• Anpos

    Gemensam ekonomi

    Ni som har gemensam ekonomi med sambo med 1-2 barn, hur gör ni?
    Bakgrund om oss: Jag tjänar tre gånger så mycket som min sambo gör och vi har 1 barn. Jag som drar in mest pengar betalar självklart de tyngsta utgifterna som hyra, bilen och mer i matkassan.

    Hur gör ni med:
    -Utgifterna, hyra, mar, räkningar, bensin
    -Egna fickpengar på kontot
    -Sparande, privat? Gemensamt?
    -Saker man vill köpa själv, exempelvis hårprodukter eller hobbyprylar

  • Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Anonym (.)

    Vi har ganska lika löner så kanske blir riktigt som hos er, men våra löner går in på ett gemensamt konto och där betalar vi alla räkningar från. Vill vi ha egna fickpengar flyttar vi över det till våra privata konton.

  • SilverEmma

    Alla pengar är våra pengar. Min man har nästan alltid tjänat mer än mig, speciellt nu när jag har studerat i nästan 4 år. Vi har ett gemensamt spar/buffertkonto där alla räkningar dras ifrån. Vi sätter in all inkomst där men sparar typ 1500-2000 var på våra egna konton som vi gör vad vi vill med. Jag tar pengar från det gemensamma när jag handlar mat, oftast jag som storhandlar. Han gör likadant när han behöver köpa något till hus/bil/whatever. Vi pensionssparar genom banken, samma summa för båda vilket ska höjas när jag börjat jobba igen. Sen har jag ett fondspar genom Avanza mest för skojs skull, ser det som bådas pengar och är meningen ska kunna ge en guldkant på tillvaron vid pensionen. 

    Vi vill helt enkelt kunna leva på samma villkor. Tjafsar aldrig om pengar och tar för givet att båda har koll på ekonomin.

  • Rudbeckius

    Vi två hemma tjänar ungeför lika mycket och delar lika på mycket, främst huset som vi äger lika mycket av. Sambon har hemmavarande hungrig son - hon betalar därför 2/3 av mat.

    Vi betalar än så länge var för sig avseende bil, resor och förstås personliga utgifter. Jag betalar underhåll till mina barn från förra förhållandet ett tag till.

    Vi kör en faktura/kvitto-redovisning varje månad, rätt rask sådan. Vi funderar på gemensamt kontokort framöver och att ha endast en bil.

    Vi har däremot olika mängd pengar för större inköp, hon är tätare än jag. Vi får ta i det bekymret nästa år. Om min ekonomiska förmåga ska tyra takt och omfång eller om vi kan lösa det på annat sät tmed lång/amrotering oss emellan eller att man säger typ att växthuset är hennes osv..

  • Anonym (My)

    Jag tjänar ca 5 tusen mer än maken. Totalt tjänar vi ca 55 tusen. (Har 2 barn tillsammans, barnbidraget går till sparande på varit konto till barnen) Vi har gemensam ekonomi och haft från dag 1. För oss innebär det att vi båda behåller 2tusen kroner till eget pensionspar per månad. Resten går in på ett gemensamt konto där alla räkningar betalas. Vi har ett varit betalkort som går till samma konto. Jag köper det jag vill ha/behöver och sambon gör likadant. Vill vi köpa något dyrare till oss själva stämmer vi av med varandra att vi har råd denna månad, men brukar aldrig vara nå problem. De pengarna som blir över sätter vi över hälften till husrenovering sparkonto och andra halvan till nöjessparkonto. Brukar bli ca 25 tusen kvar till sparande.

  • Anonym (Sebben)

    Huskostnader alla sådana räkningar - delas lika eftersom vi äger huset 50/50
    Mat - delas utifrån vilka som bott hemma den månaden, t ex lika om jag haft ett barn hemma den månaden och hon har haft ett barn hemma
    Bil och bensin - vi har varsin bil så man betalar själv. På semester delar vi bensinkonstnaden.
    Egna fickpengar är det som både hon och jag har kvar på våra konton efter att ovanstående har pröjsats - det täcker hår, hobby, kläder
    Gemensamt sparande - lika mycket sätt unden varje månad till huset och gemensamma kalas och resor
    Eget sparande får man göra med egna fickpengar.

  • brallison
    Anonym (.) skrev 2019-11-20 09:25:22 följande:

    Vi har ganska lika löner så kanske blir riktigt som hos er, men våra löner går in på ett gemensamt konto och där betalar vi alla räkningar från. Vill vi ha egna fickpengar flyttar vi över det till våra privata konton.


    Samma här, skillnaden bara är att jag tjänar rätt mycket mer än min man.
  • Anonym (Anna)

    Vi har helt gemensam ekonomi, alla pengar är våra pengar. Betalar alla kostnader och mat tillsammans, sedan använder vi det som blir över som vi vill. Ibland handlar han mer, ibland jag. Vi pratar om ekonomi och prioriteringar, vi unnar varandra, vi har samma inställning till ekonomi, ingen av oss är någon slösa.

  • PH76

    Vi brukade dela upp det procentuellt baserat på nettolönen men har nu gett upp det. Vi ser till att allt betalas och att familjen har det bra, och sen är det bra med det. Vi har dock väldigt olika löner.

