• Entusiastisk

    Vad händer efter 9 dagars blinkade gubbe på CB äl-test med dubbel indikator?

    Hej!

    Inne på min 9e dag med blinkande gubbe och enl. Bruksanvisningen ska man ju sluta efter 9 dagar.. Men jag undrar: om man fortsätter testa kommer det tillsist bli negativt(rund ring) när östrogenet går ner igen(och man typ kan då bekräfta att fertilitetsperioden är över) eller är den liksom "låst" på blinkande gubbe då den upptäckte östrogenhöjningen och nu enbart letar LH!?

    Någon som vet? Har försökt läsa flera trådar och på CBs hemsida men hittar inget...

  • Svar på tråden Vad händer efter 9 dagars blinkade gubbe på CB äl-test med dubbel indikator?
  • Mirum

    När jag googlade hittade jag det här
    "Om du redan är gravid så kommer du inte att ha ägglossning! Men ditt ägglossningstest kan ändå visa positivt resultat vilket beror på att LH hormonet som får ägget att lossna och graviditetshormonet Beta HcG är mycket lika. ... Det man måste vara medveten om är att det finns olika typer av HcG hormon i kroppen"

    Det kan inte vara så att du är gravid? 

  • Entusiastisk

    Well, det är en blinkande gubbe jag har som indikerar på en östrogenhöjning.. Så har inte fått maximal fertilitet(dvs att den inte har upptäckt lh-stegring)...

    Men kommer inte mensen om 14 dagar ish så får jag såklart göra gravtest ????

  • Anonym (Bim)
    Entusiastisk skrev 2019-11-21 14:33:49 följande:

    Well, det är en blinkande gubbe jag har som indikerar på en östrogenhöjning.. Så har inte fått maximal fertilitet(dvs att den inte har upptäckt lh-stegring)...

    Men kommer inte mensen om 14 dagar ish så får jag såklart göra gravtest ????


    Jag kan inte cb?s tester. Men kan fundera lite med dig ändå. Kan ju betyda att du inte har haft ägglossning men att kroppen försöker ägglossa.

    Hormonhöjningarna är ju bara signaler till dina äggstockar och händer inte det som ska där så fortsätter ju kroppen försöka.

    En annan sak som jag läst är att framför allt lite äldre kvinnor har rött högt lh genom hela cykeln och det blir då svårare att se en avgränsad höjning och topp. Vet ju inte hur gammal du är men om du är lite äldre kanske det kan spela in.
  • Entusiastisk
    Anonym (Bim) skrev 2019-11-21 15:08:11 följande:

    Jag kan inte cb?s tester. Men kan fundera lite med dig ändå. Kan ju betyda att du inte har haft ägglossning men att kroppen försöker ägglossa.

    Hormonhöjningarna är ju bara signaler till dina äggstockar och händer inte det som ska där så fortsätter ju kroppen försöka.

    En annan sak som jag läst är att framför allt lite äldre kvinnor har rött högt lh genom hela cykeln och det blir då svårare att se en avgränsad höjning och topp. Vet ju inte hur gammal du är men om du är lite äldre kanske det kan spela in.


    Tack för klok input!

    Jag är 30 år men det kan då kanske ha att göra med att jag fortfarande delammar och att kroppen håller på att starta om?

    En kanske konstig fråga då... Om kroppen försöker komma igång kommer den liksom ge upp med östrogenet nu när inget sker och försöka igen om en månad eller kommer den fortsätta "trycka på" tills ägget släpper.. Eller!? Förstår du hur jag tänker :p

    Vad man kan snöa in alltså..

    Jag hade dock äl-flytningar runt när jag fick östrogenhöjningen och liksom äl-känningar men ja, det behöver ju inte betyda något. Blir väl att invänta mensen och se :)
  • Anonym (Bim)
    Entusiastisk skrev 2019-11-21 18:42:42 följande:

    Tack för klok input!

    Jag är 30 år men det kan då kanske ha att göra med att jag fortfarande delammar och att kroppen håller på att starta om?

    En kanske konstig fråga då... Om kroppen försöker komma igång kommer den liksom ge upp med östrogenet nu när inget sker och försöka igen om en månad eller kommer den fortsätta "trycka på" tills ägget släpper.. Eller!? Förstår du hur jag tänker :p

    Vad man kan snöa in alltså..

    Jag hade dock äl-flytningar runt när jag fick östrogenhöjningen och liksom äl-känningar men ja, det behöver ju inte betyda något. Blir väl att invänta mensen och se :)


    Ja amningen kan säkert spela roll där. Helammar man så är det väl ofta så att man inte har ägglossning så delamning kan säkert spela in det också.

    Amning förtrycker ju östrogen om jag inte helt snurrar till det? Det är ju därför många får sköra slemhinnor när det ammar.

    Så du kanske både behöver både få upp östrogenet lite till för att äggstockarna ska börja jobba och kunna mogna fram ett ägg och Sen är det ju lh, lutiniserande hormon, som ska gå upp och toppa och skicka signalen till äggstockarna att släppa ägget.

    Kanske du pga amningen inte har tillräckligt högt östrogen så att du inte riktigt lyckas ägglossa men kroppen är ändå på g och vill att det ska komma ett ägg och skickar lh hormon för att de ska komma igång?
  • Entusiastisk
    Anonym (Bim) skrev 2019-11-21 19:01:39 följande:

    Ja amningen kan säkert spela roll där. Helammar man så är det väl ofta så att man inte har ägglossning så delamning kan säkert spela in det också.

    Amning förtrycker ju östrogen om jag inte helt snurrar till det? Det är ju därför många får sköra slemhinnor när det ammar.

    Så du kanske både behöver både få upp östrogenet lite till för att äggstockarna ska börja jobba och kunna mogna fram ett ägg och Sen är det ju lh, lutiniserande hormon, som ska gå upp och toppa och skicka signalen till äggstockarna att släppa ägget.

    Kanske du pga amningen inte har tillräckligt högt östrogen så att du inte riktigt lyckas ägglossa men kroppen är ändå på g och vill att det ska komma ett ägg och skickar lh hormon för att de ska komma igång?


    Låter väl klokt..

    Kvinnokroppen är verkligen ett mysterium!

    Härligt om man bara kan lita på den och låta den vara men frustrerande när man försöker förstå och vill veta, det är ju så olika alltihop..

    Haha! Men tack för en bra dialog, skönt att bara få bolla med någon..

    Ska bli intressant att se om mensen kommer om 2 veckor..

    Eller ja, sen var det ju det också, min egen mamma blev gravid 2 gånger utan att ha mens, så tydligen stämmer ju inte det heller att man kan ha mens utan ägglossning men aldrig ägglossning utan mens... Man kan ju bli knäpp för mindre överanalyser.. Haha
Svar på tråden Vad händer efter 9 dagars blinkade gubbe på CB äl-test med dubbel indikator?