• Anonym (Jul)

    Julklapp på arbetet

    Hur viktigt tycker du att det är att få en julklapp av din arbetsgivare?

    Brukar ni få?

    Vad är det bästa respektive sämsta du fått?

    När jag jobbade på ett privat vårdboende så hade vi skitlåg lön men fick alltid jättefina julklappar. Globalknivar, la creuset gryta och presentkort på spådam.

    Inom landstinget har jag fått en bok och förra året bara ett personligt skrivet kort.

  • Svar på tråden Julklapp på arbetet
  • Anonym (A)

    Jag har alltid jobbat på ganska små privata företag. Aldrig några stora gåvor. På det ena fick vi alltid en Stiltonost i julklapp. 
    Nästa företag minns jag inte om vi fick nån gåva alls. Kanske nån blomma eller dylikt. Där jag är nu få vi en flaska champagne.
    Tycker inte att det är speciellt viktigt.

  • Anonym (Inte)

    Jobbat i landstinget, har inte fått någon julgåva. Tycker inte att det är viktigt.

  • Avenia

    Spådam?! Var det någon som kände henne?

    Jag tycker att man ska ge sina anställda en julklapp. Jag har fått chokladaskar, pläd, lykta, presentkort mm.

  • brallison

    Tycker att det är bra med julklappar - behöver inte ens vara nåt stort, för att som man säger det är uppvatkningen som uppskattas
    Där jag jobbar nu (tredje året), första året fick vi presentkort från visauppskattning.se, förra året och i år istället av saker får vi betalda lediga dagar (2 dagar förra året och 3 klämmdagar i år) - det uppskattas bäst av alla

  • Anonym (Jul)
    Avenia skrev 2019-11-20 13:44:15 följande:

    Spådam?! Var det någon som kände henne?

    Jag tycker att man ska ge sina anställda en julklapp. Jag har fått chokladaskar, pläd, lykta, presentkort mm.


    Nä det var något vi själva valde i vår arbetsgrupp. Vi fick välja nånting för 1000kr per person. De flesta gick på restaurang tillsammans men vi gick till en spådam.

    Hon spådde att jag skulle tjäna mycket pengar. Det roliga var att just då hade jag skulder och var nära kronofogden. Jag väntar fortfarande på alla dessa pengarna ;)
  • Anonym (Jul)
    brallison skrev 2019-11-20 15:25:52 följande:

    Tycker att det är bra med julklappar - behöver inte ens vara nåt stort, för att som man säger det är uppvatkningen som uppskattas

    Där jag jobbar nu (tredje året), första året fick vi presentkort från visauppskattning.se, förra året och i år istället av saker får vi betalda lediga dagar (2 dagar förra året och 3 klämmdagar i år) - det uppskattas bäst av alla


    En ledig dag eller fler hade varit perfekt julklapp! Alla hade uppskattat det. Smart chef!
  • Anonym (nja)
    Anonym (Jul) skrev 2019-11-20 12:54:45 följande:

    Hur viktigt tycker du att det är att få en julklapp av din arbetsgivare?

    Brukar ni få?

    Vad är det bästa respektive sämsta du fått?

    När jag jobbade på ett privat vårdboende så hade vi skitlåg lön men fick alltid jättefina julklappar. Globalknivar, la creuset gryta och presentkort på spådam.

    Inom landstinget har jag fått en bok och förra året bara ett personligt skrivet kort.


    På ett sätt inte så viktigt alls, men samtidigt blir man ju lite glad när man får en.

    Jobbar inom kommunen så vi brukar inte få för så mkt, ca 200 kr, så det spelar inte så stor roll. Jag blir gladast om man får något man kan äta. Nåt år fick vi ost/korvlåda som passade bra till julbordet. Ibland har vi fått presentkort så vi kan handla själva, det är rätt så bra. Nåt år fick vi inget alls. 

     
    Ett år fick alla en lokalt inspelad CD- skiva med en lokal musiker som hade spelat in visor! Det var faktiskt den värsta presenten. Några kanske uppskattade den men inte jag. Min man som jobbade inom samma verksamhet fick ju också en så vi hade alltså två! Haha! 
    Sedan hade arbetsplatsen en trave sådana skivor över som de i ett antal år efter, alltid delade ut när det tex hade kommit någon som föreläste. Då fick de en blomma + en CD med orden "en lokal artist som vi alla är stolta över" (tillåt mig skratta rått, vi i personalen som fått samma skicka visste ju att det var "leftovers" från en julklapp) 
  • Anonym (nja)
    Anonym (Jul) skrev 2019-11-20 16:00:55 följande:
    En ledig dag eller fler hade varit perfekt julklapp! Alla hade uppskattat det. Smart chef!
    men gud så bra !
  • Anonym (Jul)
    Anonym (nja) skrev 2019-11-20 16:46:56 följande:

    På ett sätt inte så viktigt alls, men samtidigt blir man ju lite glad när man får en.

    Jobbar inom kommunen så vi brukar inte få för så mkt, ca 200 kr, så det spelar inte så stor roll. Jag blir gladast om man får något man kan äta. Nåt år fick vi ost/korvlåda som passade bra till julbordet. Ibland har vi fått presentkort så vi kan handla själva, det är rätt så bra. Nåt år fick vi inget alls. 

     

    Ett år fick alla en lokalt inspelad CD- skiva med en lokal musiker som hade spelat in visor! Det var faktiskt den värsta presenten. Några kanske uppskattade den men inte jag. Min man som jobbade inom samma verksamhet fick ju också en så vi hade alltså två! Haha! 

    Sedan hade arbetsplatsen en trave sådana skivor över som de i ett antal år efter, alltid delade ut när det tex hade kommit någon som föreläste. Då fick de en blomma + en CD med orden "en lokal artist som vi alla är stolta över" (tillåt mig skratta rått, vi i personalen som fått samma skicka visste ju att det var "leftovers" från en julklapp) 


    Hahahah!!!

    Nu kom jag att tänka på när jag jobbade i butik som sålde dvd-filmer. Vi fick en massa James Bond filmer i nån kampanj. Fick en massa över och jag slog in några till paketspelet på julafton. Dessa förbaskade filmerna slogs in i flera år i rad sen för ingen ville ha dom. Till sist fick vi förbjuda dvd i paketspelet :)
  • Anonym (Ambulansen)

    Vi blir inbjudna på julbord med artist och uppträdande varje år. En väldigt uppskattad present och väldigt roligt att få komma iväg och umgås med alla kollegor utanför jobbet. Är en dygnet runt verksamhet men när iv har julbord bemmanar en annan station våra ambulanser för att alla ska få gå tillsammans från samma station, samma när de sen har julbord ställer vi upp och jobbar hos dom istället så alla kan gå tillsammans där. Alla är anställda inom samma landsting.

Svar på tråden Julklapp på arbetet