• Anonym (medborgare)

Integritet efter döden

Jag undrar lite om det här att bestämma över sitt lik och sitt dödsbo efter sin död. Jag vill under inga omständigheter ligga på ett obduktionsbord för främlingars beskådan eller att människor ska snoka i mitt hem eller mitt liv. Går det att ordna med till exempel vita arkivet som Fonus har eller måste man upprätta ett testamente? Tex om man vill att dödsboet anställa en professionell som ska städa undan vissa saker och så (inga kriminella objekt det handlar om här så det behöver ni inte fråga. Jag är ingen kriminell heller på något sätt kan jag säga så jag slipper onödiga inlägg om sånt)

• Svar på tråden Integritet efter döden
  • Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 19:41:56 följande:

Nämen då lägger vi ner hela systemet med testamenten och att kunna uttrycka sin sista vilja om begravning etcetera.

Testamente reglerar bara dina tillgångar.
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (Rättshandlingsförmåga) skrev 2019-11-20 20:01:19 följande:
    En avliden person har inte längre någiin rättshandlingsförmåga. Testamente är inte till för att skydda/hjälpa den avlidna, utan de efterlevande.

Den avlidna upphör att existera som fysisk person och omfattas då heller inte av lagar som är till för de levande.
    Jag skrev "testamenten och att kunna uttrycka sin vilja om begravning etcetera"
    Men ändå kan man bestämma om kroppen ska kremeras, hur begravningen ska vara osv. Om en efterlevande inte gillar begravningen eller att kroppen ska kremeras så är det ju inte alls för en efterlevandes bästa, utan det handlar om att respektera den avlidnes vilja.
  • Anonym (medborgare)
    Kjell2 skrev 2019-11-20 20:05:04 följande:
    Testamente reglerar bara dina tillgångar.
    Testamente ja, men jag syftade även på de andra dokumenten som ska reglera vilja om begravningen och hur kroppen ska hanteras.
  • AniieeHär
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 19:47:41 följande:
    Enligt ditt resonemang är det ju rimligt. Jag vill inte ha det så.
    Du vill inte ha det så NU, när du lever. När du är död kommer du inte bry dig.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (Rättshandlingsförmåga)
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 20:10:36 följande:

Jag skrev "testamenten och att kunna uttrycka sin vilja om begravning etcetera"

Men ändå kan man bestämma om kroppen ska kremeras, hur begravningen ska vara osv. Om en efterlevande inte gillar begravningen eller att kroppen ska kremeras så är det ju inte alls för en efterlevandes bästa, utan det handlar om att respektera den avlidnes vilja.

Dina efterlevande kan strunta i dina önskemål om begravningsmetod, ceremoni etc, det är inget lagbrott.
  • Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 20:12:08 följande:

Testamente ja, men jag syftade även på de andra dokumenten som ska reglera vilja om begravningen och hur kroppen ska hanteras.

Skriv ner hur du vill ha det. Det ska mycket till för att det inte ska följas så länge det är rimligt.
  • Anonym (Ring rättsmedicin)

Jag skulle vilja råda dig att försöka få kontakt med en obducent. Du verkar basera din bild av deras jobb på filmer - alltså underhållning. Verkligheten är sällan som på film.

Hör dig då också för angående att använda kroppar i studie- eller forskningssyfte. Vad jag vet sker det bara om man sagt ja till det i donationsregistret.

• painkiller12

jag har inte läst exakt alla inlägg men.. hur mår du?

hur kan du vara så besatt av det? vad dom kommer göra av din kropp när du är död? du är besatt av HELT fel sak. det köttsliga är helt oväsentligt när du är död.

fokusera istället på vart du ska efter döden, det kommer hjälpa dig kunna leva mer i nuet och inte vara så besatt av såna konstiga tankar. 

jesusälskardig
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 20:12:08 följande:

TS hur gammal är du egentligen? Jag får intrycket av att du är ganska så ung och inte har varit med om någon i din närhet som dör...Alternativt att det finns någon diagnos inblandad istället för att du är väldigt ung. Det spelar ingen roll. Tro det stora problemet här är att du inte förstår vad som händer när man dör.

En obduktion sker inte som i tv. Det är inte alls så hetsigt och mängder med folk som ser på den döde. Som så mycket annat så överdriver man det på tv för det blir bättre story. En obduktion sker bara om du dött på ett sätt som kräver att man behöver ta reda på mer, så som mord, vissa olyckor, vissa sjukdomar osv.

När det kommer till mord så är det så att man anser att det är för allmänhetens bästa att ta reda på vem som dödade dig. Det kommer du aldrig komma undan. Det hela sker dock väldigt respektfullt.

Sen när du efter att vården eller polisen är klar med dig, oavsett om du obducerats eller inte hamnar du hos begravningsentreprenören som ser till så du är ren och och ser ok ut framförallt om du skall ha begravning med öppen kista. De klär på dig en svepning eller om du bett om det kan de ta på dig kläder som du önskar begravas i. Detta görs oavsett om du skall ha begravning med stängd eller öppen kista. Efter det kan du antingen kremeras eller begravas med kistbegravning. Du kan även ha begravningscermonin efter att du kremerats. Sånt styr du i Vita arkivet. Alltså vad du skall ha på dig i kistan och om du skall kremeras eller inte samt om du skall ha kistbegravning eller inte osv... Du kan däremot inte välja bort att begravningsentreprenören förbereder din kropp.

