastrerad hankatt på 1,5 år som är världens mysigaste och finaste. Han har verkligen en speciell personlighet, älskar att bli buren och klappad. Han är ganska stor och har underbara hankattskinder som bara fertila hanar får. Nu har jag bokat tid för kastrering då lite oönskat beteende har uppstått (när han gosar kommer det ut lite otrevligheter, inget han kan styra själv över). Men jag tänker hur kommer han förändras av kastreringen eftersom han redan har den underbaraste personligheten och jag vill INTE att han ska ändras, (han urinmarkerar aldrig). Kommer de här typiska dragen för okastrerade hankatter att försvinna, dvs de stora kinderna och att han ser lite muskulös ut? Och finns det några fördelar respektive nackdelar att kastrera nu när han är såhär pass "gammal". 

  • Svar på tråden Kastrera hankatt eller inte?
  • FtS70

    Det låter som min skogis innan jag kastrerade honom. Han är lite mindre maskulin, men väldigt aktiv och ingen soffkudde. Veterinären tycker också att han har kvar sitt sätt och fina lyster i pälsen. Det blir säkert bra!

  • IceKitten

    Ingen av mina katter har förändrats av kastreringen (förutom det självklara som att jag slipper löpbeteende osv). Det är jobbigt för en katt att gå runt om vilja ha varje katthona som går förbi utanför huset men aldrig få det.

    Kastrera honom.

Svar på tråden Kastrera hankatt eller inte?