• Jamesdio

Gemensam ekonomi

I min nuvarande relation är det bara jag som har inkomst. Vi lever dessutom på existensminimum så det blir ju lite ointressant hur just vi gör just nu. Jag får in min lön plus hela barnbidraget. Jag betalar alla räkningar. Jag för över exakt det som min man behöver om han ska tanka, handla mat eller något annat. 

I min förra relation hade vi ett gemensamt konto som alla räkningar drogs ifrån. Vi räknade ihop hur mycket som skulle föras över till det kontot varje månad, hade ett matkonto som matpengar gick in på, räknade ut hur mycket var och en av oss behövde till luncher, resor och om det var något annat särskilt den månaden och fördelade det som blev över med en viss del till ett gemensamt sparkonto och resten delades lika så vi fick lika mycket kvar på det egna kontot. I teorin skulle det fungera så, men i praktiken fick jag stå för en hel del gemensamt för den del av pengarna som skulle varit min, tex kläder till barnen, extra matinköp när vi hade gäster, alkoholinköp, oförutsedda utgifter som vi inte hade koll på när vi gjorde upp månadens budget och han kunde köpa teknik och bilprylar för sina pengar trots att jag gick back. Och sparkontot fick aldrig röras.

Svar på tråden Gemensam ekonomi