Dina ägodelar går till dina arvingar, och har du inga så går det till Allmänna Arvsfonden. Om det är dina arvingar som ärver dig så är det de som går in i ditt hem och går igenom det du har för att avgöra vad som är av sentimentalt eller ekonomiskt värde för att sedan fördela det dem i mellan. De behåller, säljer eller slänger som de vill.

Är det däremot Allmänna Arvsfonden som ärver dig så är det vanligast att man har Dödsboauktion och då auktionerar man ut hela bohaget och sen är det köparen som får sortera ut sakerna. 

Skulle det vara så att din död är misstänksam eller att de vet om att det är ett mord så kommer även polisen behöva gå igenom det du äger och har, och det finns inget du kan göra för att hindra det då det anses viktigare att lösa brott i det läget. 

Har du saker som du tycker är väldigt pinsamma om dina föräldrar skulle få se eller så så kan du bestämma med en kompis om att hen kan gå in i ditt hem om du skulle dö och ta just de sakerna och göra sig av med dem på ett diskret sätt. Det kan de dock inte göra om det är en polisundersökning. 

Jag vet om att detta inte är vad du egentligen vill höra, men sanningen är så här, du kommer bli sedd naken när du är död, men de som ser dig kommer behandla din kropp med respekt och du är inte den enda kroppen de har sett. Du kan välja själv om du till exempel vill donera dina organ eller till och med din kropp till forskning eller liknande (man kan till och med donera sin kropp för plastifiering där man sedan ställs ut tex på mässor så som Bodyworks i Amsterdam https://www.bodyworlds.nl/) men du kan inte förbjuda någon att undersöka din död eller hindra att diverse olika instanser ser din nakna kropp. Men som sagt det sker inte som i filmerna eller på tv utan det är mycket mer respektfull och nedtonat.

Du behöver inte oroa dig för vad som kommer hända för det är väldigt lite kring det som du kan styra, och det är inte som i filmer eller på tv. Så ta ett djupt andetag och släpp det hela, du oroar dig över något du inte kan styra över, och som du troligen inte kommer bry dig om när den dagen kommer för då är du rent krasst död.....

• JKPGerik

Vad det gäller saker av värde så kan du, precis som man beskriver ovan, skriva testamente som talar om hur du vill tillgångarna skall fördelas. Du kan däremot inte göra en arvtagare (som t.ex. barn) arvslösa. De som ärver dig har rätt enligt lag tilll en viss del av arvet i någon form av värde. 

För att ta ett exempel där. Säg att du är gift och har två barn. Då har din äkta hälft laglig rätt till hälften av tillgångarna och barnen har laglig rätt till 25% var. Ditt testamente används således som en fingervisning om vilka specifika tillgångar som skall gå till vilken person. 

När det kommer till obduktion så är det lagkrav på att en sådan skall genomföras om det föreligger misstankar om brott. Det kan du inte styra över. Du kan alltså mycket väl hamna på obduktionsbordet även om du uttryckligen inte vill. Vid naturlig bortgång (sjukdom eller ålderdom) utförs sällan obduktioner ändå men jag har svårt att tro (även om jag här inte vet) att du kan skriva något som förhindrar en.  

Begravning kan man som du säger ta upp i vita arkivet eller testamente men det finns faktiskt inget i lagen som säger att de efterlevande måste följa din önskan. Det kan ju handla om att det inte finns pengar i dödsboet för att tillgodose dina önskningar eller så är det helt enkelt så att de efterlevande inte vill genomföra din önskan. 

När det kommer till att städa bort den där dildo-lådan eller förstöra alla porriga bilder du tog i din ungdoms glansdagar så är det extremt knepigt också. Alla tillgångar (och det inkluderar bohag i vilka även dildos räknas till) går in i ett så kallat dödsbo. Det är extremt känsligt att röra något i dödsboet innan arvsskiftet genomförts. Du kan till exempel inte svassa runt i din farmors päls bara för hon att skrivit i testamentet att du skall få den innan arvsskiftet genomförs. Anledningen är att du teoretiskt sätt skulle kunna råka ha sönder eller bli bestulen på denna och då är frågan om den ändå skall ingå i din arvslott. Att få en advokat att t.ex. förstöra en väska med okänt innehåll efter din död men innan arvsskiftet är nog svårt att få till. Och även om denna vet vad det är för saker som skall förstöras kan denna ha ett juridiskt ansvar att ändå ta upp det i bodelningen som typ "förresten, xx hade ju ett BDSM rum i källaren. Det handlade om följande saker som denna inte vill ni tar del av och det är xx önskan att jag tar bort de här sakerna". Men som sagt.. det där låter mer som film än något annat. 

För att summera. Du har väldigt lite att säga till om efter din död.

Svar på tråden Integritet efter döden