Inlägg från: Anonym (Förskollärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskollärare)

Min dotter kan inte koncentrera sig

Jag förstår inte riktigt hur förskolan tänker när de å ena sidan säger att de inte tror att er dotter kommer att klara skolan till hösten/få det väldigt jobbigt i skolan och å andra sidan säger att hon inte behöver utredas just nu.... Ett par frågor: är specialpedagogen inkopplad? Har förskolan gjort en pedagogisk kartläggning och en handlingsplan som utgår från de behov av stöd den individuella delen visar på att er dotter har ? Hur ser överlämningen till skolan ut?( när vi har barn med handlingsplan har vi alltid en extra överlämning där skolans specialpedagog också medverkar istället för som vid de " vanliga" överlämningarna när bara mottagande lärare medverkar) Sedan vad det gäller utredning..gå via BVC och be dem om hjälp ,ni kan också skriva en egenremiss till BUP ( eller vad det heter hos er) .. Tyvärr är köerna för utredning långa över hela landet..väntetider på 6 -18 mån är inte ovanlig... Och OM det nu skulle vara något inom npf så desto tidigare ni får besked desto tidigare kan man sätta in åtgärder och ge henne anpassningar så att hon inte behöver känna att hon misslyckas .. På facebook finns flera bra grupper för föräldrar till barn inom npf och eller autism där ni kan få bra svar från andra föräldrar som varit i samma sits /kram

• Anonym (Förskollärare)

En specialpedagog jobbar inte i barngrupp utan är en resurs som förskolan kan kalla in , gäller det ett specifikt barn krävs föräldrarnas tillåtelse, de kan också komma in och titta på hela gruppen - då krävs inga tillstånd från vh , deras jobb är att titta på dessa barn som kräver extra och utifrån sina observationer och pedagogernas berättelser handleda pedagogerna i hur de ska möta dessa barn, ge tips och ide'er på anpassningar man kan göra etc.En specialpedagog ansvarar för ett skolområde- i vår kommun finns det ca 35 förskolor och de är tre specialpedagoger som delar på dessa förskolor .. Privata förskolor kan köpa in tjänsten från kommunen... Förskolebarn där det inte är extremt tydligt att det är en diagnos utan det är som i ts fall misstankar och som jag förstår inte någon resurs eller handlingsplan ,då är det BVC psykologen som gör en första bedömning, tycker den psykologen att testerna indikerar på att det kan finnas en diagnos så remiterar de vidare till BUP. Sen får man ( tyvärr) som förälder vara beredd på att tjata och vara " jobbig" för att något ska hända .. Men som sagt köerna är långa så det är bättre att sätta igång nu innan hon får en utmattningsdepression...det är nämligen inte helt ovanligt bland flickor med autism och eller ADHD...de jobbar så hårt på att passa in att vara som alla andra att de tillslut går in i väggen .

Svar på tråden Min dotter kan inte koncentrera sig