• Anpos

Gemensam ekonomi

Ni som har gemensam ekonomi med sambo med 1-2 barn, hur gör ni?
    Bakgrund om oss: Jag tjänar tre gånger så mycket som min sambo gör och vi har 1 barn. Jag som drar in mest pengar betalar självklart de tyngsta utgifterna som hyra, bilen och mer i matkassan.

Hur gör ni med:
    -Utgifterna, hyra, mar, räkningar, bensin
    -Egna fickpengar på kontot
    -Sparande, privat? Gemensamt?
    -Saker man vill köpa själv, exempelvis hårprodukter eller hobbyprylar

• Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Anpos
    Anonym (My) skrev 2019-11-20 09:35:49 följande:

Jag tjänar ca 5 tusen mer än maken. Totalt tjänar vi ca 55 tusen. (Har 2 barn tillsammans, barnbidraget går till sparande på varit konto till barnen) Vi har gemensam ekonomi och haft från dag 1. För oss innebär det att vi båda behåller 2tusen kroner till eget pensionspar per månad. Resten går in på ett gemensamt konto där alla räkningar betalas. Vi har ett varit betalkort som går till samma konto. Jag köper det jag vill ha/behöver och sambon gör likadant. Vill vi köpa något dyrare till oss själva stämmer vi av med varandra att vi har råd denna månad, men brukar aldrig vara nå problem. De pengarna som blir över sätter vi över hälften till husrenovering sparkonto och andra halvan till nöjessparkonto. Brukar bli ca 25 tusen kvar till sparande.

Verkar som en bra lösning. Du pratar pengar efter skatt va? 25 tusen varje månad på sparande!? Satan.
  • Anpos
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-11-20 14:29:13 följande:

Som så mycket annat, det där gjorde man upp innan man flyttade ihop. Nu slappar vi med lite Zara Larsson "musik" och har det gött.

Haha, det luktar lite sarkasm här. Men det låter som om ni har det gött.
  • Anpos

Tack för alla svar! Har fått lite idéer hur vi kan göra.

Svar på tråden Gemensam ekonomi