  • Anpos
    Anonym (My) skrev 2019-11-20 09:35:49 följande:

    Jag tjänar ca 5 tusen mer än maken. Totalt tjänar vi ca 55 tusen. (Har 2 barn tillsammans, barnbidraget går till sparande på varit konto till barnen) Vi har gemensam ekonomi och haft från dag 1. För oss innebär det att vi båda behåller 2tusen kroner till eget pensionspar per månad. Resten går in på ett gemensamt konto där alla räkningar betalas. Vi har ett varit betalkort som går till samma konto. Jag köper det jag vill ha/behöver och sambon gör likadant. Vill vi köpa något dyrare till oss själva stämmer vi av med varandra att vi har råd denna månad, men brukar aldrig vara nå problem. De pengarna som blir över sätter vi över hälften till husrenovering sparkonto och andra halvan till nöjessparkonto. Brukar bli ca 25 tusen kvar till sparande.


    Verkar som en bra lösning. Du pratar pengar efter skatt va? 25 tusen varje månad på sparande!? Satan.
  • Kjell2
    Anonym (My) skrev 2019-11-20 09:35:49 följande:

    Jag tjänar ca 5 tusen mer än maken. Totalt tjänar vi ca 55 tusen. (Har 2 barn tillsammans, barnbidraget går till sparande på varit konto till barnen) Vi har gemensam ekonomi och haft från dag 1. För oss innebär det att vi båda behåller 2tusen kroner till eget pensionspar per månad. Resten går in på ett gemensamt konto där alla räkningar betalas. Vi har ett varit betalkort som går till samma konto. Jag köper det jag vill ha/behöver och sambon gör likadant. Vill vi köpa något dyrare till oss själva stämmer vi av med varandra att vi har råd denna månad, men brukar aldrig vara nå problem. De pengarna som blir över sätter vi över hälften till husrenovering sparkonto och andra halvan till nöjessparkonto. Brukar bli ca 25 tusen kvar till sparande.


    Vi gör ungefär så också, våra inkomster har varierat en del under åren. Gifta så detta med vem som äger vad vid en bodelning blir mindre viktigt.

    Under en period avsatte vi en viss summa varje månad som vi fick göra vad vi ville med. Idag stämmer vi av vid dyrare inköp och har gemensam koll på hur mycket pengar vi har .

    Vi har oftast samma syn på ekonomi och vad som ska prioriteras vilket underlättar.


  • Studentpappa
    Anpos skrev 2019-11-20 09:17:57 följande:

    Ni som har gemensam ekonomi med sambo med 1-2 barn, hur gör ni?
    Bakgrund om oss: Jag tjänar tre gånger så mycket som min sambo gör och vi har 1 barn. Jag som drar in mest pengar betalar självklart de tyngsta utgifterna som hyra, bilen och mer i matkassan.

    Hur gör ni med:
    -Utgifterna, hyra, mar, räkningar, bensin
    -Egna fickpengar på kontot
    -Sparande, privat? Gemensamt?
    -Saker man vill köpa själv, exempelvis hårprodukter eller hobbyprylar


    Jag tjänar lite mer än dubbelt mot min sambo netto, vi räknar samman inkomster/utgifter, ser till att en del sätts av till gemensamt sparande sen delar vi på det som blir över, oftast 5000:-/var att göra vad vi vill med. Vi köper allt till hem och barnen på kreditkort som betalas tillsammans med de andra räkningarna.

    På det sättet kan man spara om man vill det eller slösa om man vill det och det blir inget tjafs om pengar då vi sitter i samma båt. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Gladiator)

    Som så mycket annat, det där gjorde man upp innan man flyttade ihop. Nu slappar vi med lite Zara Larsson "musik" och har det gött.

  • Anpos
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-11-20 14:29:13 följande:

    Som så mycket annat, det där gjorde man upp innan man flyttade ihop. Nu slappar vi med lite Zara Larsson "musik" och har det gött.


    Haha, det luktar lite sarkasm här. Men det låter som om ni har det gött.
  • gbgumman

    Vi tjänar 31000+65000kr. Brutto
    Alla pengar är bådas vi jobbar ju båda 100% och bidrar ju kroppsligt lika. Vi har gemensamt sparande.

  • Jamesdio

    I min nuvarande relation är det bara jag som har inkomst. Vi lever dessutom på existensminimum så det blir ju lite ointressant hur just vi gör just nu. Jag får in min lön plus hela barnbidraget. Jag betalar alla räkningar. Jag för över exakt det som min man behöver om han ska tanka, handla mat eller något annat. 

    I min förra relation hade vi ett gemensamt konto som alla räkningar drogs ifrån. Vi räknade ihop hur mycket som skulle föras över till det kontot varje månad, hade ett matkonto som matpengar gick in på, räknade ut hur mycket var och en av oss behövde till luncher, resor och om det var något annat särskilt den månaden och fördelade det som blev över med en viss del till ett gemensamt sparkonto och resten delades lika så vi fick lika mycket kvar på det egna kontot. I teorin skulle det fungera så, men i praktiken fick jag stå för en hel del gemensamt för den del av pengarna som skulle varit min, tex kläder till barnen, extra matinköp när vi hade gäster, alkoholinköp, oförutsedda utgifter som vi inte hade koll på när vi gjorde upp månadens budget och han kunde köpa teknik och bilprylar för sina pengar trots att jag gick back. Och sparkontot fick aldrig röras.

Svar på tråden Gemensam ekonomi