Inlägg från: Anonym (Mami) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mami)

    Dödsångest förlossning!!!

    Kvinnor med bakomliggande sjukdomar har troligen större risk att dö vid förlossning. Att inte tala svenska är en riskfaktor, att vänta flera barn (tvillingar/trillingar o dyl) eller att ha fött många barn ökar också risken för komplikationer.

    Jag vet f.ö precis hur du känner. Jag födde mitt fjärde barn för några månader sen och hade dödsångest sista månaden. Det var hemskt. Men nu sitter jag här med bebisen i famnen och allt gick precis så bra som man önskar att det ska gå. Så oron var fullständigt obefogad. Jag tror att en viss oro är helt normal när man ska föda barn. Det är kanske så kroppen fungerar. Men idag är det ju så säkert att föda barn i Sverige. Jag läste mig till att ungefär sex kvinnor dör i samband med förlossning i Sverige per år och då föds det 115-120000 barn per år! Om jag räknar rätt är då alltså risken att någon dör pga förlossning 0,005%. Obefintlig alltså, när man ser till statistiken. Men tyvärr funkar inte oro så att man alltid tänker logiskt. Försök ändå trösta dig med statistiken. Inte skulle du tänka att du skulle vinna på din lottorad om vinstchansen var 0,005%?

Svar på tråden Dödsångest förlossning!!!